Canvis

5898 bytes afegits ,  17:24 22 set 2023
sense resum d'edició
Llínea 1: Llínea 1: −
{{esbos}}
+
{{artícul destacat}}
 +
{{Biografia|
 +
| nom = Joaquim Sorolla i Bastida
 +
| image = [[File:Joaquín Sorolla 004.jpg|250px|<center>'''Joaquim Sorolla, autorretrat'''</center>]]
 +
| peu = Joaquim Sorolla
 +
| nacionalitat = [[Espanya|Espanyola]]
 +
| ocupació = Pintor
 +
| data_naix = [[27 de febrer]] de [[1863]] 
 +
| lloc_naix = [[Valéncia]], [[Regne de Valéncia]], [[Espanya]]
 +
| data_mort = [[10 d'agost]] de [[1923]]
 +
| lloc_mort = [[Cercedilla]], [[Madrit]], [[Espanya]]
 +
}}
 +
'''Joaquim Sorolla i Bastida''', conegut popularment com a '''Sorolla''', ([[Valéncia, cap i casal|Valéncia]], [[27 de febrer]] de [[1863]] - † [[Cercedilla]], [[Madrit]], [[10 d'agost]] de [[1923]]), fon un [[pintor]] i artiste gràfic [[Comunitat Valenciana|valencià]]. Fon un dels pintors valencians més prolífics, en més de 2.200 obres catalogades.
   −
[[Image:Autorretrato2.jpg|right|thumb|Joaquim Sorolla]]
+
==Vida==
 +
[[Image:Moro en taronges.jpg|thumb|left|200px|<center>''Moro en taronges'' (1885-86).</center>]]
 +
Va nàixer en el número 4 de l'antic carrer Nou (hui en dia carrer de les Mantes). Quan a penes contava en dos anys d'edat, moriren els seus pares a causa d'una epidèmia de [[Còlera|còlera]]. Al quedar òrfens la seua germana Concha i ell, la seua tia Isabel, germana de sa mare, i el seu marit, de professió manyà, els recolliren. Passats els anys intentaren ensenyar-li, en va, l'ofici de la manyeria, advertint pronte que la seua verdadera vocació era la [[pintura]].
 +
 
 +
En l'any [[1874]] escomençà a estudiar en l'Escola Normal Superior a on li varen aconsellar matricular-se en les classes nocturnes de dibuix en l'Escola d'Artesans. En esta última rep, en [[1879]], una caixa de pintures i un diploma com a premi «per la seua constant aplicació en el dibuix de figura». Eixe mateix any ingressà en l'[[Real Acadèmia de Belles Arts de Sant Carles|Escola Superior de Belles Arts de Sant Carles]] al mateix temps que treballava en el taller del seu tio, qui estudià en pintors com Manuel Matoses, Benlliure o Guadalajara.
    +
És en l'Acadèmia de Sant Carles a on coneix a un atre alumne, Juan Antonio García, germà de qui més tart acabaria seent la seua esposa, Clotilde García. En [[1880]] va conseguir una Medalla de Plata per la seua obra ''Moro aguaitant l'ocasió de la seua venjança'' en l'exposició de la societat ''L'Iris''.
   −
'''Joaquim Sorolla i Bastida''' ([[Valéncia, cap i casal|Valéncia]], [[27 de febrer]] de [[1863]] - [[Cercedilla]], [[10 d'agost]] de [[1923]]), fon un [[pintor]] i artista gràfic [[Espanya|espanyol]]. Fon un dels pintors espanyols més prolífics, en més de 2.200 obres catalogades.  
