Edició de «Història migeval d'Espanya»

Anar a la navegació Anar a la busca

Advertencia: No has iniciat sessió. La teua direcció IP serà visible públicament si realises qualsevol edició. Si inicies sessió o crees un conte, les teues edicions s'atribuiran al teu nom d'usuari, junt en atres beneficis.

Pot desfer-se la modificació. Per favor, revisa la comparació més avall per a assegurar-te que es lo que vols fer; llavors deixa els canvis per a la finalisació de la desfeta de l'edició.

Revisió actual El teu text
Llínea 5: Llínea 5:
 
El [[regne visigot]], a partir de la batalla de Vouillé ([[507]]), va abandonar la seua presència en Galia i es va centrar en les antigues províncies romanes d'Hispania. Fracassat l'intent de construir una societat dual, en la que la minoria visigoda es mantinguera rígidament separada de la majoria hispanorromana, a partir de l'III Concilie de Toledo ([[589]]) es va fomentar la construcció d'una societat i cultura comunes, en un gran pes de les institucions eclesiàstiques, ben adaptades a les estructures pre-feudals que es venien imponent paulatinament des de l'época tardorromana. Les debilitats internes no varen desaparéixer, permetent el ràpit èxit de l'invasió àrap de l'any [[711]], que va inaugurar una prolongada presència musulmana en Espanya, redenominada com [[al-Àndalus]]. En el periodo del Califat de Còrdova ([[929]]-[[1031]]) va alcançar el seu cim, convertint-se en una potència econòmica i militar i iniciant una verdadera "edat d'or" cultural que es va prolongar molt més allà de la seua desaparició com a entitat política.  
 
El [[regne visigot]], a partir de la batalla de Vouillé ([[507]]), va abandonar la seua presència en Galia i es va centrar en les antigues províncies romanes d'Hispania. Fracassat l'intent de construir una societat dual, en la que la minoria visigoda es mantinguera rígidament separada de la majoria hispanorromana, a partir de l'III Concilie de Toledo ([[589]]) es va fomentar la construcció d'una societat i cultura comunes, en un gran pes de les institucions eclesiàstiques, ben adaptades a les estructures pre-feudals que es venien imponent paulatinament des de l'época tardorromana. Les debilitats internes no varen desaparéixer, permetent el ràpit èxit de l'invasió àrap de l'any [[711]], que va inaugurar una prolongada presència musulmana en Espanya, redenominada com [[al-Àndalus]]. En el periodo del Califat de Còrdova ([[929]]-[[1031]]) va alcançar el seu cim, convertint-se en una potència econòmica i militar i iniciant una verdadera "edat d'or" cultural que es va prolongar molt més allà de la seua desaparició com a entitat política.  
  
El sorgiment, consolidació i creiximent dels regnes hispanocristians varen convertir eixe periodo de huit sigles, des del seu punt de vista, en una "Reconquista" i "Repoblament" de tot l'espai peninsular, al que ya es denominava "Espanya" en les naixents llengües romançades.​ Es va construir una societat segregada en comunitats definides de forma ètnic-religiosa (cristians, moros i judeus, en expressió d'Amèrico Castro);​ i fortament militarisada (com el païsage, que es va omplir de castells); per a la que l'us del terme "feudalisme" és objecte de debat historiográfic.​ En lo que sí hi ha un consens generalisat és en destacar el fet de que, per a la configuració de la seua personalitat històrica, va ser decisiva la condició fronteriça canviant que totes les zones varen viure en una o una atra ocasió.​ No obstant, les relacions no varen anar sempre violentes: varen oscilar entre l'enfrontament i la tolerància, permetent actius intercanvis demogràfics, econòmics i culturals. Molt freqüentment, hostes cristianes varen ser amprades per musulmans, i viceversa. Només en algunes ocasions decisives es varen produir enfrontaments entre extenses coalicions que responien nítidament a la divisió religiosa.
+
El sorgiment, consolidació i creiximent dels regnes hispanocristians varen convertir eixe periodo de huit sigles, des del seu punt de vista, en una "Reconquista" i "Repoblament" de tot l'espai peninsular, al que ya es denominava "Espanya" en les naixents llengües romançades.​ Es va construir una societat segregada en comunitats definides de forma ètnic-religiosa (cristians, moros i judeus, en expressió d'Amèrico Castro);​ i fortament militarisada (com el paisage, que es va omplir de castells); per a la que l'us del terme "feudalisme" és objecte de debat historiográfic.​ En lo que sí hi ha un consens generalisat és en destacar el fet de que, per a la configuració de la seua personalitat històrica, va ser decisiva la condició fronteriça canviant que totes les zones varen viure en una o una atra ocasió.​ No obstant, les relacions no varen anar sempre violentes: varen oscilar entre l'enfrontament i la tolerància, permetent actius intercanvis demogràfics, econòmics i culturals. Molt freqüentment, hostes cristianes varen ser amprades per musulmans, i viceversa. Només en algunes ocasions decisives es varen produir enfrontaments entre extenses coalicions que responien nítidament a la divisió religiosa.
  
