Segona República Espanyola en l'exili

De L'Enciclopèdia, la wikipedia en valencià
Anar a la navegació Anar a la busca

Segona República Espanyola en l'exili és el nom donat a les institucions republicanes en l'exterior que seguien representant a l'Estat emanat de la Constitució espanyola de 1931 despuix de la victòria del bando sublevat en la guerra civil espanyola. Estes institucions varen mantindre la continuïtat de la representació republicana d'Espanya entre els anys 1939 i 1977, encara que varen carir de llegitimació democràtica, al no ser possible convocar eleccions, i no varen ser reconegudes per la comunitat internacional. Aixina ho manifestava Manuel Azaña:

El reconocimiento de un Gobierno legal en Burgos por parte de las potencias, singularmente Francia e Inglaterra, me priva de la representación jurídica internacional para hacer oír de los Gobiernos extranjeros, con la autoridad oficial de mi cargo, lo que no es solamente dictado mi conciencia de español, sino el anhelo profundo de la inmensa mayoría de nuestro pueblo. Desaparecido el apartado político del Estado, Parlamento, representaciones superiores de los partidos, etc., carezco, dentro y fuera de España, de los órganos de Consejo y de acción indispensables para la función presidencial de encauzar la actividad de gobierno en la forma que las circunstancias exigen con imperio. En condiciones tales, me es imposible conservar ni siguiera nominalmente mi cargo al que no renuncié el mismo día que salí de España porque esperaba ver aprovechado este lapso de tiempo en bien de la paz.[1]

Referències[editar | editar còdic]

  1. Comunicació dirigida al president de les Corts de la República per Manuel Azaña, Collonges-sous-Salève (França), 27 de febrer de 1939.