Llínea 23: |
Llínea 23: |
| | influenciada = | | | influenciada = |
| | premis = | | | premis = |
− | | signatura = | + | | firma = Julio Cortázar signature.svg |
| | notes a peu = | | | notes a peu = |
| }} | | }} |
− | '''Julio Cortázar''' ([[Brusseles]], [[26 d'agost]] de [[1914]] - [[París]], [[12 de febrer]] de [[1984]]) escritor i traductor [[Argentina|argentí]]. | + | '''Julio Cortázar''' ([[Brusseles]], [[26 d'agost]] de [[1914]] - † [[París]], [[12 de febrer]] de [[1984]]) fon un escritor i traductor [[Argentina|argentí]]. |
| | | |
− | Quan tenia quatre anys, se'n va anar a [[Buenos Aires]] en la seua família i, després de completar els seus estudis a la [[Universitat de Buenos Aires]], va ser professor a la [[Universitat de Cuyo]]. El [[1951]], es va exiliar a [[França]] per a fugir del règim del [[Juan Perón|Perón]], on va treballar per a la [[UNESCO]] com a traductor. Més tart es va interessar per la política anti-feixista de l'[[Amèrica llatina]], declarant-se a favor de la revolució cubana i el moviment [[sandinisme|sandinista]].
| + | == Biografia == |
| | | |
− | Es va casar tres vegades i es va nacionalisar francés. Va morir després de cures mèdiques que van incloure una transfusió de sanc.
| + | Quan tenia quatre anys, se'n va anar a [[Buenos Aires]] en la seua família i, despuix de completar els seus estudis en l'[[Universitat de Buenos Aires]], va ser professor en l'[[Universitat de Cuyo]]. En l'any [[1951]], es va exiliar a [[França]] per a fugir del règim del [[Juan Perón|Perón]], a on va treballar per a la [[UNESCO]] com a traductor. Més tart es va interessar per la política anti-fascista de l'[[Amèrica llatina]], declarant-se a favor de la revolució cubana i el moviment [[sandinisme|sandinista]]. |
| | | |
− | Les seues noveles més conegudes, [[Rayuela]], [[Libro de Manuel]], [[Los Premios]] (potser la més "narrativa"), i especialment, "[[62, Modelo para armar]]", van ser, i són encara, un trencament com el provocat per [[James Joyce]] en el seu "Ulisses", com hi ha hagut atres trencaments en lliteratura; la seua és una narrativa narrada, en el seu fil, i a l'hora un conjunt estructurat de ''flashs'' que conformen un micro-univers que engancha el llector -espectador o actiu, segons el seu diàlec en l'autor-. Un llector que ell volia actiu, com el capaç, per eixemple, de deixar a la mitat un llibre qualsevol, en qualsevol pàgina, si no "engancha".
| + | Es va casar tres vegades i es va nacionalisar francés. Va morir despuix de cures mèdiques que varen incloure una transfusió de [[sanc]]. |
| | | |
− | Els seus contes són com estructures circulars, espirals o no-geomètriques, contes que contenen cascun una novela "en 10 pàgines". Les seues incursions en atres formats -"[[La vuelta al dia en 80 mundos]]", o "[[Un tal Lucas]]", per eixemple-, són atres grans propostes lliteràries. En la llista següent falta alguna peça com ara "[[Argentina, años de alambradas culturales]]", en la llínia de "Nicaragua, tan violentamente dulce". També va escriure lletres per [[tangos]]. I una "crònica de viage", "[[Los autonautas de la cosmopista]]", un diari novelat, crònica de París a Marsella per la nomenada "Autopista del Sur", escrit en la seua dona [[Carol Dunlop]].