+
Acaba la seua formació, i escomença a enviar les seues obres a concursos provincials i exposicions nacionals de belles arts, com la de [[Madrit]] en maig de [[1881]], a on va presentar tres marines valencianes que passaren sense pena ni glòria perque no encaixaven en la pintura oficial, de temàtica històrica i dramàtica. L'any següent, va estudiar l'obra de [[Velázquez]] i atres autors en el [[Museu del Prat]]. Per fi, en [[1883]], conseguix una medalla en l'[[Exposició Regional de Valéncia]] i, en [[1884]], conquista la glòria rebent la Medalla de Segona Classe en l'Exposició Nacional gràcies a la seua obra ''Defensa del parc d'Artilleria de Montlleó'', obra melodramàtica i fosca feta expressament per a l'exposició, tal com li va dir a un colega seu: “Ací, per a donar-se a conéixer i guanyar medalles, cal fer morts.”[[Image:Critdelpalleter.jpg|right|thumb|''"Yo, Vicent Doménech, un pobre palleter, li declare la guerra a Napoleó. ¡Vixca [[Ferran VII]] i mort als traïdors!"'' - ''El crit del palleter'' (1884)]]
   −
==Vida==
+
Collí un atre gran èxit en [[Valéncia]] en la seua obra ''El crit del palleter'' sobre la [[Guerra de la Independència Espanyola|Guerra de la Independència]]. Fon pensionat per la [[Diputació Provincial de Valéncia]] per a viajar a [[Roma]] a on, al mateix temps que treballava, conegué l'[[art]] [[Classicisme|clàssic]] i [[Renaiximent|renaixentista]], aixina com els grans museus, contactant, ademés, en atres artistes.
[[Image:Moro en taronges.jpg|thumb|left|200px|''Moro en taronges'' (1885-86).]]
  −
Quan a penes contava en dos anys d'edat, moriren els seus pares a causa d'una epidèmia. Al quedar òrfens la seua germana Eugènia i ell, la seua tia Isabel, germana de sa mare, i el seu marit, de professió manyà, els recolliren. Passats els anys intentaren ensenyar-li, en va, l'ofici de la manyeria, advertint pronte que la seua verdadera vocació era la [[pintura]].
     −
En [[1874]] començà a estudiar en l'Escola Normal Superior on li varen aconsellar matricular-se en les classes nocturnes de dibuix en l'Escola d'Artesans. En esta última rep, en [[1879]], una caixa de pintures i un diploma com a premi «per la seua constant aplicació en el dibuix de figura». Eixe mateix any ingressà en l'Escola Superior de Belles Arts de Sant Carles al mateix temps que treballava en el taller del seu tio, qui estudià en pintors com Manuel Matoses, Benlliure o Guadalajara.
+
En el seu amic, el pintor Pedro Gil, se desplaçà a [[Paris]] durant el primer semestre de [[1885]], vivint de prop la pintura [[Impressionisme|impressionista]] que produïx en ell, ya de tornada en [[Roma]], variacions en la seua temàtica i estil, arribant a pintar el quadro [[religió|religiós]] ''L'enterrament de Crist'', en el que no va tindre l'èxit esperat.
   −
És en l'Acadèmia de Sant Carles on coneix a un atre alumne, Juan Antonio García, germà de qui més tart acabaria seent la seua esposa, Clotilde García. En [[1880]] va conseguir una Medalla de Plata per la seua obra ''Moro aguaitant l'ocasió de la seua venjança'' en l'exposició de la societat ''L'Iris''.
+
[[File:Joaquín Sorolla y Bastida - White Slave Trade - Google Art Project.jpg |thumb|left|200px|<center>[[Tràfic de blanques (Sorolla)|Tràfic de blanques]] ([[1894]])</center>]]
 +
En l'any [[1888]] contragué matrimoni en Clotilde Garcia en [[Valéncia]], pero viurien un any més en [[Itàlia]], esta vegada en la localitat d'[[Assís]]. En [[1889]] s'instalaren en [[Madrit]] i, en a penes cinc anys, Sorolla conseguix una certa fama i prestigi com a pintor. En l'any  [[1894]] viajà de nou a [[París]], a on desenrollà el [[lluminisme]], que seria característic de la seua obra a partir d'ara. Començà a pintar a l'aire lliure, dominant en mestrage la llum i combinant-la en escenes quotidianes i paisagístiques de la vida [[Mar Mediterràneu|mediterrànea]]. En obres com ''La volta de la peixca'', ''La plaja de Valéncia'' o ''Trista herència'', descrigué el sentiment que produïa la visió del [[mar Mediterràneu]], comunicant l'esplendor d'un matí de plaja en un colorit vibrant i un estil solt i vigorós.[[File:Triste herencia, por Joaquín Sorolla.jpg|right|thumb|<center>''Trista herència'' ([[1899]])</center>]] En ''Trista herència'' rep, en [[1900]], el Grand Prix en el certamen internacional de [[Paris]]. Ademés seguix en la seua [[pintura]] de denúncia social que tants èxits li havia reportat en els últims anys en obres com ''I encara diuen que el peix és car'' ([[1895]]).
