Diferència entre les revisions de "Niuserre"

Sin resumen de edición
Sin resumen de edición
 
(No es mostren 4 edicions intermiges d'2 usuaris)
Llínea 21: Llínea 21:
En el 13è any de regnat, va celebrar el festival de Seth i se sap que en tal ocasió hi va haver 100.600 ofrenes de [[pa]], [[cervesa]] i pastes. Trenta mil ofrenes foren registrades en un atre festival.
En el 13è any de regnat, va celebrar el festival de Seth i se sap que en tal ocasió hi va haver 100.600 ofrenes de [[pa]], [[cervesa]] i pastes. Trenta mil ofrenes foren registrades en un atre festival.


Va construir un gran temple solar en Abu Ghurab, totalment en [[pedra]], a 1 km al nort d'Abusir. Conté moltes representacions gràfiques del faraó, dels deus, de les estacions i de les províncies. Té un obelisc al centre en una base troncopiramidal Estava format pel temple de la vall, el temple superior i una calçada que conectava els dos. El temple de la vall tenia una entrada monumental d'accés a la calçada; despuix, una atra entrada en quatre columnes i seccions laterals en dos columnes. La calçada, d'uns 100 metros, portava al temple superior, construït sobre una plataforma de roca natural. Els habitages dels sacerdots i treballadors estaven als dos costats del camí, que donava al temple propi, que era un recinte sense sostre d'uns 110 x 80 metros, des d'a on s'arribava a la cambra d'estacions i a la capella d'ofrenes; una atra habitació portava directament a l'obelisc o benben, que tenia uns 35 metres d'alçada i sobre un pedestal de 20 metros. La cambra de les Estacions estava al sur-est de l'obelisc; en la zona nort, hi havia almasens per als animals destinats als sacrificis; al nort, hi havia una atra sala que sembla també destinada als sacrificis. Al costat sur, es va trobar una barca solar d'uns 30 metros.  
Va construir un gran temple solar en Abu Ghurab, totalment en [[pedra]], a 1 km al nort d'Abusir. Conté moltes representacions gràfiques del faraó, dels deus, de les estacions i de les províncies. Té un obelisc al centre en una base troncopiramidal. Estava format pel temple de la vall, el temple superior i una calçada que conectava els dos. El temple de la vall tenia una entrada monumental d'accés a la calçada; despuix, una atra entrada en quatre columnes i seccions laterals en dos columnes. La calçada, d'uns 100 metros, portava al temple superior, construït sobre una plataforma de roca natural. Els habitages dels sacerdots i treballadors estaven als dos costats del camí, que donava al temple propi, que era un recinte sense sostre d'uns 110 x 80 metros, des d'a on s'arribava a la cambra d'estacions i a la capella d'ofrenes; una atra habitació portava directament a l'obelisc o benben, que tenia uns 35 metros d'alçada i sobre un pedestal de 20 metros. La cambra de les Estacions estava al sur-est de l'obelisc; en la zona nort, hi havia almasens per als animals destinats als sacrificis; al nort, hi havia una atra sala que sembla també destinada als sacrificis. Al costat sur, es va trobar una barca solar d'uns 30 metros.  


La piràmide està entre les de Sahure i Nefererkare sense seguir l'eix basic, perque la situació havria supost un cost excessiu. La piràmide tenia set capes de pedra calcàrea. Tenia més de 50 metros i més de 80 a cada costat. La capa externa era de calcàrea blanca i fina. L'entrada estava al costat nort, al nivell de terra. L'entrada porta a un corredor que du a un vestíbul i continua despuix el corredor fins a una recambra i despuix la cambra funerària, aon no es va trobar res.
La piràmide està entre les de [[Sahure]] i [[Nefererkare]] sense seguir l'eix basic, perque la situació havria supost un cost excessiu. La piràmide tenia set capes de pedra calcàrea. Tenia més de 50 metros i més de 80 a cada costat. La capa externa era de calcàrea blanca i fina. L'entrada estava al costat nort, al nivell de terra. L'entrada porta a un corredor que du a un vestíbul i continua despuix el corredor fins a una recambra i despuix la cambra funerària, a on no es va trobar res.


