Diferència entre les revisions de "Espígol"

Pàgina nova, en el contingut: «L''''espígol''' (Del llatí ''spīcŭlu'', dim. de ''spīcu'', espiga.), en castellà, ''espliego'', és una planta de diferents espècies del gènero Lavandul...»
 
Sense resum d'edició
 
(No es mostren 14 edicions intermiges d'4 usuaris)
Llínea 1: Llínea 1:
L''''espígol''' (Del llatí ''spīcŭlu'', dim. de ''spīcu'', espiga.), en castellà, ''espliego'', és una planta de diferents espècies del gènero Lavandula, són mates llenyoses, de fulles opostes i sanceres, flors chicotetes de color blau reunides en espigues denses. L'espígol retallat, és una planta del gènero Lavandula multifida, d'aproximadament 50 a 90 centímetros, flors hermafrodites, zigomorfes, en espiga, color blau tirant a violeta, bilabiades, en el llavi superior bilobulat i l'inferior trilobulat. És una planta molt olorosa i d'aroma agradable.
[[File:Espliego en Briones La Rioja lou.JPG|thumb|250px|Espígol]]
 
L''''espígol''' (del [[llatí]] ''spīcŭlu'', dim. de ''spīcu'', espiga.), en [[castellà]], ''espliego'', és una planta de diferents espècies del gènero Lavandula, són mates llenyoses, de fulles opostes i sanceres, flors chicotetes de color [[blau]] reunides en espigues denses. De llavor elipsoidal de color [[gris]].
 
== Descripió ==
L'espígol retallat, és una planta del gènero Lavandula multifida, d'aproximadament 50 a 90 centímetros, flors hermafrodites, zigomorfes, en espiga, color blau tirant a [[Violeta (color)|violeta]], bilabiades, en el llavi superior bilobulat i l'inferior trilobulat. És una planta molt olorosa i d'aroma agradable.
 
Les flors són usades en perfumeria.
 
== Taxonomia i etimologia ==
Lavandula latifolia va ser descrita per Philip Miller i publicat en The *Gardeners Dictionary: . . . eighth edition no. 2. 1768.
 
Lavandula é el nom genèric que es creu que deriva del francés antic lavandre i en última instància del llatí llavara (llavar), referint-se a l'us d'infusions de les plantes.​ El nom botànic Lavandula com l'usat per Linneo es considera derivat d'est i atres noms comuns europeus per a les plantes. No obstant, se sugerix que esta explicació pot ser apócrifa, i que el nom en realitat pot ser derivat del llatí livere, ''azulado''.
 
== Usos ==
Usat en perfumeria i com a decoració en jardins. Produïx també un oli essencial, encara que d'inferior calitat. L'oli essencial obtingut de les flors és abortiu, antibacterià i antisèptic, i pot ser utilisat en fins d'aromaterapia.
 
És utilisada via tòpica per a tractar ferides, cremades, picadures, etc. També pot ser utilisada per a tractar desórdens digestius i del sistema inmunitari.
 
Es deu recordar que les essències poden produir gastritis i úlcera pèptica, reaccions alèrgiques i, en dosis elevades, mal de cap, nàusees, bossades i somnolència; raó per la qual, per al seu us, es deu tindre consell mèdic o farmacèutic.
 
== Referències ==
 
* [http://www.anthos.es/ Espigol. Anthos - Sistema de información sobre las plantas de España]
* [http://legacy.tropicos.org/Name/17600103 Espigol. Tropicos.org. Missouri Botanical Garden]
* [http://botanicalepithets.net/dictionary/dictionary.110.html Epítetos Botánicos]
* [https://powo.science.kew.org/?accepted_id=109033&repSynonym_id=-9998&name_id=109033&status=true «Lavandula latifolia». Royal Botanic Gardens, Kew: World Checklist of Selected Plant Families]
 
== Bibliografia ==
* Blumenthal M, Goldberg A, Brinckmann J. Herbal Medicine, Expanded Commission E Monographs. Integrative Medicine Communications, Newton. First Edition, 2000
* Grases F, Melero G, Costa-Bauza A et al. Urolithiasis and phytotherapy. Int Urol Nephrol 1994; 26(5): 507-11
* Paris RR, Moyse H. Matière Médicale. Masson & Cia., Paris; 1971
* PDR for Herbal Medicines. Medical Economics Company, Montvale. Second Edition, 2000


== Enllaços externs ==
== Enllaços externs ==
{{Commonscat|Lavandula latifolia}}
{{Wikispecies|Lavandula latifolia}}
{{DGLV|Espígol}}


* [https://es.wikipedia.org/wiki/Lavandula_angustifolia Espígol en Wikipedia]
* [https://es.wikipedia.org/wiki/Lavandula_angustifolia Espígol en Wikipedia]
* [https://diccionari.llenguavalenciana.com/entries/search?t=Esp%C3%ADgol Espígol - [[Diccionari General de la Llengua Valenciana]] - [[Real Acadèmia de Cultura Valenciana]] (RACV)]
 
[[Categoria:Biologia]]
[[Categoria:Botànica]]
[[Categoria:Espècies]]
[[Categoria:Plantes aromàtiques]]
[[Categoria:Plantes medicinals]]