   −
Acava la seua formació, i escomença a enviar les seues obres a concursos provincials i exposicions nacionals de belles arts, com la de Madrit en maig de 1881, on va presentar tres marines valencianes que passaren sense pena ni glòria perque no encaixaven en la pintura oficial, de temàtica històrica i dramàtica. L'any següent, va estudiar l'obra de [[Velázquez]] i atres autors en el [[Museu del Prat]]. Per fi, en 1883, conseguix una medalla en l'Exposició Regional de Valéncia i, en 1884, conquista la glòria rebent la Medalla de Segona Classe en l'Exposició Nacional gràcies a la seua obra ''Defensa del parc d'Artilleria de Montlleó'', obra melodramàtica i fosca feta expressament per a l'exposició, tal com li va dir a un colega seu: “Ací, per a donar-se a conéixer i guanyar medalles, cal fer morts.
+
En aquell moment, [[Valéncia]] li nomenà fill predilecte i meritori, i se li posà el seu nom a un carrer. Despuix de molts viages per [[Europa]], principalment [[Anglaterra]] i [[França]], celebrà una exposició en [[París]] en més de mig miler d'obres, que li donà un reconeiximent internacional inusitat, coneixent-se la seua obra pictòrica per tota [[Europa]] i [[Amèrica]]. Expongué la seua obra en [[Nova York]] en [[1909]] i collí un èxit sense cap precedent, en obres com ''Sol de vesprada'' o ''Nadadors'', entre moltes atres. També ho va fer, en [[1911]], en el City Art Museum de [[Saint Louis]] i en l'Art Institute de [[Chicago]]. En [[novembre]] d'eixe mateix any, firmà un encàrrec per a l'[[Hispanic Society of America]] per al que realisaria catorze murals que decorarien les sales de l'institució. En esta obra, realisada entre [[1913]] i [[1919]] i de tres metros i mig d'alt per setanta metros de llarc, alçà un imborrable monument a [[Espanya]], perque en ella se representaven escenes característiques de diverses províncies tant [[Espanya|espanyoles]] com [[Portugal|portugueses]]. Necessità quasi tot [[1912]] per a viajar per tot el territori, realisant esbossos i treballs de costums i païsages.
 +
[[Image:Peixcateres Valencianes.jpg|thumb|left|200px|<center>''Peixcateres Valencianes'' ([[1915]]).</center>]] D'esta obra destaquen els olis pintats en [[1916]] dedicats a chiquets i dones en [[plages de la Comunitat Valenciana#Valéncia, cap i casal|les plages de Valéncia]], a on predomina la llibertat de pinzellada i la llum de la seua terra. Alguns eixemples són ''Mare i filla'' o ''Peixcateres valencianes''. També destacava, fòra d'esta temàtica, el seu incommensurable llenç ''Visió d'Espanya''.
   −
Collí un atre gran èxit en Valéncia en la seua obra ''El crit del palleter'' sobre la [[Guerra de la Independència Espanyola|Guerra de la Independència]]. D'esta manera, fon pensionat per la Diputació Provincial de Valéncia per a viajar a [[Roma]] on, al mateix temps que treballava, conegué l'[[art]] [[Classicisme|clàssic]] i [[Renaiximent|renaixentista]], aixina com els grans museus, contactant, ademés, en atres artistes.
