Anar al contingut

Diferència entre les revisions de "Estructures industrials"

De L'Enciclopèdia, la wikipedia en valencià
mSense resum d'edició
Text reemplaça - ' menudes ' a ' chicotetes '
 
(No se mostren 2 edicions intermiges del mateix usuari)
Llínea 14: Llínea 14:


== Indústria dominada ==
== Indústria dominada ==
Existix un gran número d'empreses en l'indústria i les diferències de tamany són grans, hi haurà empreses molt grans i molt menudes dins de la mateixa indústria.
Existix un gran número d'empreses en l'indústria i les diferències de tamany són grans, hi haurà empreses molt grans i molt chicotetes dins de la mateixa indústria.
La rivalitat és alta.
La rivalitat és alta.
Ej: L'indústria textil
Ej: L'indústria textil


== Oligopoli simètric ==
== Oligopoli simètric ==
Existix un número menut d'empreses en l'indústria i les diferències de tamany són menudes. Es produïx una coordinació entre les empreses.
Existix un número chicotet d'empreses en l'indústria i les diferències de tamany són chicotetes. Es produïx una coordinació entre les empreses.
La rivalitat és més baixa.
La rivalitat és més baixa.
Ej: L'indústria de la telefonia mòvil
Ej: L'indústria de la telefonia mòvil


== Oligopoli asimètric ==
== Oligopoli asimètric ==
Existix un número menut d'empreses en l'indústria i les diferències de tamany són grans. La coordinació entre empreses solament es produïx entre les empreses més grans.
Existix un número chicotet d'empreses en l'indústria i les diferències de tamany són grans. La coordinació entre empreses solament es produïx entre les empreses més grans.
La rivalitat és chicoteta.
La rivalitat és chicoteta.
Ej: L'indústria de les begudes de Coa
Ej: L'indústria de les begudes de Coa


[[Categoria:Organisació industrial]]
[[Categoria:Organisació industrial]]

Última revisió del 15:37 8 ago 2025

Estructures industrials.

L'estructura de les indústries va a determinar la conducta de les empreses que operen en eixe sector. Es classifiquen respecte a dos variables:

  • Intensitat de les interdependències: grau en que les decisions d'una empresa repercutixen en els beneficis propis i del restant de les empreses. Quanto mayor siga el número d'empreses, menor serà la rivalitat
  • Diferencies de tamany: Fa referència a la simetria de les empreses.

Es consideren simètriques si l'influència és similar per a les empreses. En canvi, es consideren asimètriques si alguna empresa té major influència sobre les demés.

D'acort a estes variables es distinguixen quatre estructures d'empresa:

Indústria fragmentada

[editar | editar còdic]

Existix un gran número d'empreses en l'indústria i les diferències de tamany són chicotetes. És l'estructura més pròxima a la competència perfecta. La rivalitat serà alta. Ej: L'indústria dels forns.

Indústria dominada

[editar | editar còdic]

Existix un gran número d'empreses en l'indústria i les diferències de tamany són grans, hi haurà empreses molt grans i molt chicotetes dins de la mateixa indústria. La rivalitat és alta. Ej: L'indústria textil

Oligopoli simètric

[editar | editar còdic]

Existix un número chicotet d'empreses en l'indústria i les diferències de tamany són chicotetes. Es produïx una coordinació entre les empreses. La rivalitat és més baixa. Ej: L'indústria de la telefonia mòvil

Oligopoli asimètric

[editar | editar còdic]

Existix un número chicotet d'empreses en l'indústria i les diferències de tamany són grans. La coordinació entre empreses solament es produïx entre les empreses més grans. La rivalitat és chicoteta. Ej: L'indústria de les begudes de Coa