Canvis

5080 bytes afegits ,  17:24 22 set 2023
sense resum d'edició
Llínea 1: Llínea 1:  
{{artícul destacat}}
 
{{artícul destacat}}
[[File:Joaquín Sorolla 004.jpg|right|thumb|<center>'''Joaquim Sorolla, autorretrat'''</center>]]
+
{{Biografia|
 
+
| nom = Joaquim Sorolla i Bastida
'''Joaquim Sorolla i Bastida''' ([[Valéncia, cap i casal|Valéncia]], [[27 de febrer]] de [[1863]] - [[Cercedilla]], [[10 d'agost]] de [[1923]]), fon un [[pintor]] i artiste gràfic [[Comunitat Valenciana|valencià]]. Fon un dels pintors valencians més prolífics, en més de 2.200 obres catalogades.
+
| image = [[File:Joaquín Sorolla 004.jpg|250px|<center>'''Joaquim Sorolla, autorretrat'''</center>]]
 +
| peu = Joaquim Sorolla
 +
| nacionalitat = [[Espanya|Espanyola]]
 +
| ocupació = Pintor
 +
| data_naix = [[27 de febrer]] de [[1863]] 
 +
| lloc_naix = [[Valéncia]], [[Regne de Valéncia]], [[Espanya]]
 +
| data_mort = [[10 d'agost]] de [[1923]]
 +
| lloc_mort = [[Cercedilla]], [[Madrit]], [[Espanya]]
 +
}}
 +
'''Joaquim Sorolla i Bastida''', conegut popularment com a '''Sorolla''', ([[Valéncia, cap i casal|Valéncia]], [[27 de febrer]] de [[1863]] - [[Cercedilla]], [[Madrit]], [[10 d'agost]] de [[1923]]), fon un [[pintor]] i artiste gràfic [[Comunitat Valenciana|valencià]]. Fon un dels pintors valencians més prolífics, en més de 2.200 obres catalogades.
    
==Vida==
 
==Vida==
 
[[Image:Moro en taronges.jpg|thumb|left|200px|<center>''Moro en taronges'' (1885-86).</center>]]
 
[[Image:Moro en taronges.jpg|thumb|left|200px|<center>''Moro en taronges'' (1885-86).</center>]]
Quan a penes contava en dos anys d'edat, moriren els seus pares a causa d'una epidèmia. Al quedar òrfens la seua germana Eugènia i ell, la seua tia Isabel, germana de sa mare, i el seu marit, de professió manyà, els recolliren. Passats els anys intentaren ensenyar-li, en va, l'ofici de la manyeria, advertint pronte que la seua verdadera vocació era la [[pintura]].
+
Va nàixer en el número 4 de l'antic carrer Nou (hui en dia carrer de les Mantes). Quan a penes contava en dos anys d'edat, moriren els seus pares a causa d'una epidèmia de [[Còlera|còlera]]. Al quedar òrfens la seua germana Concha i ell, la seua tia Isabel, germana de sa mare, i el seu marit, de professió manyà, els recolliren. Passats els anys intentaren ensenyar-li, en va, l'ofici de la manyeria, advertint pronte que la seua verdadera vocació era la [[pintura]].
   −
En [[1874]] escomençà a estudiar en l'Escola Normal Superior a on li varen aconsellar matricular-se en les classes nocturnes de dibuix en l'Escola d'Artesans. En esta última rep, en [[1879]], una caixa de pintures i un diploma com a premi «per la seua constant aplicació en el dibuix de figura». Eixe mateix any ingressà en l'[[Real Acadèmia de Belles Arts de Sant Carles|Escola Superior de Belles Arts de Sant Carles]] al mateix temps que treballava en el taller del seu tio, qui estudià en pintors com Manuel Matoses, Benlliure o Guadalajara.
+
En l'any [[1874]] escomençà a estudiar en l'Escola Normal Superior a on li varen aconsellar matricular-se en les classes nocturnes de dibuix en l'Escola d'Artesans. En esta última rep, en [[1879]], una caixa de pintures i un diploma com a premi «per la seua constant aplicació en el dibuix de figura». Eixe mateix any ingressà en l'[[Real Acadèmia de Belles Arts de Sant Carles|Escola Superior de Belles Arts de Sant Carles]] al mateix temps que treballava en el taller del seu tio, qui estudià en pintors com Manuel Matoses, Benlliure o Guadalajara.
    
