Diferència entre les revisions de "Nadal (Festivitat)"

mSense resum d'edició
Sense resum d'edició
 
(No es mostren 48 edicions intermiges d'7 usuaris)
Llínea 1: Llínea 1:
[[Image:Bon_nadal.png|right|thumb|250px|Decoració nadalenca en els carrers d'una població valenciana.]]
[[Archiu:Deconavi.jpg||thumb|300px|Decoració nadalenca en la plaça de l'Ajuntament de Valéncia]]


El '''Nadal''' és una de les festes més importants del [[cristianisme]], junt a la [[Pasqua]] i [[Pentecostés]], que celebra el naiximent de [[Jesucrist]] en [[Belem]].
El '''Nadal''' és una de les festes més importants del [[cristianisme]], junt a la [[Pasqua]] i [[Pentecostés]], que celebra el naiximent de [[Jesucrist]] en la ciutat [[Palestina|palestina]] de [[Belem]].


Esta festa se celebra el [[25 de decembre]] per l'[[Iglésia Catòlica]], l'[[Iglésia Anglicana]], algunes atres [[protestantisme|Iglésies protestants]] i l'[[Iglésia Ortodoxa Romanesca]]; i el [[7 de giner]] en atres [[Iglésia Ortodoxa|Iglésies Ortodoxes]], ya que no varen acceptar la reforma feta al [[calendari julià]], per a passar al nostre calendari actual, nomenat [[Calendari gregorià|gregorià]], del nom del seu reformador, el Sum pontífex [[calendari gregorià|Gregori XIII]].
Esta festa es celebra el [[25 de decembre]] per l'[[Iglésia Catòlica]], l'[[Iglésia Anglicana]], algunes atres [[protestantisme|Iglésies protestants]] i l'[[Iglésia ortodoxa Romanesca]]; i el [[7 de giner]] en atres [[Iglésia ortodoxa|Iglésies Ortodoxes]], ya que no varen acceptar la reforma feta en el [[calendari julià]], per a passar al nostre calendari actual, nomenat [[Calendari gregorià|gregorià]], del nom del seu reformador, el Sum pontífex [[calendari gregorià|Gregori XIII]].


==Felicitem el Nadal en Llengua Valenciana==
== Orígens del Nadal ==
Els orígens poden variar d'acort a la festivitat. Encara que la data exacta del naiximent de Jesús de Nazaret no es troba registrada ni en l'Antic Testament ni el Nou Testament ([[Bíblia]]), el [[25 de decembre]] ha segut significatiu en els pobles de l'antiguetat que celebraven durant el solstici de l'[[hivern]] en l'hemisferi nort (des del [[21 de decembre]]). L'adopció d'eixa data es va realisar sigles despuix.


A voltes, per influència d'unes atres llengües veïnes, no usem correctament les expressions genuïnament valencianes per a referir-nos a les festes nadalenques. Per això, vos recordem algunes de les més comunes:
== Tradicions nadalenques ==
{{AP|Tradicions nadalenques}}
Les tradicions i costums són una forma de fer present, lo que va ocórrer en el passat. Són fets i obres que es transmeten d'una generació a una atra de forma oral o escrita. La paraula tradició ve del [[llatí]] "traditio" que ve del verp "tradere" que significa entregar, aixina que, es podria dir que tradició és lo que els nostres antepassats nos han entregat.


* La denominació de '''Nadal''' se referix tant al dia 25 de decembre, Dia de Nadal, com a tot el periodo festiu en conjunt. És sempre en masculí i en singular. En valencià no felicitem ''els Nadals'', sino '''el Nadal''', en singular.
En el cas del Nadal, lo més important de les tradicions i costums no és només l'aspecte exterior, sino el seu significat interior. Es deu conéixer per qué i para qué es porten a terme les tradicions i costums per a aixina poder viure-les intensament.
 
Existixen moltes tradicions i costums del Nadal que nos ajuden a viure l'esperit nadalenc.
 
El Nadal, és una data molt important per als cristians, puix tanca un número considerable de tradicions arraïlades a través de sigles; despuix s'han incorporat el màrqueting i l'consumisme a estes dates, que distrauen la seua real raó de ser i les transformen en una celebració més, pero havent perdut ya gran part del seu autèntic sentit.
 
Les tradicions nadalenques varien d'un país a un atre. Alguns dels elements comuns a varis països són l'[[arbre de Nadal]], les [[corona d'Advent|corones d'advent]], els calcetins penjats en el fumeral, els bastons de caramelo i els [[belem|belems]] o naiximents que representen el naiximent de Jesús. Entre les principals tenim:
 
{| border="1" cellpadding="5"
|-
| [[12 grans de raïm en la Nit de Cap d'Any]]
| [[Adorns nadalencs]]
| [[Arbre de Nadal]]
| [[Belem]]
| [[Casca]]
|-
| [[Corona d'Advent]]
| [[Cap d'any]]
| [[Dia de Nadal]]
| [[Estrela de Nadal]]
| [[Estrenes i Cistella de Nadal]]
|-
| [[Flor de Pasqua]]
| [[Loteria de Nadal]]
| [[Massapà]]
| [[Nadalenques]]
| [[Papa Noel]]
|-
| [[Pinyates]]
| [[Posades]]
| [[Reis Macs]]
| [[Sants Inocents]]
| [[Targetes de Nadal]]
|-
| [[Tió o Tronc de Nadal]]
| [[Tortell de Reixos]]
| [[Torró]]
| [[Visc i Agrévol]]
|
|-
|}
 
