Canvis

701 bytes afegits ,  19 octubre
Llínea 71: Llínea 71:  
* Gayata 14 ''Castàlia''
 
* Gayata 14 ''Castàlia''
   −
Este sector té un element que els atres no tenen i que ho caracterisa: es va inaugurar el mateix any que les festes de la Magdalena, l'[[Estadi Castàlia]]. D'esta instalació deportiva pren el seu nom, que ademés coincidix en el de la primitiva ciutat de Castelló.
+
Este sector té un element que els atres no tenen i que ho caracterisa: es va inaugurar el mateix any que les festes de la Magdalena, l'[[Nou Estadi Castàlia|Estadi Castàlia]]. D'esta instalació deportiva pren el seu nom, que ademés coincidix en el de la primitiva ciutat de Castelló.
    
* Gayata 15 ''Sequiol''
 
* Gayata 15 ''Sequiol''
   −
El sistema de rec del terme municipal de Castelló naixia en la séquia Major i estava constituït per files, braços, sequiols i regaores. Un d'estos sequiols entrava a Castelló per a suministrar-li l'aigua i prop d'ací es va construir a principis del sigle passat un estadi de fútbol, que es nomenava ''El Sequiol'', a on jugava el [[CD Castelló|Club Deportiu Castelló]] fins que es va traslladar al [[Nou Estadi Castàlia|Castàlia]].
+
El sistema de rec del terme municipal de Castelló naixia en la séquia Major i estava constituït per files, braços, sequiols i regaores. Un d'estos sequiols entrava a Castelló per a suministrar-li l'aigua i prop d'ací es va construir a principis del sigle passat un estadi de fútbol, que es nomenava ''El Sequiol'', a on jugava el [[CD Castelló|Club Deportiu Castelló]] fins que es va traslladar al Castàlia.
    
* Gayata 16 ''Rafalafena''
 
* Gayata 16 ''Rafalafena''
Llínea 131: Llínea 131:     
Nota: Recordem que a partir de l'any [[1982]] van naixent els nous sectors (13, 14, 15, 16, 17, 18 i 19). Les gayates 5 i 8 obtenen el primer premi ''ex-aequo'' en l'any [[1970]].
 
Nota: Recordem que a partir de l'any [[1982]] van naixent els nous sectors (13, 14, 15, 16, 17, 18 i 19). Les gayates 5 i 8 obtenen el primer premi ''ex-aequo'' en l'any [[1970]].
 +
 +
== Declaració BIC ==
 +
 +
El Consell de la Generalitat Valenciana, aprovà el [[5 de març]] de l'any [[2024]], la declaració de Be d'Interés Cultural (BIC) a la provessó de les gayates, en la categoria de Be Immaterial.
 +
 +
D'esta manera, es complementa la declaració com [[Be d'Interés Cultural]] de la [[Romeria de les Canyes|Romeria de les Canyes de Castelló]], aprovada en l'any [[2017]], i es protegix el simbolisme d'esta manifestació cultural com a senya identitària de la ciutat de Castelló.
    
== Vore també ==
 
== Vore també ==
    +
* [[Artiste gayater]]
 
* [[Festes de la Magdalena]]
 
* [[Festes de la Magdalena]]
    
== Enllaços externs ==
 
== Enllaços externs ==
 +
{{DGLV|Gayata}}
   −
*[http://magdalenaplena.blogspot.com.es/p/las-gaiatas-son-un-simbolo-muy.html Magdalena, festa plena]
+
* [http://magdalenaplena.blogspot.com.es/p/las-gaiatas-son-un-simbolo-muy.html Magdalena, festa plena]
*[http://diccionari.llenguavalenciana.com/general/consulta?t=Gayata Gayata-Diccionari General de la Llengua Valenciana]
+
* [https://www.youtube.com/watch?v=li0RGPGwxfg&feature=share Vídeo Youtube - VIU - Universidad Internacional de Valencia]
*[https://www.youtube.com/watch?v=li0RGPGwxfg&feature=share Vídeo Youtube - VIU - Universidad Internacional de Valencia]
+
* [https://efe.com/comunidad-valenciana/2024-03-05/aprueban-la-declaracion-bic-de-la-procesion-de-las-gaiatas-de-castello-de-la-plana/ Aprueban la declaración BIC de la Procesión de las Gaiatas de Castelló de la Plana - EFE]
*[http://nostrallenguavalenciana.blogspot.com.es/2016/02/saps-da-on-deriva-la-paraula-gayata.html ¿Saps d'a ón deriva la paraula Gayata? - Nostra dolça Llengua Valenciana]
+
* [https://www.eldebate.com/espana/comunidad-valenciana/20240306/desfile-gaiatas-gobierno-valenciano-acaba-declarar-bien-interes-cultural_179522.html ¿Qué es el Desfile de las Gaiatas que el Gobierno valenciano acaba de declarar Bien de Interés Cultural? - ''El Debate'']
 
      
[[Categoria:Festes de la Magdalena]]
 
[[Categoria:Festes de la Magdalena]]
[[Categoria:Festes de la Comunitat Valenciana]]
 
31 911

edicions