| + | Les seues noveles més conegudes, [[Rayuela]], [[Libro de Manuel]], [[Los Premios]] (potser la més "narrativa"), i especialment, "[[62, Modelo para armar]]", varen ser, i són encara, un trencament com el provocat per [[James Joyce]] en el seu "Ulisses", com hi ha hagut atres trencaments en lliteratura; la seua és una narrativa narrada, en el seu fil, i a l'hora un conjunt estructurat de ''flashs'' que conformen un micro-univers que engancha al llector -espectador o actiu, segons el seu diàlec en l'autor-. Un llector que ell volia actiu, com el capaç, per eixemple, de deixar a la mitat un llibre qualsevol, en qualsevol pàgina, si no "engancha". |
| | | |
− | El 2009, Ed. [[Alfaguara]] publica "[[Papeles inesperados]]" que, no per inesperats, consistixen un retrobament de nous o antics llectors, en l'escritor "europeu-americà". Sur i Centre - Americà per decisió i europeu per naiximent i també per elecció, donat el seu exili francés i el seu cosmopolitisme. "Papeles inesperados" és una recopilació de la seua última esposa, contes nous, poemes, versions de contes ya publicats... Un títul "inesperat" que, com hem dit, és o be una troballa o be un retrobament, en funció del llector.
| + | Els seus contes són com estructures circulars, espirals o no-geomètriques, contes que contenen cadascun una novela "en 10 pàgines". Les seues incursions en atres formats -"[[La vuelta al dia en 80 mundos]]", o "[[Un tal Lucas]]", per eixemple-, són atres grans propostes lliteràries. En la llista següent falta alguna peça com ara "[[Argentina, años de alambradas culturales]]", en la llínea de "Nicaragua, tan violentamente dulce". També va escriure lletres per [[tangos]]. I una "crònica de viage", "[[Los autonautas de la cosmopista]]", un diari novelat, crònica de París a Marsella per la nomenada "Autopista del Sur", escrit en la seua dona [[Carol Dunlop]]. |
| + | |
| + | En l'any [[2009]], Ed. [[Alfaguara]] publica "[[Papeles inesperados]]" que, no per inesperats, consistixen un retrobament de nous o antics llectors, en l'escritor "europeu-americà". Sur i Centre - Americà per decisió i europeu per naiximent i també per elecció, donat el seu exili francés i el seu cosmopolitisme. "Papeles inesperados" és una recopilació de la seua última esposa, contes nous, poemes, versions de contes ya publicats... Un títul "inesperat" que, com hem dit, és o be una troballa o be un retrobament, en funció del llector. |
| | | |
| == Obres == | | == Obres == |
Llínea 42: |
Llínea 44: |
| * ''Bestiario'' (1951) | | * ''Bestiario'' (1951) |
| * ''Final del Juego'' (1956) | | * ''Final del Juego'' (1956) |
− | * ''[[Las armas secretas]]'' | + | * ''[[Las armas secretas]] '' |
− | * ''[[Los premios]]'' | + | * ''[[Los premios]] '' |
− | * ''[[Historias de cronopios y de famas]]'' | + | * ''[[Historias de cronopios y de famas]] '' |
− | * ''[[Rayuela]]'' (1963) | + | * ''[[Rayuela]] ''(1963) |
− | * ''Todos los fuegos el fuego''(1966) | + | * ''Todos los fuegos el fuego'' (1966) |
| * ''La vuelta al día en ochenta mundos'' (1967) | | * ''La vuelta al día en ochenta mundos'' (1967) |
| * ''62, modelo para armar'' (1968) | | * ''62, modelo para armar'' (1968) |
Llínea 64: |
Llínea 66: |
| * ''El Examen'' (1986) | | * ''El Examen'' (1986) |
| * ''Diario de Andrés Fava'' (1995) | | * ''Diario de Andrés Fava'' (1995) |
− | * ''Adiós Robinson''(1995) | + | * ''Adiós Robinson'' (1995) |
| | | |
| == Enllaços externs == | | == Enllaços externs == |
Llínea 70: |
Llínea 72: |
| * http://www.cortazar.com/ {{es}} | | * http://www.cortazar.com/ {{es}} |
| | | |
| + | [[Categoria:Biografies]] |
| + | [[Categoria:Escritors]] |
| [[Categoria:Traductors argentins]] | | [[Categoria:Traductors argentins]] |
| [[Categoria:Escritors argentins en castellà]] | | [[Categoria:Escritors argentins en castellà]] |