== Felicitem el Nadal en Llengua Valenciana ==
 
A voltes, per influència d'unes atres llengües veïnes, no usem correctament les expressions genuïnament valencianes per a referir-nos a les festes nadalenques. Per això, és molt important recordar algunes de les més comunes en [[llengua valenciana]]:
 
* La denominació de Nadal se referix tant al dia 25 de decembre, Dia de Nadal, com a tot el periodo festiu en conjunt. És sempre en masculí i en singular. En valencià no felicitem ''els Nadals'', sino '''el Nadal''', en singular.


* La nit del dia 24, vespra de Nadal, és la '''Nit de Nadal''', equivalent a la ''Nochebuena'' del [[castellà]].
* La nit del dia 24, vespra de Nadal, és la '''Nit de Nadal''', equivalent a la ''Nochebuena'' del [[castellà]].
Llínea 17: Llínea 66:
* Paralelament a lo que ocorre el dia 24, la nit del dia 31, vespra de Cap d'Any, és la '''Nit de Cap d'Any''', equivalent a la ''Nochevieja'' del castellà.
* Paralelament a lo que ocorre el dia 24, la nit del dia 31, vespra de Cap d'Any, és la '''Nit de Cap d'Any''', equivalent a la ''Nochevieja'' del castellà.


* És també típicament valencià celebrar la festivitat del dia [[6 de giner]], dia de l'Epifania o de '''Reixos'''. Els Reixos són els reis d'Orient: Melchor, Gaspar i Baltasar, que adoraren a Jesucrist en el pesebre. Si be el plural regular '''Reis''' també se'ls aplica en algunes comarques i no és incorrecte, convé usar sempre la denominació ben nostra de '''Reixos''' (segurament derivada de l'arcaisme ''reig'', que volia dir rei en valencià antic, en el seu femení ''regina'') per a referir-nos ad estos personages
* És també típicament valencià celebrar la festivitat del dia [[6 de giner]], dia de l'Epifania o de '''Reixos'''. Els Reixos són els reis d'Orient: Melchor, Gaspar i Baltasar, que adoraren a Jesucrist en el pesebre. Si be el plural regular '''Reis''' també se'ls aplica en algunes comarques i no és incorrecte, convé usar sempre la denominació ben nostra de Reixos (plural de "reix", paraula antiga que volia dir "rei" i que ve directament del llatí ''rex'') per a referir-nos ad estos personages.


* Per a felicitar el Nadal, diem '''Bon Nadal''' (i no ''Feliç Nadal''). Igualment, la felicitació més correcta i genuïna per al nou any que escomença és la de '''Bon Any''' (i no ''Feliç Any'', que és un calc del castellà) o la de '''Bon Ninou''' (bon any nou), també genuïnament valenciana i que, si be ha caigut en desús els últims temps, convé usar per a que no es perga.
* Per a felicitar el Nadal, diem '''Bon Nadal''' (i no ''Feliç Nadal''). Igualment, la felicitació més correcta i genuïna per al nou any que escomença és la de '''Bon Any''' (i no ''Feliç Any'', que és un calc del castellà) o la de '''Bon Ninou''' (bon any nou), també genuïnament valenciana i que, si be ha caigut en desús els últims temps, convé usar per a que no es perga.
== Refranys valencians ==
* [[A Nadal creix el dia un pas de pardal]].
* En [[Vilarreal]], arròs en pilotes el dia de Nadal.
* La roba de Nadal s'eixuga al fumeral.
* Per Nadal, cada ovella al seu bancal.
* Per Nadal, capa no en cal.
* Per Nadal, creix el dia un pas de pardal.
* Per Nadal coques, per Sant Joan bacores.
* Per Nadal els fòcs i per Pasqua els jocs.
== Dits valencians ==
Diu la gent vella, major i sabuda que la nit de Nadal tot és menjar i beguda.<br />
Qui diners té, bons feixos beurà i menjarà bons peixos.<br />
Qui, per desgràcia, de diners va mal, beurà cervesa i menjarà pollastre o pardal.<br />
Tant si tens peix o pardal, que passeu un bon Nadal.<br />
== Vore també ==
* [[Dia de Nadal]]
* [[Nadalenca]] o cançò de Nadal
* [[Loteria de Nadal]]
* [[Tradicions nadalenques]]
 
== Enllaços externs ==
{{commonscat|Christmas}}
* [http://www.cardonavives.com/artrenou.asp?id=78 El raconet de la llengua valenciana 1 - Joan Sancho - Cardona Vives]
* [http://www.lapaginademmm.com/tradi.htm Tradiciones de Navidad], (en [[castellà]])


[[Categoria:Cristianisme]]
[[Categoria:Cristianisme]]