És en l'Acadèmia de Sant Carles a on coneix a un atre alumne, Juan Antonio García, germà de qui més tart acabaria seent la seua esposa, Clotilde García. En [[1880]] va conseguir una Medalla de Plata per la seua obra ''Moro aguaitant l'ocasió de la seua venjança'' en l'exposició de la societat ''L'Iris''.
 
És en l'Acadèmia de Sant Carles a on coneix a un atre alumne, Juan Antonio García, germà de qui més tart acabaria seent la seua esposa, Clotilde García. En [[1880]] va conseguir una Medalla de Plata per la seua obra ''Moro aguaitant l'ocasió de la seua venjança'' en l'exposició de la societat ''L'Iris''.
   −
Acaba la seua formació, i escomença a enviar les seues obres a concursos provincials i exposicions nacionals de belles arts, com la de [[Madrit]] en maig de [[1881]], on va presentar tres marines valencianes que passaren sense pena ni glòria perque no encaixaven en la pintura oficial, de temàtica històrica i dramàtica. L'any següent, va estudiar l'obra de [[Velázquez]] i atres autors en el [[Museu del Prat]]. Per fi, en [[1883]], conseguix una medalla en l'[[Exposició Regional de Valéncia]] i, en [[1884]], conquista la glòria rebent la Medalla de Segona Classe en l'Exposició Nacional gràcies a la seua obra ''Defensa del parc d'Artilleria de Montlleó'', obra melodramàtica i fosca feta expressament per a l'exposició, tal com li va dir a un colega seu: “Ací, per a donar-se a conéixer i guanyar medalles, cal fer morts.”[[Image:Critdelpalleter.jpg|right|thumb|''"Yo, Vicent Doménech, un pobre palleter, li declare la guerra a Napoleó. ¡Vixca [[Ferran VII]] i mort als traïdors!"'' - ''El crit del palleter'' (1884)]]
+
Acaba la seua formació, i escomença a enviar les seues obres a concursos provincials i exposicions nacionals de belles arts, com la de [[Madrit]] en maig de [[1881]], a on va presentar tres marines valencianes que passaren sense pena ni glòria perque no encaixaven en la pintura oficial, de temàtica històrica i dramàtica. L'any següent, va estudiar l'obra de [[Velázquez]] i atres autors en el [[Museu del Prat]]. Per fi, en [[1883]], conseguix una medalla en l'[[Exposició Regional de Valéncia]] i, en [[1884]], conquista la glòria rebent la Medalla de Segona Classe en l'Exposició Nacional gràcies a la seua obra ''Defensa del parc d'Artilleria de Montlleó'', obra melodramàtica i fosca feta expressament per a l'exposició, tal com li va dir a un colega seu: “Ací, per a donar-se a conéixer i guanyar medalles, cal fer morts.”[[Image:Critdelpalleter.jpg|right|thumb|''"Yo, Vicent Doménech, un pobre palleter, li declare la guerra a Napoleó. ¡Vixca [[Ferran VII]] i mort als traïdors!"'' - ''El crit del palleter'' (1884)]]
   −
Collí un atre gran èxit en [[Valéncia]] en la seua obra ''El crit del palleter'' sobre la [[Guerra de la Independència Espanyola|Guerra de la Independència]]. D'esta manera, fon pensionat per la [[Diputació Provincial de Valéncia]] per a viajar a [[Roma]] on, al mateix temps que treballava, conegué l'[[art]] [[Classicisme|clàssic]] i [[Renaiximent|renaixentista]], aixina com els grans museus, contactant, ademés, en atres artistes.
+
Collí un atre gran èxit en [[Valéncia]] en la seua obra ''El crit del palleter'' sobre la [[Guerra de la Independència Espanyola|Guerra de la Independència]]. Fon pensionat per la [[Diputació Provincial de Valéncia]] per a viajar a [[Roma]] a on, al mateix temps que treballava, conegué l'[[art]] [[Classicisme|clàssic]] i [[Renaiximent|renaixentista]], aixina com els grans museus, contactant, ademés, en atres artistes.
    
