Diferència entre les revisions de "Évariste Lévi-Provençal"
| Llínea 18: | Llínea 18: | ||
Està considerat com un dels més importants arabistes francesos, havent segut director de l'Institut d'Estudis Islàmics en [[Alger]]. Catedràtic de l'Universitat d'Alger ([[1927]]) i de la Sorbona ([[1945]]). Era especialiste en temes relacionats en [[Al-Àndalus]]. | Està considerat com un dels més importants arabistes francesos, havent segut director de l'Institut d'Estudis Islàmics en [[Alger]]. Catedràtic de l'Universitat d'Alger ([[1927]]) i de la Sorbona ([[1945]]). Era especialiste en temes relacionats en [[Al-Àndalus]]. | ||
| − | És important la seua llabor com a editor i traductor (en alguns casos en colaboració en l'arabiste espanyol [[Emilio García Gómez]]). Descobrí en països àraps alguns importants manuscrits com les memòries de [[Abd Allah ibn Buluggin]] o ''Un document sur la vie urbaine et les corps de métiers à Séville au début du XII.e siècle: Le traité d’Ibn cAbdūn'' ([[1934]]) o documents inèdits sobre l'història dels [[Almohade|almohades]]. | + | És important la seua llabor com a editor i traductor (en alguns casos en colaboració en l'arabiste espanyol [[Emilio García Gómez]]). |
| + | |||
| + | Descobrí en països àraps alguns importants manuscrits com les memòries de [[Abd Allah ibn Buluggin]] o ''Un document sur la vie urbaine et les corps de métiers à Séville au début du XII.e siècle: Le traité d’Ibn cAbdūn'' ([[1934]]) o documents inèdits sobre l'història dels [[Almohade|almohades]]. | ||
Pertany a la tradició d'historiadors que escomencen a utilisar les fonts àraps, de la tradició positivista com [[Reinhart Dozy|Dozy]], encara que a voltes es nota certa falta de sentit crític i s'excedix en el panegíric, pero és fonamental per a l'estudi dels dos primers sigles de la presència àrap en [[Espanya]]. | Pertany a la tradició d'historiadors que escomencen a utilisar les fonts àraps, de la tradició positivista com [[Reinhart Dozy|Dozy]], encara que a voltes es nota certa falta de sentit crític i s'excedix en el panegíric, pero és fonamental per a l'estudi dels dos primers sigles de la presència àrap en [[Espanya]]. | ||
Revisió de 20:53 20 maig 2025
| Évariste Lévi-Provençal | |||
|---|---|---|---|
| Nacionalitat: | Francesa | ||
| Ocupació: | Historiador i escritor. | ||
| Naiximent: | 4 de giner de 1894 | ||
| Lloc de naiximent: | Constantina, Argèlia | ||
| Defunció: | 23 de març de 1956 | ||
| Lloc de defunció: | Constantina, Argèlia | ||
Évariste Lévi-Provençal (Constantina, Argèlia, 4 de giner de 1894 – 23 de març de 1956), fon un historiador, escritor, orientaliste arabiste i traductor francés.
Biografia
Naixqué com Makhlouf Evariste Levi, d'orige judeu. A l'edat de dèneu anys ya havia afrancesat el seu nom a Évariste Lévi-Provençal.
Està considerat com un dels més importants arabistes francesos, havent segut director de l'Institut d'Estudis Islàmics en Alger. Catedràtic de l'Universitat d'Alger (1927) i de la Sorbona (1945). Era especialiste en temes relacionats en Al-Àndalus.
És important la seua llabor com a editor i traductor (en alguns casos en colaboració en l'arabiste espanyol Emilio García Gómez).
Descobrí en països àraps alguns importants manuscrits com les memòries de Abd Allah ibn Buluggin o Un document sur la vie urbaine et les corps de métiers à Séville au début du XII.e siècle: Le traité d’Ibn cAbdūn (1934) o documents inèdits sobre l'història dels almohades.
Pertany a la tradició d'historiadors que escomencen a utilisar les fonts àraps, de la tradició positivista com Dozy, encara que a voltes es nota certa falta de sentit crític i s'excedix en el panegíric, pero és fonamental per a l'estudi dels dos primers sigles de la presència àrap en Espanya.
Obra
- España musulmana (711-1031): La conquista, el Emirato, el Califato (2000) de la Historia de España, Menéndez Pidal, Tom IV, Espasa-Calpe ISBN: 84-239-4806-4.
- España musulmana (711-1031): instituciones, sociedad, cultura (2000) de la Historia de España, Menéndez Pidal, Tom V, Espasa-Calpe ISBN: 84-239-4807-2. Llibre fonamental, junt en l'anterior, encara que actualment en alguns aspectes ya superat en estar publicat en les seues edicions originals en els anys quaranta i cinquanta del sigle XX.
- Una crónica anónima de Abd-Al-Rahnan II Al-Nasir (1950), Consejo Superior de Investigaciones Científicas. ISBN: 84-00-00271-7.
- La civilización árabe en España (1999), Espasa-Calpe ISBN: 84-239-9626-3.