Diferència entre les revisions de "Audiència Nacional"

Sense resum d'edició
Sense resum d'edició
 
(No es mostren 3 edicions intermiges d'2 usuaris)
Llínea 5: Llínea 5:
== Història ==
== Història ==


L'1 de març de [[1940]] es va dictar en Espanya la Llei per a la Repressió de la [[Maçoneria]] i el [[Comunisme]]. Per a portar-la a terme, es va crear el [[Tribunal Especial per a la Repressió de la Maçoneria i el Comunisme]]. Entre [[1940]] i [[1964]], va realisar més de 60.000 processos. El tribunal fon suprimit el 8 de febrer de [[1964]], ya transferides gran part de les seues funcions al [[Tribunal d'Orde Públic]], creat el 2 de decembre de 1963. Conegut com TOP, fon una instància judicial especial existent en la fase final del [[franquisme]] i en els primers anys de la [[Transició espanyola|transició]]. La seua missió fon la repressió de les conductes considerades delictes polítics i garantisar l'estabilitat del règim franquiste.
L'[[1 de març]] de [[1940]] es va dictar en Espanya la Llei per a la Repressió de la [[Maçoneria]] i el [[Comunisme]]. Per a portar-la a terme, es va crear el [[Tribunal Especial per a la Repressió de la Maçoneria i el Comunisme]]. Entre els anys [[1940]] i [[1964]], va realisar més de 60.000 processos. El tribunal fon suprimit el [[8 de febrer]] de [[1964]], ya transferides gran part de les seues funcions al [[Tribunal d'Orde Públic]], creat el [[2 de decembre]] de [[1963]]. Conegut com TOP, fon una instància judicial especial existent en la fase final del [[franquisme]] i en els primers anys de la [[Transició espanyola|transició]]. La seua missió fon la repressió de les conductes considerades delictes polítics i garantisar l'estabilitat del règim franquiste.


L'Audiència Nacional fon creada per Real Decret-Llei el 4 de giner de [[1977]] (BOE de 5 de giner), el mateix dia en que se suprimia el Tribunal d'Orde Públic. Açò ha dut ad alguns autors a considerar a l'Audiència Nacional com a successora del TOP, «per a jujar delictes de terrorisme i uns atres d'àmbit estatal», fet que ha segut negat per atres autors usant dos arguments fonamentalment: l'Audiència Nacional és independent de l'eixecutiu i les seues competències, en part relacionades en delictes de [[terrorisme]], en res afecten a lo relacionat en l'eixercici de drets fonamentals. El BOE d'eixe mateix dia va publicar també la [[Llei per a la Reforma Política]], cinc mesos abans de les primeres eleccions democràtiques i casi dos anys abans de l'aprovació de la [[Constitució Espanyola]].
L'Audiència Nacional fon creada per Real Decret-Llei el [[4 de giner]] de [[1977]] (BOE de 5 de giner), el mateix dia en que se suprimia el Tribunal d'Orde Públic. Açò ha dut ad alguns autors a considerar a l'Audiència Nacional com a successora del TOP, «per a jujar delictes de terrorisme i uns atres d'àmbit estatal», fet que ha segut negat per atres autors usant dos arguments fonamentalment: l'Audiència Nacional és independent de l'eixecutiu i les seues competències, en part relacionades en delictes de [[terrorisme]], en res afecten a lo relacionat en l'eixercici de drets fonamentals. El BOE d'eixe mateix dia va publicar també la [[Llei per a la Reforma Política]], cinc mesos abans de les primeres eleccions democràtiques i casi dos anys abans de l'aprovació de la [[Constitució Espanyola de 1978|Constitució Espanyola]].


La creació de l'Audiència Nacional fon deguda, segons el Govern, a la necessitat de convertir la seguritat jurídica dels ciutadans en la «pedra angular de l'Estat de Dret».
La creació de l'Audiència Nacional fon deguda, segons el Govern, a la necessitat de convertir la seguritat jurídica dels ciutadans en la «pedra angular de l'Estat de Dret».
Llínea 29: Llínea 29:
== Composició ==
== Composició ==


L'Audiència Nacional està composta pel seu president, els presidents de Sala i els magistrats que determine la llei per a cada una de les seues Sales i Seccions. El president de l'Audiència Nacional, que tindrà la consideració de president de Sala del Tribunal Suprem, és el president nat de totes les seues Sales.
L'Audiència Nacional està composta pel seu president, els presidents de Sala i els magistrats que determine la llei per a cada una de les seues Sales i Seccions. El president de l'Audiència Nacional, que tindrà la consideració de president de Sala del Tribunal Suprem, és el president nat de totes les seues Sales.
 
 
== Enllaços externs ==
== Enllaços externs ==