En el seu amic, el pintor Pedro Gil, se desplaçà a [[Paris]] durant el primer semestre de [[1885]], vivint de prop la pintura [[Impressionisme|impressionista]] que produïx en ell, ya de tornada en [[Roma]], variacions en la seua temàtica i estil, arribant a pintar el quadro [[religió|religiós]] ''L'enterrament de Crist'', en el que no va tindre l'èxit esperat.
 
En el seu amic, el pintor Pedro Gil, se desplaçà a [[Paris]] durant el primer semestre de [[1885]], vivint de prop la pintura [[Impressionisme|impressionista]] que produïx en ell, ya de tornada en [[Roma]], variacions en la seua temàtica i estil, arribant a pintar el quadro [[religió|religiós]] ''L'enterrament de Crist'', en el que no va tindre l'èxit esperat.
   −
[[Image:Tràfic de blanques.jpg|thumb|left|200px|<center>''Tràfic de blanques'' ([[1894]]).</center>]]  
+
[[File:Joaquín Sorolla y Bastida - White Slave Trade - Google Art Project.jpg |thumb|left|200px|<center>[[Tràfic de blanques (Sorolla)|Tràfic de blanques]] ([[1894]])</center>]]  
En [[1888]] contragué matrimoni en Clotilde Garcia en [[Valéncia]], pero viurien un any més en [[Itàlia]], esta vegada en la localitat d'[[Assís]]. En [[1889]] s'instalaren en [[Madrit]] i, en a penes cinc anys, Sorolla conseguix una certa fama i prestigi com a pintor. En [[1894]] viajà de nou a [[París]], on desenrollà el [[lluminisme]], que seria característic de la seua obra a partir d'ara. Començà a pintar a l'aire lliure, dominant en mestrage la llum i combinant-la en escenes quotidianes i paisagístiques de la vida [[Mar Mediterràneu|mediterrànea]]. En obres com ''La volta de la peixca'', ''La plaja de Valéncia'' o ''Trista herència'', descrigué el sentiment que produïa la visió del [[mar Mediterràneu]], comunicant l'esplendor d'un matí de plaja en un colorit vibrant i un estil solt i vigorós.[[Image:tristeherenciasorolla.jpg|right|thumb|<center>''Trista herència'' ([[1899]])</center>]] En ''Trista herència'' rep, en [[1900]], el Grand Prix en el certamen internacional de [[Paris]]. Ademés seguix en la seua [[pintura]] de denúncia social que tants èxits li havia reportat en els últims anys en obres com ''I encara diuen que el peix és car'' ([[1895]]).
+
En l'any [[1888]] contragué matrimoni en Clotilde Garcia en [[Valéncia]], pero viurien un any més en [[Itàlia]], esta vegada en la localitat d'[[Assís]]. En [[1889]] s'instalaren en [[Madrit]] i, en a penes cinc anys, Sorolla conseguix una certa fama i prestigi com a pintor. En l'any  [[1894]] viajà de nou a [[París]], a on desenrollà el [[lluminisme]], que seria característic de la seua obra a partir d'ara. Començà a pintar a l'aire lliure, dominant en mestrage la llum i combinant-la en escenes quotidianes i paisagístiques de la vida [[Mar Mediterràneu|mediterrànea]]. En obres com ''La volta de la peixca'', ''La plaja de Valéncia'' o ''Trista herència'', descrigué el sentiment que produïa la visió del [[mar Mediterràneu]], comunicant l'esplendor d'un matí de plaja en un colorit vibrant i un estil solt i vigorós.[[File:Triste herencia, por Joaquín Sorolla.jpg|right|thumb|<center>''Trista herència'' ([[1899]])</center>]] En ''Trista herència'' rep, en [[1900]], el Grand Prix en el certamen internacional de [[Paris]]. Ademés seguix en la seua [[pintura]] de denúncia social que tants èxits li havia reportat en els últims anys en obres com ''I encara diuen que el peix és car'' ([[1895]]).
   −