Al voltant de la piràmide, hi havia un pati i una chicoteta piràmide de cult, que cal no confondre com a piràmide d'una reina. Part del material venia del temple solar de Sahure.  
Al voltant de la piràmide, hi havia un pati i una chicoteta piràmide de cult, que cal no confondre com a piràmide d'una reina. Part del material venia del temple solar de Sahure.  


També hi havia una chicoteta piràmide subsidiària d'uns 11 metres d'alçària en la cantonada del sur-est. Tenia un temple al costat, adossat a la cimentació, semblant al de Sahure; l'entrada tenia un pòrtic en 8 columnes de granit en els títuls del faraó gravats; es passava a una sala i despuix a una atra que donava a la calçada d'accés; altres dos habitacions donaven, l'una a un pòrtic en quatre columnes i una atra a la teulada. Hi havia un altar d'alabastre en una part del pati. El temple funerari és més chicotet que atres i està orientat a l'est de la piràmide.
També hi havia una chicoteta piràmide subsidiària d'uns 11 metros d'alçària en la cantonada del sur-est. Tenia un temple al costat, adossat a la cimentació, semblant al de Sahure; l'entrada tenia un pòrtic en 8 columnes de granit en els títuls del faraó gravats; es passava a una sala i despuix a una atra que donava a la calçada d'accés; atres dos habitacions donaven, l'una a un pòrtic en quatre columnes i una atra a la teulada. Hi havia un altar d'alabastre en una part del pati. El temple funerari és més chicotet que atres i està orientat a l'est de la piràmide.


El va succeir com a faraó, [[Menkauhor]].
El va succeir com a faraó, [[Menkauhor]].
== Referències ==
* Collier, Mark; Dodson, Aidan; Hamernik, Gottfried (2010). «P. BM EA 10052, Anthony Harris, and Queen Tyti». The Journal of Egyptian Archaeology 96: 242-247. ISSN 0307-5133. doi:10.1177/030751331009600119
* de Buck, A. (December 1937). «The Judicial Papyrus of Turin». The Journal of Egyptian Archaeology 23 (2): 153-154. doi:10.2307/3854420
* [https://www.ucl.ac.uk/museums-static/digitalegypt//chronology/kingneferefre.html Digital Egypt for Universities]
* Goedicke, Hans (December 1963). «Was Magic Used in the Harem Conspiracy against Ramesses III? (P.Rollin and P.Lee)». The Journal of Egyptian Archaeology 49: 71-92. doi:10.2307/3855702
== Bibliografia ==
* Ancient Egyptian literature: a book of readings (en [[anglés]]). University of California Press. 1973-1980. ISBN 0-520-09443-3. OCLC 705628
* Dodson, Aidan and Hilton, Dyan. The Complete Royal Families of Ancient Egypt. Thames & Hudson. 2004. ISBN 0-500-05128-3
* Harris, James E.; Weeks, Kent R. (1973). X-Raying the Pharaohs (Hardback edición). London: Macdonald and Company (Publishers) ISBN 0356043703
* Hawass, Zahi; Saleem, Sahar N. (2016). Scanning the Pharaohs : CT Imaging of the New Kingdom Royal Mummies (Hardback edición). New York: The American University in Cairo Press. ISBN 978-977-416-673-0
* Historia Universal, El Egipto Faraónico. ISBN 950-782-586-X
* Watterson, Barbara (1997). The Egyptians. The Peoples of Africa. Oxford, UK: Blackwell Publishing. ISBN 978-0-631-21195-2                                     
* Page, et al, Willie (2005). Encyclopedia of African history and culture (en anglés). Nueva York, Estados Unidos: Facts On File. ISBN 9780816052707. OCLC 647901896
* Thomas Schneider (2002). Lexikon der Pharaonen. Albatros, Dusseldorf. ISBN 3-491-96053-3


[[Categoria:Història]]
[[Categoria:Història]]