+
Una atra important faceta seua fon la de retratista, de figures importants com foren [[Juan Ramón Jiménez]], el rei [[Alfons XIII]], [[Blasco Ibànyez|Vicente Blasco Ibányez]], [[Ortega i Gasset]], etc. També, en [[1914]], havia segut nomenat acadèmic i, quan acabà els treballs per a l'[[Hispanic Society of America|Hispanic Society]], treballà com a professor de composició i color en l'Escola de Belles Arts de [[Madrit]]. La seua pintura representà l'aplicació directa del [[lluminisme]] en el païsage i la figura, acostant per tant esta tendència a la societat de l'época.
   −
En el seu amic, el pintor Pedro Gil, se desplaçà a [[París]] durant el primer semestre de [[1885]], vivint de prop la pintura [[Impressionisme|impressionista]] que produïx en ell, ya de tornada en [[Roma]], variacions en la seua temàtica i estil, arribant a pintar el quadro [[religió|religiós]] ''L'enterrament de Crist'', en el que no va tindre l'èxit esperat.
+
En [[1920]], mentres pintava el retrat de la senyora de Pérez d'Ayala en el jardí de sa casa en [[Madrit]], patix un atac d'hemiplèxia que minvà dràsticament les seues facultats físiques i mentals. Muigué en sa casa de [[Cercedilla]] el [[10 d'agost]] de [[1923]].
   −
[[Image:Tracta sorolla.jpg|thumb|left|200px|''Tràfic de blanques'' (1894). L'autor ha d'adaptar-se al realisme social, dominant en els certamens de l'época. Per ad això, manté la seua temàtica costumista, sent els títuls els que aportaran la denúncia social.]]
+
== Obra ==
En [[1888]] contragué matrimoni en Clotilde García en [[Valéncia]], pero viurien un any més en [[Itàlia]], esta vegada en la localitat d'[[Assís]]. En [[1889]] s'instalaren en [[Madrit]] i, en a penes cinc anys, Sorolla conseguix una certa fama i prestigi com a pintor. En [[1894]] viajà de nou a [[París]], on desenrollà el [[lluminisme]], que seria característic de la seua obra a partir d'ara. Començà a pintar a l'aire lliure, dominant en mestrage la llum i combinant-la en escenes quotidianes i paisagístiques de la vida [[Mar Mediterràneu|mediterrànea]]. En obres com ''La volta de la peixca'', ''La plaja de Valéncia'' o ''Trista herència'', descrigué el sentiment que produïa la visió del [[mar Mediterràneu]], comunicant l'esplendor d'un matí de plaja en un colorit vibrant i un estil solt i vigorós. En ''Trista herència'' rep, en [[1900]], el Grand Prix en el certamen internacional de [[París]]. Ademés seguix en la seua [[pintura]] de denúncia social que tants èxits li havia reportat en els últims anys en obres com ''I encara diuen que el peix és car'' ([[1895]]).
