Diferència entre les revisions de "Vèrtiç"

De L'Enciclopèdia, la wikipedia en valencià
Anar a la navegació Anar a la busca
(Pàgina nova, en el contingut: «En geometria, el '''vèrtiç''' és el punt on es troben dos o més semirrectas o segments que conformen un àngul. Archiu:T...»)
 
(Text reemplaça - 't on ' a 't a on ')
 
(No es mostren 5 edicions intermiges d'2 usuaris)
Llínea 1: Llínea 1:
En [[geometria]], el '''vèrtiç''' és el [[punt (geometria)|punt]] on es troben dos o més [[semirrecta]]s o segments que conformen un [[àngul]].  
+
En [[geometria]], el '''vèrtiç''' és el [[punt (geometria)|punt]] a on es troben dos o més [[semirrecta|semirrectes]] o segments que conformen un [[àngul]].  
[[Archiu:Two rays and one vertex.png|thumb|right|El vèrtiç d'un àngul és el punt on els dos segments de llínea s'unixen..]]
+
[[Archiu:Two rays and one vertex.png|thumb|right|El vèrtiç d'un àngul és el punt a on els dos segments de llínea s'unixen..]]
 
== Vèrtiç principal ==
 
== Vèrtiç principal ==
El vèrtiç <math>x_i</*math> d'un polígon simple P és un vèrtiç principal del polígon si la diagonal <*math>[x_{(i-1)},x_{(i+1)}]</*math> s'interseca en la frontera de P només en <*math>x_{(i-1)}</math> i <math>x_{(i+1)}</math>. Hi ha dos tipos de vèrtiços principals: orelles i boques.
+
El vèrtiç <math>x_i</math> d'un polígon simple P és un vèrtiç principal del polígon si la diagonal <math>[x_{(i-1)},x_{(i+1)}]</math> s'interseca en la frontera de P a soles en <math>x_{(i-1)}</math> i <math>x_{(i+1)}</math>. Hi ha dos tipos de vèrtiços principals: orelles i boques.
  
 
=== Orelles ===
 
=== Orelles ===
El vèrtiç <math>x_i</math> d'un polígon simple P és una orella del polígon si la diagonal <math>[x_{(i-1)},x_{(i+1)}]</math> es troba totalment dins de P. (vejau també [[polígon convex]])
+
El vèrtiç <math>x_i</math> d'un polígon simple P és una orella del polígon si la diagonal <math>[x_{(i-1)},x_{(i+1)}]</math> es troba totalment dins de P. (vore també [[polígon convex]])
  
 
=== Boques ===
 
=== Boques ===
 
El vèrtiç <math>x_i</math> d'un polígon simple P és una boca del polígon si la diagonal <math>[x_{(i-1)},x_{(i+1)}]</math> es troba fòra dels llímits de P.  
 
El vèrtiç <math>x_i</math> d'un polígon simple P és una boca del polígon si la diagonal <math>[x_{(i-1)},x_{(i+1)}]</math> es troba fòra dels llímits de P.  
 
+
== Vèrtiços en gràfics de computador  ==
 
+
En [[Computació gràfica|gràfics de computadora]], els objectes es representen a sovint com els poliedres triangular en el que els vèrtiços d'objectes s'associa no solament en tres coordenades espacials, sino també en un atre tipo d'informació gràfica necessària per a representar l'objecte correctament, com els colors, les propietats de reflexió, textures i normals de la superfície; estes propietats s'utilisen en la prestació d'un ''[[vertex shader]]''.
 
 
  
 
== Vore també ==
 
== Vore també ==

Última revisió del 11:32 28 maig 2021

En geometria, el vèrtiç és el punt a on es troben dos o més semirrectes o segments que conformen un àngul.

El vèrtiç d'un àngul és el punt a on els dos segments de llínea s'unixen..

Vèrtiç principal[editar | editar còdic]

El vèrtiç <math>x_i</math> d'un polígon simple P és un vèrtiç principal del polígon si la diagonal <math>[x_{(i-1)},x_{(i+1)}]</math> s'interseca en la frontera de P a soles en <math>x_{(i-1)}</math> i <math>x_{(i+1)}</math>. Hi ha dos tipos de vèrtiços principals: orelles i boques.

Orelles[editar | editar còdic]

El vèrtiç <math>x_i</math> d'un polígon simple P és una orella del polígon si la diagonal <math>[x_{(i-1)},x_{(i+1)}]</math> es troba totalment dins de P. (vore també polígon convex)

Boques[editar | editar còdic]

El vèrtiç <math>x_i</math> d'un polígon simple P és una boca del polígon si la diagonal <math>[x_{(i-1)},x_{(i+1)}]</math> es troba fòra dels llímits de P.

Vèrtiços en gràfics de computador[editar | editar còdic]

En gràfics de computadora, els objectes es representen a sovint com els poliedres triangular en el que els vèrtiços d'objectes s'associa no solament en tres coordenades espacials, sino també en un atre tipo d'informació gràfica necessària per a representar l'objecte correctament, com els colors, les propietats de reflexió, textures i normals de la superfície; estes propietats s'utilisen en la prestació d'un vertex shader.

Vore també[editar | editar còdic]

Enllaços externs[editar | editar còdic]