 
Fins al [[sigle XI]] el predomini va ser clarament musulmà. En la Plena [[Edat Mija]] (el periodo de les creuades), entre la conquista de [[Toledo]] ([[1085]]) i la batalla de les Navas de Tolosa ([[1212]]) la situació va passar per distints punts d'equilibri, puix els espectaculars alvanços cristians conseguits davant la divisió andalusí en taifes varen ser frenats e inclús revertits en els moments en que els imperis norteafricà almoràvide i almohade varen impondre la seua unificació baixe un rigorisme religiós. Les décades centrals del [[sigle XIII]] varen presenciar decisives conquistes cristianes, que varen deixar el territori musulmà reduït a l'emirat nazarí de Granada, mentres que l'estructura territorial peninsular conformava la denominada "Espanya dels cinc regnes" (el de [[Regne de Granada|Granada]], el de [[Regne de Portugal|Portugal]], el de [[Regne de Navarra|Navarra]] i les Corones de [[Regne de Castella|Castella]] i d'[[Regne d'Aragó|Aragó]]).​ En els següents dos sigles el procés reconquistador pràcticament es va detindre, en un context de crisis general que va incloure transformacions estructurals d'envergadura (l'inici de la transició del feudalisme al capitalisme), greus conflictes socials i contínues guerres civils; mentres sorgien les institucions espanyoles de l'Antic Règim, de gran proyecció posterior.
 
Fins al [[sigle XI]] el predomini va ser clarament musulmà. En la Plena [[Edat Mija]] (el periodo de les creuades), entre la conquista de [[Toledo]] ([[1085]]) i la batalla de les Navas de Tolosa ([[1212]]) la situació va passar per distints punts d'equilibri, puix els espectaculars alvanços cristians conseguits davant la divisió andalusí en taifes varen ser frenats e inclús revertits en els moments en que els imperis norteafricà almoràvide i almohade varen impondre la seua unificació baixe un rigorisme religiós. Les décades centrals del [[sigle XIII]] varen presenciar decisives conquistes cristianes, que varen deixar el territori musulmà reduït a l'emirat nazarí de Granada, mentres que l'estructura territorial peninsular conformava la denominada "Espanya dels cinc regnes" (el de [[Regne de Granada|Granada]], el de [[Regne de Portugal|Portugal]], el de [[Regne de Navarra|Navarra]] i les Corones de [[Regne de Castella|Castella]] i d'[[Regne d'Aragó|Aragó]]).​ En els següents dos sigles el procés reconquistador pràcticament es va detindre, en un context de crisis general que va incloure transformacions estructurals d'envergadura (l'inici de la transició del feudalisme al capitalisme), greus conflictes socials i contínues guerres civils; mentres sorgien les institucions espanyoles de l'Antic Règim, de gran proyecció posterior.

Per a editar esta pàgina, per favor respon a la pregunta que apareix més avall (més informació):

Cancelar Ajuda d'edició (s'obri en una finestra nova)


Advertència sobre drets d'autor

Totes les contribucions a Proyecte se publiquen baix la Llicència de documentació lliure GNU. Al contribuir, acceptes que atres persones distribuïxquen i modifiquen lliurement les teues aportacions. Si això no és lo que desiges, no poses les teues contribucions ací.

Ademés, al publicar el teu treball nos assegures que estàs llegalment autorisat a dispondre d'eixe text, ya siga perque eres el titular dels drets d'autor o per haver-lo obtingut d'una font baix una llicència compatible o en el domini públic. Recorda que l'immensa majoria del contingut disponible en internet no complix estos requisits; llig Proyecte:Drets d'autor per a més detalls.

¡No utilises sense permís escrits en drets d'autor!

Plantilles usades en esta pàgina: