Anar al contingut

Diferència entre les revisions de "José Luis León Roca"

De L'Enciclopèdia, la wikipedia en valencià
Sense resum d'edició
Sense resum d'edició
 
(No es mostren 18 edicions intermiges d'4 usuaris)
Llínea 10: Llínea 10:
| lloc_mort = [[Viver]], [[Regne de Valéncia]], [[Espanya]]
| lloc_mort = [[Viver]], [[Regne de Valéncia]], [[Espanya]]
}}
}}
'''José Luis León Roca''' ([[Valéncia]], 29 d'octubre de [[1916]] - [[Viver]], 20 de juny de [[2007]]). Fon un escritor, noveliste i investigador valencià. Considerat el més important expert sobre la vida i l'obra de l'escritor valencià [[Vicent Blasco Ibáñez]].
'''José Luis León Roca''' ([[Valéncia]], [[29 d'octubre]] de [[1916]] - [[Viver]], [[20 de juny]] de [[2007]]). Fon un escritor, noveliste i investigador [[Comunitat valenciana|valencià]]. Considerat el més important expert sobre la vida i l'obra de l'escritor valencià [[Vicent Blasco Ibáñez]].


== Trayectòria professional ==
== Trayectòria professional ==


José Luis León Roca va nàixer en 1916, en la ciutat de Valéncia. De formació autodidacta, el seu treball d'investigació i erudició es va centrar en la vida valenciana del [[sigle XIX]].  
José Luis León Roca va nàixer en l'any 1916, en la ciutat de Valéncia. De formació autodidacta, el seu treball d'investigació i erudició es va centrar en la vida valenciana del [[sigle XIX]].  


José Luis León Roca, medalla d'Or de la [[Ciutat de Valéncia]], es va dedicar a l'investigació sobre la vida i la producció novelística de l'escritor i polític valencià Vicent Blasco Ibáñez i va ser l'autor de la seua més completa biografia.
José Luis León Roca, medalla d'Or de la [[Ciutat de Valéncia]], es va dedicar a l'investigació sobre la vida i la producció novelística de l'escritor i polític valencià Vicent Blasco Ibáñez i va ser l'autor de la seua més completa biografia.


Com a expert en este gran noveliste valencià, León Roca va promoure associacions, jornades i congressos internacionals sobre la personalitat de Vicent Blasco Ibáñez, com el que es va celebrar en Valéncia a principis de [[1981]] en el que varen participar més de doscents experts nacionals i internacionals.
Com a expert en este gran noveliste valencià, León Roca va promoure associacions, jornades i congressos internacionals sobre la personalitat de Vicent Blasco Ibáñez, com el que es va celebrar en Valéncia a principis de l'any [[1981]] en el que varen participar més de doscents experts nacionals i internacionals.


Va ser l'animador i fundador de la tertúlia ''La Vesperal'', que a principis de la década dels cinquanta del [[sigle XX]] va reunir en la seua casa de [[Patraix]] a una série d'intelectuals i artistes progressistes valencians.
Fon l'animador i fundador de la tertúlia ''La Vesperal'', que a principis de la [[Anys 1950|década dels cinquanta]] del [[sigle XX]] va reunir en la seua casa de [[Patraix]] a una série d'intelectuals i artistes progressistes valencians.
 
Colaborà activament en la prensa periòdica, sobretot en el periòdic ''Las Provincias'', i ha escrit llibres de temàtica valenciana. Les seues publicacions venen firmades com J.L. León Roca.


== Obra ==
== Obra ==


Entre les seues obres destaquen ''Cala preciosa'' (1942) i ''Els Romeu'', en la que va obtindre el Premi Valéncia de Lliteratura en [[1954]], ademés de l'estudi ''Blasco Ibáñez i la Valéncia del seu temps'', en el que va conseguir el Premi Senyera d'investigacions històriques.
* Cala preciosa ([[1942]]).
* Los Romeu ([[1954]]).
* Vicente Blasco Ibáñez ([[1967]]. [[Diputació de Valéncia]]).
* Blasco Ibáñez, política i periodisme ([[1970]]). 
* Blasco Ibáñez y la Valencia de su tiempo ([[1978]]. [[Ajuntament de Valéncia]]).
* Como escribió Blasco Ibáñez "La Barraca" ([[1978]]).
* Los amores de Blasco Ibáñez ([[1992]]).
* Constantí Llombart ([[1995]]. [[Lo Rat Penat]])
 
Entre les seues obres destaquen ''Cala preciosa'' (1942) i ''Los Romeu'', en la que va obtindre el Premi Valéncia de Lliteratura en [[1954]], ademés de l'estudi ''Blasco Ibáñez i la Valéncia del seu temps'', en el que va conseguir el Premi Senyera d'investigacions històriques.
 
Recopilà i prologà els artículs que componen el llibre pòstum de Blasco Ibáñez, ''Crónicas de viajes'' ([[1968]]) i va ser autor del llibre ''Blasco Ibáñez, política i periodisme'' ([[1970]]). En l'any [[1973]] va reeditar en edició facsímil l'obra ''Los fills de la morta-viva'' de [[Constantí Llombart]], fundador de la [[Renaixença valenciana]].


Va recopilar i va prologar els artículs que componen el llibre pòstum de Blasco Ibáñez, ''Cròniques de viages'' ([[1968]]) i va ser autor del llibre ''Blasco Ibáñez, política i periodisme'' ([[1970]]). En [[1973]] va reeditar en edició facsímil l'obra ''Los fills de la morta-viva'' de [[Constantí Llombart]], fundador de la [[Renaixença valenciana]].
== Vore també ==


* [[Vicent Blasco Ibáñez]]
     
== Enllaços externs ==
== Enllaços externs ==


Llínea 34: Llínea 49:
* [http://www.lasprovincias.es/valencia/prensa/20070621/cultura/fallece-historiador-leon-roca_20070621.html Fallece el historiador León Roca, el mayor experto en la obra de Blasco Ibáñez - Las Provincias]
* [http://www.lasprovincias.es/valencia/prensa/20070621/cultura/fallece-historiador-leon-roca_20070621.html Fallece el historiador León Roca, el mayor experto en la obra de Blasco Ibáñez - Las Provincias]
* [http://www.abc.es/hemeroteca/historico-21-06-2007/abc/Valencia/fallece-jose-luis-leon-roca-el-mayor-experto-en-la-vida-y-obra-de-blasco-iba%C3%B1ez_1633827440934.html  Fallece José Luis León Roca, el mayor experto en la vida y obra de Blasco Ibáñez - ABC]
* [http://www.abc.es/hemeroteca/historico-21-06-2007/abc/Valencia/fallece-jose-luis-leon-roca-el-mayor-experto-en-la-vida-y-obra-de-blasco-iba%C3%B1ez_1633827440934.html  Fallece José Luis León Roca, el mayor experto en la vida y obra de Blasco Ibáñez - ABC]


[[Categoria:Biografies]]
[[Categoria:Biografies]]
[[Categoria:Valencians]]
[[Categoria:Valencians]]
[[Categoria:Escritors]]
[[Categoria:Escritors valencians]]
[[Categoria:Escritors valencians]]
[[Categoria:Sigle XX]]

Última revisió del 10:03 11 abr 2026

José Luis León Roca
Nacionalitat: Espanyola
Ocupació: Escritor, noveliste i investigador.
Naiximent: 29 d'octubre de 1916
Lloc de naiximent: Valéncia, Regne de Valéncia, Espanya
Defunció: 20 de juny de 2007
Lloc de defunció: Viver, Regne de Valéncia, Espanya

José Luis León Roca (Valéncia, 29 d'octubre de 1916 - † Viver, 20 de juny de 2007). Fon un escritor, noveliste i investigador valencià. Considerat el més important expert sobre la vida i l'obra de l'escritor valencià Vicent Blasco Ibáñez.

Trayectòria professional

[editar | editar còdic]

José Luis León Roca va nàixer en l'any 1916, en la ciutat de Valéncia. De formació autodidacta, el seu treball d'investigació i erudició es va centrar en la vida valenciana del sigle XIX.

José Luis León Roca, medalla d'Or de la Ciutat de Valéncia, es va dedicar a l'investigació sobre la vida i la producció novelística de l'escritor i polític valencià Vicent Blasco Ibáñez i va ser l'autor de la seua més completa biografia.

Com a expert en este gran noveliste valencià, León Roca va promoure associacions, jornades i congressos internacionals sobre la personalitat de Vicent Blasco Ibáñez, com el que es va celebrar en Valéncia a principis de l'any 1981 en el que varen participar més de doscents experts nacionals i internacionals.

Fon l'animador i fundador de la tertúlia La Vesperal, que a principis de la década dels cinquanta del sigle XX va reunir en la seua casa de Patraix a una série d'intelectuals i artistes progressistes valencians.

Colaborà activament en la prensa periòdica, sobretot en el periòdic Las Provincias, i ha escrit llibres de temàtica valenciana. Les seues publicacions venen firmades com J.L. León Roca.

Entre les seues obres destaquen Cala preciosa (1942) i Los Romeu, en la que va obtindre el Premi Valéncia de Lliteratura en 1954, ademés de l'estudi Blasco Ibáñez i la Valéncia del seu temps, en el que va conseguir el Premi Senyera d'investigacions històriques.

Recopilà i prologà els artículs que componen el llibre pòstum de Blasco Ibáñez, Crónicas de viajes (1968) i va ser autor del llibre Blasco Ibáñez, política i periodisme (1970). En l'any 1973 va reeditar en edició facsímil l'obra Los fills de la morta-viva de Constantí Llombart, fundador de la Renaixença valenciana.

Vore també

[editar | editar còdic]

Enllaços externs

[editar | editar còdic]