En aquell moment, [[Valéncia]] li nomenà fill predilecte i meritori, i se li posà el seu nom a un carrer. Despuix de molts viages per [[Europa]], principalment [[Anglaterra]] i [[França]], celebrà una exposició en [[París]] en més de mig miler d'obres, que li donà un reconeiximent internacional inusitat, coneixent-se la seua obra pictòrica per tota [[Europa]] i [[Amèrica]]. Expongué la seua obra en [[Nova York]] en [[1909]] i collí un èxit sense cap precedent, en obres com ''Sol de vesprada'' o ''Nadadors'', entre moltes atres. També ho va fer, en [[1911]], en el City Art Museum de [[Saint Louis]] i en l'Art Institute de [[Chicago]]. En [[novembre]] d'eixe mateix any, firmà un encàrrec per a l'[[Hispanic Society of America]] per al que realisaria catorze murals que decorarien les sales de l'institució. En esta obra, realisada entre [[1913]] i [[1919]] i de tres metros i mig d'alt per setanta metros de llarc, alçà un imborrable monument a [[Espanya]], perque en ella se representaven escenes característiques de diverses províncies tant [[Espanya|espanyoles]] com [[Portugal|portugueses]]. Necessità quasi tot [[1912]] per a viajar per tot el territori, realisant esbossos i treballs de costums i paisages.
+
En aquell moment, [[Valéncia]] li nomenà fill predilecte i meritori, i se li posà el seu nom a un carrer. Despuix de molts viages per [[Europa]], principalment [[Anglaterra]] i [[França]], celebrà una exposició en [[París]] en més de mig miler d'obres, que li donà un reconeiximent internacional inusitat, coneixent-se la seua obra pictòrica per tota [[Europa]] i [[Amèrica]]. Expongué la seua obra en [[Nova York]] en [[1909]] i collí un èxit sense cap precedent, en obres com ''Sol de vesprada'' o ''Nadadors'', entre moltes atres. També ho va fer, en [[1911]], en el City Art Museum de [[Saint Louis]] i en l'Art Institute de [[Chicago]]. En [[novembre]] d'eixe mateix any, firmà un encàrrec per a l'[[Hispanic Society of America]] per al que realisaria catorze murals que decorarien les sales de l'institució. En esta obra, realisada entre [[1913]] i [[1919]] i de tres metros i mig d'alt per setanta metros de llarc, alçà un imborrable monument a [[Espanya]], perque en ella se representaven escenes característiques de diverses províncies tant [[Espanya|espanyoles]] com [[Portugal|portugueses]]. Necessità quasi tot [[1912]] per a viajar per tot el territori, realisant esbossos i treballs de costums i païsages.
[[Image:Peixcateres Valencianes.jpg|thumb|left|200px|<center>''Peixcateres Valencianes'' ([[1915]]).</center>]] D'esta obra destaquen els olis pintats en [[1916]] dedicats a chiquets i dones en [[plages de la Comunitat Valenciana#Valéncia, cap i casal|les plages de Valéncia]], on predomina la llibertat de pinzellada i la llum de la seua terra. Alguns eixemples són ''Mare i filla'' o ''Peixcateres valencianes''. També destacava, fora d'esta temàtica, el seu incommensurable llenç ''Visió d'Espanya''.
+
[[Image:Peixcateres Valencianes.jpg|thumb|left|200px|<center>''Peixcateres Valencianes'' ([[1915]]).</center>]] D'esta obra destaquen els olis pintats en [[1916]] dedicats a chiquets i dones en [[plages de la Comunitat Valenciana#Valéncia, cap i casal|les plages de Valéncia]], a on predomina la llibertat de pinzellada i la llum de la seua terra. Alguns eixemples són ''Mare i filla'' o ''Peixcateres valencianes''. També destacava, fòra d'esta temàtica, el seu incommensurable llenç ''Visió d'Espanya''.
    