+
Entre les principals pintures de Joaquim Sorolla, podem destacar:
   −
En aquell moment, Valéncia li nomenà fill predilecte i meritori, i se li posà el seu nom a un carrer. Després de molts viages per [[Europa]], principalment [[Anglaterra]] i [[França]], celebrà una exposició en [[París]] en més de mig miler d'obres, que li donà un reconeiximent internacional inusitat, coneixent-se la seua obra pictòrica per tota [[Europa]] i [[Amèrica]]. Exposà la seua obra en [[Nova York]] en [[1909]] i collí un èxit sense cap precedent, en obres com ''Sol de vesprada'' o ''Nadadors'', entre moltes atres. També ho va fer, en [[1911]], en el City Art Museum de Saint Louis i en l'Art Institute de Chicago. En novembre d'eixe mateix any, firmà un encàrrec per a l'[[Hispanic Society of Amèrica]] per al que realisaria catorze murals que decorarien les sales de l'institució. En esta obra, realisada entre [[1913]] i [[1919]] i de tres metros i mig d'alt per setanta metros de llarc, alçà un imborrable monument a [[Espanya]], perque en ella se representaven escenes característiques de diverses províncies tant [[Espanya|espanyoles]] com [[Portugal|portugueses]]. Necessità quasi tot [[1912]] per a viajar per tot el territori, realisant esbossos i treballs de costums i paisages. D'esta obra destaquen els olis pintats en [[1916]] dedicats a chiquets i dones en [[plages de la Comunitat Valenciana#Valéncia, cap i casal|les plages de Valéncia]], on predomina la llibertat de pinzellada i la llum de la seua terra. Alguns eixemples són ''Mare i filla'' o ''Peixcadora valenciana''. També destacava, fora d'esta temàtica, el seu incommensurable llenç ''Visió d'Espanya''.
+
=== Etapa de formació (1863-1888) ===
 +
En el periodo formatiu de Sorolla, es reflectix en les seues obres sobretot les seues raïls i evolució, realisades en una paleta en la que predominen els tons obscurs i de gama baixa. Entre les obres d'esta etapa destaca la pintura de gran format, La reina donya Mariana d'Àustria, còpia de Velázquez de l'any 1884, que ejemplifica la profunda impressió que va provocar en Sorolla la pintura del mestre sevillà.
   −
Una atra important faceta seua fon la de retratista, de figures importants com foren [[Juan Ramón Jiménez]], el rei [[Alfons XIII]], [[Vicente Blasco Ibányez]], [[Ortega i Gasset]], etc. També, en 1914, havia sigut nomenat acadèmic i, quan acabà els treballs per a l'[[Hispanic Society of America|Hispanic Society]], treballà com a professor de composició i color en l'Escola de Belles Arts de [[Madrit]]. La seua pintura representà l'aplicació directa del [[lluminisme]] en el paisage i la figura, acostant per tant esta tendència a la societat de l'época.
+
* [[Marina (Sorolla)|Marina]] ([[1880]])
 +
* [[San Lluís, Rei de França]] ([[1882]])
 +
* [[El crit del palleter]] ([[1884]])
 +
* [[La reina donya Mariana d'Àustria]] (1884)
 +
* [[Acadèmia del natural]] (1884)
 +
* [[Moro en taronges]] ([[1885]]-[[1886]])
 +
* [[El Pare Jofré defenent a un foll]] ([[1887]])
 +
* [[Acadèmia del natural-Nu masculí]] (1887)
   −
En [[1920]], mentres pintava el retrat de la senyora Pérez d'Ayala en el jardí de sa casa en [[Madrit]], patix un atac d'hemiplèxia que minvà dràsticament les seues facultats físiques i mentals. Muigué en sa casa de [[Cercedilla]] el 10 d'agost de [[1923]].
+
=== Etapa de consolidació (1889-1899) ===
 +
En les obres d'esta etapa de Sorolla, s'aprecia com Joaquín Sorolla, va definint cada volta més el seu propi llenguage, vinculat a un naturalisme lluminista que es fa més visible a partir de l'any [[1894]] i que alcança el seu màxim esplendor en la década següent. El màxim exponent d'esta época és la seua obra ''¡ Trista herència !'' de [[1899]].
   −
== Obra ==
+
* [[Els guitarristes, costums valencians]] (1889)
=== Etapa de formació (1863-1886) ===
+
* [[La Font, Bunyol]] (1890-1895)
* [[Marina (Sorolla)|Marina]] (1880).
+
* [[El pillastre de plaja]] (1891)
* [[Moro en taronges]] (1885-1886).
+
* [[El bes de la reliquia]] (1893)
 +
* [[Tràfic de blanques (Sorolla)|Tràfic de blanques]] (1894)
 +
* [[¡ Encara diuen que el peix és car !]] (1894)
 +
* [[Retrat de Benito Pérez Galdós]] (1894)
 +
* [[Mare (Sorolla)|Mare]] (1895)
 +
* [[Barca en l'Albufera]] (1895)
 +
* [[Joaquin Sorolla Garcia vestit de blanc]] (1896)
 +
* [[Cosint la vela]] (1896)
 +
* [[Una investigació]] (1897)
 +
* [[Menjar en la barca]] (1898)
 +
* [[Cordellers de Xàbia]] (1898)
 +
* [[Trista herència]] (1899)
 +
* [[Falucho en el port de Valéncia]] (1899)
   −
=== Etapa de consolidació (1889-1899) ===
+
=== Etapa de culminació o plenitut (1900-1910) ===
* [[Els guitarristes, costums valencians]] (1889).
+
L'etapa de plenitut de Sorolla en moltes de les seues obres pintades o ambientades en [[Valéncia]], reflectix en freqüència el treball i el descans dels peixcadors de Valéncia, captats en diferents moments del dia i en diferents estacions de l'any, aixina com les seues populars escenes de bany, en pintures com a ''Chiquets en la plaja'' o ''Nadadors de Xàbia''.
* [[La font, Bunyol]] (1890-1895).
  −
* [[El pillastre de plaja]] (1891).
  −
* [[Tràfic de blanques (Sorolla)|Tràfic de blanques]] (1894).
  −
* [[Encara diuen que el peix és car]] (1894).
  −
* [[Mare (Sorolla)|Mare]] (1895).
  −
* [[Una investigació]] (1897).
  −
* [[El menjar en la barca]] (1898).
  −
* [[Corders de Xàbia]] (1898).
     −
=== Etapa de culminació (1900-1910) ===
+
Totes estes obres mostren l'evolució que durant estos anys, ira experimentant la producció de Sorolla a través de dos de les seues principals temàtiques.
* [[Sénia, Xàbia]] (1900).
  −
* [[Retrat de Beruete]] (1902).
  −
* [[Mar i roques de Sant Esteve, Astúries]] (1903).
  −
* [[A l'ombra de la barca, Valéncia]] (1903-1904).
  −
* [[Autorretrato (Sorolla)|Autorretrato]] (1904).
  −
* [[Els meus fills]] (1904).
  −
* [[El chiquet de la barqueta]] (1904).
  −
* [[Nadadors, Xàbia]] (1905).
  −
* [[Instantànea, Biarritz]] (1906).
  −
* [[Maria Guerrer (Sorolla)|Maria Guerrer]] (1906).
  −
* [[Tempestat sobre Peñalara, Segòvia]] (1906).
  −
* [[Botant a la corda, La Granja]] (1907).
  −
* [[Font de l'Alcàsser de Sevilla]] (1908).
  −
* [[Peixcadora en el seu fill, Valéncia]] (1908).
  −
* [[Passeig a la vora del mar]] (1909).
  −
* [[Chiquets en la plaja]] (1910).
  −
* [[Clotilde en trage de nit]] (1910).
  −
* [[Davall del tendal, plaça de Zarauz]] (1910).
     −
=== Etapa final (1911-1920) ===
+
També d'esta etapa són de destacar els retrats de la primera década del [[sigle XX]], precisament la seua millor época en est genero, aixina com els retrats a l'aire lliure, destacant entre molts atres la pintura ''La meua dòna i les meues filles en el jardí'' de l'any [[1910]].
* [[Després del bany]] (1911).
  −
* [[Fifth Avenue, Nova York]] (1911).
  −
* [[La sesta]] (1911).
  −
* [[Tipos del Roncal]] (1912).
  −
* [[Peixcadores valencianes]] (1915).
  −
* [[La bata rosa]] (1916).
  −
* [[El pati de Comares, l'Alhambra de Granada]] (1917).
  −
* [[Escullera, Sant Sebastià]] (1917-1918).
  −
* [[Joaquim Sorolla i Garcia assentat]] (1917).
  −
* [[Retrat de Raquel Meller]] (1918).
  −
* [[Safareig de l'Alcàsser de Sevilla]] (1918).
  −
* [[Jardí de la casa Sorolla (1919)|Jardí de la casa Sorolla]] (1918-1919).
  −
* [[Helena en la cala de Sant Vicent, Mallorca]] (1919).
  −
* [[Jardí de la casa Sorolla (1920)|Jardí de la casa Sorolla]] (1920).
  −
* [[Retrat de la senyora de Pérez d'Ayala]] (1920).
     −
==Referències==
+
* [[Sénia, Xàbia]] (1900)
===Bibliografia===
+
* [[La chiqueta Maria Figueroa vestida de menina]] (1901)
* Felipe Garín, Facundo Tomás. ''Joaquín Sorolla (1863-1923)'', Tf. Editors. Madrid (2006)
+
* [[Retrat de Beruete]] (1902)
 +
* [[Nu de dòna]] (1902)
 +
* [[Les tres veles]] (1903)
 +
* [[Mar i roques de Sant Esteve, Astúries]] (1903)
 +
* Bous en el mar. Estudi per a “Sol de la vesprada” (1903)
 +
* [[A l'ombra de la barca, Valéncia]] (1903-1904)
 +
* [[Autorretrat]] (1904)
 +
* [[El peixcador]] (1904)
 +
* [[Els meus fills]] (1904)
 +
* [[El chiquet de la barqueta]] (1904)
 +
* [[Retrat de la tiple Isabel Brú]] (1904)
 +
* [[Els yayos dels meus fills]] (1905)
 +
* [[Nadadors, Xàbia]] (1905)
 +
* [[Retrat de Santiago Ramón i Cajal]] (1906)
 +
* [[Instantànea, Biarritz]] (1906)
 +
* [[Maria Guerrero (Sorolla)|Maria Guerrero]] (1906)
 +
* [[Tempestat sobre Peñalara, Segòvia]] (1906)
 +
* [[El bany en La Granja]] (1907)
 +
* [[El bany de la reina, Valsaín]] (1907)
 +
* [[Botant a la corda, La Granja]] (1907)
 +
* [[Retrat d'Alfonso XIII en uniforme d'húsars]]
 +
* [[Font de l'Alcàsser de Sevilla]] (1908)
 +
* [[Peixcadora en el seu fill, Valéncia]] (1908)
 +
* [[Passeig a la vora de la mar]] (1909)
 +
* [[El bany del cavall]] (1909)
 +
* [[Despuix del bany]] (1909)
 +
* [[Clotilde assentada en un sofà]] (1910)
 +
* [[Chiquets en la plaja]] (1910)
 +
* [[Clotilde en trage de nit]] (1910)
 +
* [[Davall del tendal, plaja de Zarauz]] (1910)
   −
===Internet===
+
=== Etapa final (1911-1920) ===
* [http://museosorolla.mcu.es/ Museu Sorolla], selecció d'obres i classificació per etapes.
+
En els seus últims anys, va dedicar en gran part el seu temps, al magne proyecte de Visió d'Espanya, per a la Hispanic Society of America de Nova York, pero sense deixar en esta época, les seues habituals escenes de plaja i valencianes, aixina com retrats tant d'exterior com d'interior, com  ''Retrat de Raquel Meller'', ''Jardí de la casa Sorolla'' o ''Valéncia. Les Grupes'' (dins del proyecte Visió d'Espanya).
