Anar al contingut

Diferència entre les revisions de "X"

De L'Enciclopèdia, la wikipedia en valencià
Sense resum d'edició
Sense resum d'edició
 
(No es mostra una edició intermija d'un usuari)
Llínea 29: Llínea 29:


== Lletres i símbols similars ==
== Lletres i símbols similars ==
*Χ χ : [[khi|lletra grega khi]]
* Χ χ : [[khi|lletra grega khi]]
*{{unicode|א}} : [[àlef|lletra hebrea àlef]]
* {{unicode|א}} : [[àlef|lletra hebrea àlef]]
*Х х : [[Kha|lletra cirílica kha]]
* Х х : [[Kha|lletra cirílica kha]]
*{{unicode|ᚷ}} : lletra [[gyfu]], de l'[[alfabet rúnic]] [[futhorc]] usat pels saxons a l'alta edat mija.
* {{unicode|ᚷ}} : lletra [[gyfu]], de l'[[alfabet rúnic]] [[futhorc]] usat pels saxons a l'alta edat mija.
*[[Wikt:乂|乂]] : un caràcter [[chinenc]]  
* [[Wikt:乂|乂]] : un caràcter [[chinenc]]  
*[[め|メ]] : un [[katakana]] [[japonés]]
* [[め|メ]] : un [[katakana]] [[japonés]]
* × : [[signe de multiplicar]] (U+00D7 ×), usat en [[matemàtiques]] elementals per a representar el producte de dos números; en matemàtiques hi ha atres símbols similars, derivats del signe de multiplicar.
* × : [[signe de multiplicar]] (U+00D7 ×), usat en [[matemàtiques]] elementals per a representar el producte de dos números; en matemàtiques hi ha atres símbols similars, derivats del signe de multiplicar.


== Vore també==
== Vore també==
Llínea 45: Llínea 45:


== Enllaços externs ==
== Enllaços externs ==
{{DGLV|X}}
{{Commonscat|X}}
{{Commonscat|X}}



Última revisió del 17:34 16 oct 2024

Lletra X

La X, x en minúscula, és la vigèsima quarta lletra de l'alfabet valencià. El seu nom en és eix o xe, pero quan representa una incògnita en matemàtiques, el seu nom canvia a equis.

Antigament també es podia usar sola o acompanyada d'una te (formant aixina el dígraf tx) per a representar l'actual dígraf che i, en menor mida, el dígraf i ge. Actualment la RACV recull en el diccionari algunes paraules en esta escritura antiga, com per eixemple porxe[1] o gotx,[2] hui escrites porche i goig. Esta manera d'escriure va començar a decaure i, en el Sigle d'Or, fon pràcticament i total substituïda pels dígrafs che i i ge

Història

[editar | editar còdic]

La lletra eix formava part de l'alfabet llatí clàssic, derivada de lletres similars de l'alfabet etrusc i de l'alfabet grec (khi). El seu so en llatí era /ks/. Els romans usaven X per a representar el número 10.

Fonètica

[editar | editar còdic]

En valencià la lletra eix pot adquirir sons molt diversos. Entre vocals pot tindre so [ks] com en la paraula "taxi". A començaments de paraula o despuix de i pren el valor palatal fricatiu [ʃ], com en les paraules "caixa" o "xixanta". i en el prefix ex-, pot pronunciar-se [gz] com en la paraula "examen".

Ortografia

[editar | editar còdic]

S'escriu eix

[editar | editar còdic]
  • En sò de [ʃ] (eixida):
  1. Darrere dels diftoncs decreixents AI, EI, OI, UI: caixa, créixer, coixo, afluixar.
  2. Darrere de I: pixar, seguixen, vixca.
  3. En els increments incoatius de la 3ª conjugació (-ixc, -ixqu-): oferixca, servixques.
  4. En final de paraula: exigix, ix.
  • En sò de [ks] (text):
  1. Entre vocals: reflexió, axial.
  2. En posició final, en algunes paraules: perplex, prefix.
  • En sò de [gz] (exacte):
  1. En el prefix EX-, seguit de vocal, H o consonant sonora: examinar, exhortar, ex-libris.

Nom de la Lletra

[editar | editar còdic]

La lletra x en valencià pot tindre tres noms: eix, xe i equis. Quan nos referim a la lletra, s'ha de dir eix o xe; el nom equis a soles s'usa quan representa una incògnita en matemàtiques, pero mai per al nom de la lletra. Antigament se denominava ecs o xeix.

Lletres i símbols similars

[editar | editar còdic]

Vore també

[editar | editar còdic]

Referències

[editar | editar còdic]

Enllaços externs

[editar | editar còdic]

Commons