Una atra important faceta seua fon la de retratista, de figures importants com foren [[Juan Ramón Jiménez]], el rei [[Alfons XIII]], [[Blasco Ibànyez|Vicente Blasco Ibányez]], [[Ortega i Gasset]], etc. També, en [[1914]], havia segut nomenat acadèmic i, quan acabà els treballs per a l'[[Hispanic Society of America|Hispanic Society]], treballà com a professor de composició i color en l'Escola de Belles Arts de [[Madrit]]. La seua pintura representà l'aplicació directa del [[lluminisme]] en el païsage i la figura, acostant per tant esta tendència a la societat de l'época.
 
Una atra important faceta seua fon la de retratista, de figures importants com foren [[Juan Ramón Jiménez]], el rei [[Alfons XIII]], [[Blasco Ibànyez|Vicente Blasco Ibányez]], [[Ortega i Gasset]], etc. També, en [[1914]], havia segut nomenat acadèmic i, quan acabà els treballs per a l'[[Hispanic Society of America|Hispanic Society]], treballà com a professor de composició i color en l'Escola de Belles Arts de [[Madrit]]. La seua pintura representà l'aplicació directa del [[lluminisme]] en el païsage i la figura, acostant per tant esta tendència a la societat de l'época.
   −
En [[1920]], mentres pintava el retrat de la senyora Pérez d'Ayala en el jardí de sa casa en [[Madrit]], patix un atac d'hemiplèxia que minvà dràsticament les seues facultats físiques i mentals. Muigué en sa casa de [[Cercedilla]] el [[10 d'agost]] de [[1923]].
+
En [[1920]], mentres pintava el retrat de la senyora de Pérez d'Ayala en el jardí de sa casa en [[Madrit]], patix un atac d'hemiplèxia que minvà dràsticament les seues facultats físiques i mentals. Muigué en sa casa de [[Cercedilla]] el [[10 d'agost]] de [[1923]].
    
== Obra ==
 
== Obra ==
=== Etapa de formació (1863-1886) ===
+
Entre les principals pintures de Joaquim Sorolla, podem destacar:
* [[Marina (Sorolla)|Marina]] (1880).
+
 
* [[Moro en taronges]] (1885-1886).
+
=== Etapa de formació (1863-1888) ===
 +
En el periodo formatiu de Sorolla, es reflectix en les seues obres sobretot les seues raïls i evolució, realisades en una paleta en la que predominen els tons obscurs i de gama baixa. Entre les obres d'esta etapa destaca la pintura de gran format, La reina donya Mariana d'Àustria, còpia de Velázquez de l'any 1884, que ejemplifica la profunda impressió que va provocar en Sorolla la pintura del mestre sevillà.
 +
 
 +
* [[Marina (Sorolla)|Marina]] ([[1880]])
 +
* [[San Lluís, Rei de França]] ([[1882]])
 +
* [[El crit del palleter]] ([[1884]])
 +
* [[La reina donya Mariana d'Àustria]] (1884)
 +
* [[Acadèmia del natural]] (1884)
 +
* [[Moro en taronges]] ([[1885]]-[[1886]])
 +
* [[El Pare Jofré defenent a un foll]] ([[1887]])
 +
* [[Acadèmia del natural-Nu masculí]] (1887)
    