   −
== Veja també ==
+
* [[Fifth Avenue, Nova York]] (1911)
* [[Museus de Valéncia (ciutat)]]
+
* [[La sesta]] (1911)
* [[Hispanic Society of Amèrica]]
+
* [[Tipos del Roncal]] (1912)
* [[Museu Sorolla]]
+
* [[Chiqueta entrant en el bany‎]] (1915)
 +
* [[Peixcateres valencianes]] (1915)
 +
* [[La bata rosa]] (1916)
 +
* [[Valencia. Las grupas|Valéncia. Les grupes]] (1916)
 +
* [[El pati de Comares, l'Alhambra de Granada]] (1917)
 +
* [[Capella de la finca de Làchar]] (1917)
 +
* [[Escullera, Sant Sebastià]] (1917-1918)
 +
* [[Joaquim Sorolla i Garcia assentat]] (1917)
 +
* [[Retrat de Raquel Meller]] (1918)
 +
* [[Safareig de l'Alcàsser de Sevilla]] (1918)
 +
* [[Jardí de la Casa Sorolla (1918-1919)]]
 +
* [[Helena en la cala de Sant Vicent, Mallorca]] (1919)
 +
* [[Jardí de la Casa Sorolla (1920)]]
 +
* [[Retrat de la senyora de Pérez d'Ayala]] (1920)
   −
== Enllaços externs ==
+
== Vore també ==
 +
* [[Museus de la ciutat de Valéncia]]
 +
* [[Hispanic Society of America]]
 +
* [[Museu Sorolla (Madrit)]]
    +
==Referències==
 +
* Chilvers, Ian (2004). Diccionario del arte del siglo XX. Diccionario Oxford-Complutense. Madrid: Edición de Arturo Colorado Castellary, Editorial Complutense. p. 773. ISBN 978-84-74916003. OCLC 436924875
 +
* [https://www.culturaydeporte.gob.es/msorolla/el-museo/el-edificio.html «El edificio del museo: la casa Sorolla». Museo Sorolla]
 +
* Moreira, Marta (20 de noviembre de 2013). «Benlliure, Sorolla y Blasco Ibáñez, una amistad a tres bandas». ABC
 +
* [https://www.levante-emv.com/valencia/2015/10/07/obras-juventud-sorolla-segrelles-o-12529460.html «Obras de juventud de Sorolla». Levante EMV. 7 de octubre de 2015]
 +
* [https://www.worldcat.org/es/title/48691536 Sorolla, Joaquín (2000). Joaquín Sorolla.. Barcelona, España: Ediciones Polígrafa]
 +
* Torres González, Begoña (2009). Sorolla: La magia de la luz. Madrid: Editorial LIBSA. p. 332. ISBN 9788466210409
    +
==Bibliografia==
 +
* Felipe Garín, Facundo Tomás. ''Joaquín Sorolla ([[1863]]-[[1923]])'', Tf. Editors. [[Madrit]] ([[2006]])
 +
* Tomás Ferré, Facundo (2006). Joaquín Sorolla: (1863-1923). Aficiones, 7. Madrid: TF Editores. ISBN 9788496209749. OCLC 8886253.
 +
* Torres González, Begoña (2005). Sorolla. Grupo Editorial Diana. ISBN 84-662--1040-7
    +
== Enllaços externs ==
 +
{{Commonscat|Joaquín Sorolla}}
    +
* [http://museosorolla.mcu.es/ Museu Sorolla], selecció d'obres i classificació per etapes.
 +
* [http://www.artrenewal.org/asp/database/art.asp?aid=1393 Art Renewal]. Galería d'obres en alta resolució (en anglés).
 +
* [http://www.museothyssen.org/thyssen/exposiciones/WebExposiciones/2006/SargentSorolla/index.htm]. ''Exposició Sargent/Sorolla'' celebrada en Madrit del 3 d'octubre de 2006 al 7 de giner de 2007
 +
* [http://www.jdiezarnal.com/sorollabiografia.html Jdiez Arnal. Biografia de Joaquin Sorolla]
   −
{{Internacional}}
+
{{Llista artículs destacats}}
   −
[[Categoria:Pintura]]
+
[[Categoria:Biografies]]
[[Categoria:Cultura Valenciana]]
+
[[Categoria:Valencians]]
 +
[[Categoria:Pintors]]
 +
[[Categoria:Pintors valencians]]
 +
[[Categoria:Joaquim Sorolla]]
225

edicions