Diferència entre les revisions de "Idioma sicilià"

Pàgina nova, en el contingut: «{{llengua| |nom= Sicilià |nomnatiu= Sicilianu |pronunciació= |atresdenominacions= |estats= Itàlia |regió=Sicília, Calàbria i Apúlia |parlan...».
 
Sense resum d'edició
 
(No es mostren 13 edicions intermiges d'5 usuaris)
Llínea 20: Llínea 20:
|regulat= No està regulat
|regulat= No està regulat
|iso1=
|iso1=
|iso2=
|iso2= scn
|iso3=
|iso3= scn
|sil=
|sil=
|mapa=
|mapa=
}}
}}


El '''Sicilià''' és una llengua romanç parlà en la illa de [[Sicília]], en el sur d'[[Itàlia]]. Alguns dels seus dialectes també es parlen en la península itàlica, principalment en el centre-sur de Calàbria i en Salent, en Apúlia meridional. Diferix del italià i descen del llatí vulgar, en influències del [[grec]], [[àrap]], [[francés]], [[provençal]] i [[espanyol]].
El '''Sicilià''' és una [[llengua romanç]] parlada en l'illa de [[Sicília]], en el sur d'[[Itàlia]]. Alguns dels seus dialectes també es parlen en la península itàlica, principalment en el centre-sur de Calàbria i en Salent, en Apúlia meridional. Diferix del [[italià]] i descén del [[llatí]] vulgar, en influències del [[grec]], [[àrap]], [[francés]], [[provençal]] i [[espanyol]].


Té una rica histìra i lliteratura i un extens vocabulari en més de 250.000 paraules, degut a la influència dels distints dominadors de la illa. El sicilià tingué una forta influència en la formació de la llengua maltesa, sobre tot hasda finals del sigle XVIII.
Té una rica història i lliteratura i un extens vocabulari en més de 250.000 paraules, degut a la influència dels distints dominadors de l'illa. El sicilià tingué una forta influència en la formació de la llengua maltesa, sobre tot fins finals del [[sigle XVIII]].


Esta llengua, en el [[Llibre Rogi de UNESCO]], està clasificà com a llengua que no corre ningun resc de extinció.
Esta llengua, en el [[Llibre Rogi de UNESCO]], està classificada com a llengua que no corre ningun risc d'extinció.


El us del sicilià com a llengua parlà en família o entre amics és molt comú en tota la regió; manco comú és el seu us en ocasions oficials i en la forma escrita.
El us del sicilià com a llengua parlà en família o entre amics és molt comú en tota la regió; manco comú és el seu us en ocasions oficials i en la forma escrita.
Llínea 94: Llínea 94:
:ca mancu haju sali di salera!
:ca mancu haju sali di salera!
</blockquote>
</blockquote>
   
== Enllaços externs ==
{{Commonscat|Sicilian language}}


{{Llengües romàniques}}
[[Categoria:Sicília]]
[[Categoria:Llingüística]]
[[Categoria:Llingüística]]
[[Categoria:Llengües romàniques]]
[[Categoria:Llengües romàniques]]
[[Categoria:Llengües]]
[[Categoria:Llengües]]