=== Etapa de consolidació (1889-1899) ===
 
=== Etapa de consolidació (1889-1899) ===
* [[Els guitarristes, costums valencians]] (1889).
+
En les obres d'esta etapa de Sorolla, s'aprecia com Joaquín Sorolla, va definint cada volta més el seu propi llenguage, vinculat a un naturalisme lluminista que es fa més visible a partir de l'any [[1894]] i que alcança el seu màxim esplendor en la década següent. El màxim exponent d'esta época és la seua obra ''¡ Trista herència !'' de [[1899]].
* [[La font, Bunyol]] (1890-1895).
  −
* [[El pillastre de plaja]] (1891).
  −
* [[Tràfic de blanques (Sorolla)|Tràfic de blanques]] (1894).
  −
* [[Encara diuen que el peix és car]] (1894).
  −
* [[Mare (Sorolla)|Mare]] (1895).
  −
* [[Una investigació]] (1897).
  −
* [[El menjar en la barca]] (1898).
  −
* [[Corders de Xàbia]] (1898).
     −
=== Etapa de culminació (1900-1910) ===
+
* [[Els guitarristes, costums valencians]] (1889)
* [[Sénia, Xàbia]] (1900).
+
* [[La Font, Bunyol]] (1890-1895)
* [[Retrat de Beruete]] (1902).
+
* [[El pillastre de plaja]] (1891)
* [[Mar i roques de Sant Esteve, Astúries]] (1903).
+
* [[El bes de la reliquia]] (1893)
* [[A l'ombra de la barca, Valéncia]] (1903-1904).
+
* [[Tràfic de blanques (Sorolla)|Tràfic de blanques]] (1894)
* [[Autorretrato (Sorolla)|Autorretrato]] (1904).
+
* [[¡ Encara diuen que el peix és car !]] (1894)
* [[Els meus fills]] (1904).
+
* [[Retrat de Benito Pérez Galdós]] (1894)
* [[El chiquet de la barqueta]] (1904).
+
* [[Mare (Sorolla)|Mare]] (1895)
* [[Nadadors, Xàbia]] (1905).
+
* [[Barca en l'Albufera]] (1895)
* [[Instantànea, Biarritz]] (1906).
+
* [[Joaquin Sorolla Garcia vestit de blanc]] (1896)
* [[Maria Guerrer (Sorolla)|Maria Guerrer]] (1906).
+
* [[Cosint la vela]] (1896)
* [[Tempestat sobre Peñalara, Segòvia]] (1906).
+
* [[Una investigació]] (1897)
* [[Botant a la corda, La Granja]] (1907).
+
* [[Menjar en la barca]] (1898)
* [[Font de l'Alcàsser de Sevilla]] (1908).
+
* [[Cordellers de Xàbia]] (1898)
* [[Peixcadora en el seu fill, Valéncia]] (1908).
+
* [[Trista herència]] (1899)
* [[Passeig a la vora del mar]] (1909).
+
* [[Falucho en el port de Valéncia]] (1899)
* [[Chiquets en la plaja]] (1910).
+
 
* [[Clotilde en trage de nit]] (1910).
+
=== Etapa de culminació o plenitut (1900-1910) ===
* [[Davall del tendal, plaça de Zarauz]] (1910).
+
L'etapa de plenitut de Sorolla en moltes de les seues obres pintades o ambientades en [[Valéncia]], reflectix en freqüència el treball i el descans dels peixcadors de Valéncia, captats en diferents moments del dia i en diferents estacions de l'any, aixina com les seues populars escenes de bany, en pintures com a ''Chiquets en la plaja'' o ''Nadadors de Xàbia''.
 +
 
 +
Totes estes obres mostren l'evolució que durant estos anys, ira experimentant la producció de Sorolla a través de dos de les seues principals temàtiques.
 +
 
 +
També d'esta etapa són de destacar els retrats de la primera década del [[sigle XX]], precisament la seua millor época en est genero, aixina com els retrats a l'aire lliure, destacant entre molts atres la pintura ''La meua dòna i les meues filles en el jardí'' de l'any [[1910]].
 +
 
