Diferència entre les revisions de "Artiste faller"

Sense resum d'edició
Sense resum d'edició
 
(No es mostren 8 edicions intermiges d'3 usuaris)
Llínea 1: Llínea 1:
[[File:Jose Gallego painting Falles València 2018.jpg|thumb|250px|L'artiste aller José Gallego en l'any [[2018]]]]
[[Archiu:Jose Gallego painting Falles València 2018.jpg|thumb|250px|L'artiste faller José Gallego en l'any [[2018]]]]


[[File:Carlos borras-taller.JPG|thumb|250px|Taller de Carlos Borrás]]
[[Archiu:Carlos borras-taller.JPG|thumb|250px|Taller de Carlos Borrás]]


L''''artista faller''' és l'ofici que s'encarrega de la creació de les [[Falla|Falles]]. És un professional en un conjunt d'habilitats les quals fan possible la producció de les obres d'art efímeres i satíriques que es planten cada any en moltes localitats de la [[Comunitat Valenciana]].
L''''artiste faller''' és l'ofici que s'encarrega de la creació de les [[Falla|Falles]]. És un professional en un conjunt d'habilitats les quals fan possible la producció de les obres d'art efímeres i satíriques que es planten cada any en moltes localitats de la [[Comunitat Valenciana]].


Entre estes habilitats s'inclouen l'escultura, la pintura, l'arquitectura, la fusteria i el domini de tècniques artesanals com la manipulació del cartó pedra, la [[cera]] o el [[suro]] blanc.
Entre estes habilitats s'inclouen l'escultura, la pintura, l'arquitectura, la fusteria i el domini de tècniques artesanals com la manipulació del cartó pedra, la [[cera]] o el [[suro]] blanc.


Habitualment tenen un espai conegut com a taller faller, a on durant tot l'any treballen en els ninots, remats i grans volums que formen la Falla i que es voran en els carrers en el mes de [[març]]. Ademés de la part purament artesanal moltes d'estes instalacions tenen estudis a on l'artista pensa i dissenya donant com a resultat l'esbós de la Falla, primera aproximació de lo que despuix evolucionarà i es definirà en major detall a lo llarc de l'exercici.
Habitualment tenen un espai conegut com a taller faller, a on durant tot l'any treballen en els [[Ninot|ninots]], [[Remat|remats]] i grans volums que formen la [[Falla]] i que es voran en els carrers en el més de [[març]]. Ademés de la part purament artesanal moltes d'estes instalacions tenen estudis a on l'artiste pensa i dissenya donant com a resultat l'esbós de la Falla, primera aproximació de lo que despuix evolucionarà i es definirà en major detall a lo llarc de l'exercici.


Ademés de dedicar-se a la realisació de les falles, l'artista faller també rep encàrrecs per a fer decorats per a películes, fires i parcs d'atraccions, escenografies teatrals i treballs artístics diversos.
Ademés de dedicar-se a la realisació de les falles, l'artiste faller també rep encàrrecs per a fer decorats per a películes, fires i parcs d'atraccions, escenografies teatrals i treballs artístics diversos.


== Vore també ==
== Vore també ==
Llínea 21: Llínea 21:
* [[Ninot indultat]]
* [[Ninot indultat]]
* [[Remat]]
* [[Remat]]
* [[Museu del Gremi d'Artistes Fallers]]
* [[Museu faller]]
* [[Museu faller]]
       
== Referències ==
* [https://www.unesco.org/en/culture «La fiesta de las Fallas de Valencia». UNESCO Culture Sector]


== Bibliografia ==
* Almela i Vives, Francesc ([2006]). ''Las fallas''. Denes. ISBN 8496545075. OCLC 433384134
* Associació d'Estudis Fallers. ''La festa de les Falles''. Valéncia: Generalitat Valenciana. Consell Valencià de Cultura, 1996. ISBN 84-482-1216-9
== Enllaços externs ==
* [https://www.fallas.com/ Junta Central Fallera]


[[Categoria:Falles]]
[[Categoria:Falles]]
[[Categoria:Artistes Fallers]]
[[Categoria:Artistes Fallers]]