 +
* [[Sénia, Xàbia]] (1900)
 +
* [[La chiqueta Maria Figueroa vestida de menina]] (1901)
 +
* [[Retrat de Beruete]] (1902)
 +
* [[Nu de dòna]] (1902)
 +
* [[Les tres veles]] (1903)
 +
* [[Mar i roques de Sant Esteve, Astúries]] (1903)
 +
* Bous en el mar. Estudi per a “Sol de la vesprada” (1903)
 +
* [[A l'ombra de la barca, Valéncia]] (1903-1904)
 +
* [[Autorretrat]] (1904)
 +
* [[El peixcador]] (1904)
 +
* [[Els meus fills]] (1904)
 +
* [[El chiquet de la barqueta]] (1904)
 +
* [[Retrat de la tiple Isabel Brú]] (1904)
 +
* [[Els yayos dels meus fills]] (1905)
 +
* [[Nadadors, Xàbia]] (1905)
 +
* [[Retrat de Santiago Ramón i Cajal]] (1906)
 +
* [[Instantànea, Biarritz]] (1906)
 +
* [[Maria Guerrero (Sorolla)|Maria Guerrero]] (1906)
 +
* [[Tempestat sobre Peñalara, Segòvia]] (1906)
 +
* [[El bany en La Granja]] (1907)
 +
* [[El bany de la reina, Valsaín]] (1907)
 +
* [[Botant a la corda, La Granja]] (1907)
 +
* [[Retrat d'Alfonso XIII en uniforme d'húsars]]
 +
* [[Font de l'Alcàsser de Sevilla]] (1908)
 +
* [[Peixcadora en el seu fill, Valéncia]] (1908)
 +
* [[Passeig a la vora de la mar]] (1909)
 +
* [[El bany del cavall]] (1909)
 +
* [[Despuix del bany]] (1909)
 +
* [[Clotilde assentada en un sofà]] (1910)
 +
* [[Chiquets en la plaja]] (1910)
 +
* [[Clotilde en trage de nit]] (1910)
 +
* [[Davall del tendal, plaja de Zarauz]] (1910)
    
=== Etapa final (1911-1920) ===
 
=== Etapa final (1911-1920) ===
* [[Despuix del bany]] (1911).
+
En els seus últims anys, va dedicar en gran part el seu temps, al magne proyecte de Visió d'Espanya, per a la Hispanic Society of America de Nova York, pero sense deixar en esta época, les seues habituals escenes de plaja i valencianes, aixina com retrats tant d'exterior com d'interior, com  ''Retrat de Raquel Meller'', ''Jardí de la casa Sorolla'' o ''Valéncia. Les Grupes'' (dins del proyecte Visió d'Espanya).
* [[Fifth Avenue, Nova York]] (1911).
+
 
* [[La sesta]] (1911).
+
* [[Fifth Avenue, Nova York]] (1911)
* [[Tipos del Roncal]] (1912).
+
* [[La sesta]] (1911)
* [[Peixcadores valencianes]] (1915).
+
* [[Tipos del Roncal]] (1912)
* [[La bata rosa]] (1916).
+
* [[Chiqueta entrant en el bany‎]] (1915)
* [[El pati de Comares, l'Alhambra de Granada]] (1917).
+
* [[Peixcateres valencianes]] (1915)
* [[Escullera, Sant Sebastià]] (1917-1918).
+
* [[La bata rosa]] (1916)
* [[Joaquim Sorolla i Garcia assentat]] (1917).
+
* [[Valencia. Las grupas|Valéncia. Les grupes]] (1916)
* [[Retrat de Raquel Meller]] (1918).
+
* [[El pati de Comares, l'Alhambra de Granada]] (1917)
* [[Safareig de l'Alcàsser de Sevilla]] (1918).
+
* [[Capella de la finca de Làchar]] (1917)
* [[Jardí de la casa Sorolla (1919)|Jardí de la casa Sorolla]] (1918-1919).
+
* [[Escullera, Sant Sebastià]] (1917-1918)
* [[Helena en la cala de Sant Vicent, Mallorca]] (1919).
+
* [[Joaquim Sorolla i Garcia assentat]] (1917)
* [[Jardí de la casa Sorolla (1920)|Jardí de la casa Sorolla]] (1920).
+
* [[Retrat de Raquel Meller]] (1918)
* [[Retrat de la senyora de Pérez d'Ayala]] (1920).
+
* [[Safareig de l'Alcàsser de Sevilla]] (1918)
 +
* [[Jardí de la Casa Sorolla (1918-1919)]]
 +
* [[Helena en la cala de Sant Vicent, Mallorca]] (1919)
 +
* [[Jardí de la Casa Sorolla (1920)]]
 +
* [[Retrat de la senyora de Pérez d'Ayala]] (1920)
    
== Vore també ==
 
== Vore també ==
Llínea 87: Llínea 139:     
==Referències==
 
==Referències==
 +
* Chilvers, Ian (2004). Diccionario del arte del siglo XX. Diccionario Oxford-Complutense. Madrid: Edición de Arturo Colorado Castellary, Editorial Complutense. p. 773. ISBN 978-84-74916003. OCLC 436924875
 +
* [https://www.culturaydeporte.gob.es/msorolla/el-museo/el-edificio.html «El edificio del museo: la casa Sorolla». Museo Sorolla]
 +
* Moreira, Marta (20 de noviembre de 2013). «Benlliure, Sorolla y Blasco Ibáñez, una amistad a tres bandas». ABC
 +
* [https://www.levante-emv.com/valencia/2015/10/07/obras-juventud-sorolla-segrelles-o-12529460.html «Obras de juventud de Sorolla». Levante EMV. 7 de octubre de 2015]
 +
* [https://www.worldcat.org/es/title/48691536 Sorolla, Joaquín (2000). Joaquín Sorolla.. Barcelona, España: Ediciones Polígrafa]
 +
* Torres González, Begoña (2009). Sorolla: La magia de la luz. Madrid: Editorial LIBSA. p. 332. ISBN 9788466210409
   −
===Bibliografia===
+
==Bibliografia==
*Felipe Garín, Facundo Tomás. ''Joaquín Sorolla ([[1863]]-[[1923]])'', Tf. Editors. [[Madrit]] ([[2006]])
+
* Felipe Garín, Facundo Tomás. ''Joaquín Sorolla ([[1863]]-[[1923]])'', Tf. Editors. [[Madrit]] ([[2006]])
 +
* Tomás Ferré, Facundo (2006). Joaquín Sorolla: (1863-1923). Aficiones, 7. Madrid: TF Editores. ISBN 9788496209749. OCLC 8886253.
 +
* Torres González, Begoña (2005). Sorolla. Grupo Editorial Diana. ISBN 84-662--1040-7
    
== Enllaços externs ==
 
== Enllaços externs ==
*[http://museosorolla.mcu.es/ Museu Sorolla], selecció d'obres i classificació per etapes.
+
{{Commonscat|Joaquín Sorolla}}
*[http://www.artrenewal.org/asp/database/art.asp?aid=1393 Art Renewal]. Galería d'obres en alta resolució (en anglés).
+
 
*[http://www.museothyssen.org/thyssen/exposiciones/WebExposiciones/2006/SargentSorolla/index.htm]. ''Exposició Sargent/Sorolla'' celebrada en Madrit del 3 d'Octubre de 2006 al 7 de Giner de 2007.
+
* [http://museosorolla.mcu.es/ Museu Sorolla], selecció d'obres i classificació per etapes.
 +
* [http://www.artrenewal.org/asp/database/art.asp?aid=1393 Art Renewal]. Galería d'obres en alta resolució (en anglés).
 +
* [http://www.museothyssen.org/thyssen/exposiciones/WebExposiciones/2006/SargentSorolla/index.htm]. ''Exposició Sargent/Sorolla'' celebrada en Madrit del 3 d'octubre de 2006 al 7 de giner de 2007
 +
* [http://www.jdiezarnal.com/sorollabiografia.html Jdiez Arnal. Biografia de Joaquin Sorolla]
   −
{{traduït de|es|Joaquín_Sorolla}}
+
{{Llista artículs destacats}}
    +
[[Categoria:Biografies]]
 
[[Categoria:Valencians]]
 
[[Categoria:Valencians]]
 
[[Categoria:Pintors]]
 
[[Categoria:Pintors]]
 
[[Categoria:Pintors valencians]]
 
[[Categoria:Pintors valencians]]
 +
[[Categoria:Joaquim Sorolla]]
225

edicions