Diferència entre les revisions de "Rafael Altamira i Crevea"

Sense resum d'edició
Sense resum d'edició
 
(No es mostren 7 edicions intermiges d'3 usuaris)
Llínea 1: Llínea 1:
[[File:Rafael Altamira 1900.jpg|thumb|300px|Rafael Altamira i Cervera en l'any [[1900]]]]
{{Biografia|
 
| nom = Rafael Altamira i Crevea
'''Rafael Altamira i Crevea''' ([[Alacant]], [[10 de febrer]] de [[1866]] - † [[Mèxic DF]], [[1 de juny]] de [[1951]]), [[Humanisme|humanista]], [[historiador]] i [[americaniste]]; [[pedagoc]], [[juriste]], [[crític lliterari]] i [[escritor]] [[Espanya|espanyol]]. Fon un prolífic autor en numeroses disciplines. [[Exili espanyol en Mèxic|Exiliat del franquisme a Mèxic]] en l'any [[1944]].
| image = [[File:Rafael Altamira 1900.jpg|250px|Rafael Altamira i Crevea]]
| peu = Rafael Altamira en l'any [[1900]]
| nacionalitat = [[Espanya|Espanyola]]
| ocupació = Humaniste, historiador i americaniste.
| data_naix = [[10 de febrer]] de [[1866]] 
| lloc_naix = [[Alacant]], [[Regne de Valéncia]], [[Espanya]]
| data_mort = [[1 de juny]] de [[1951]]
| lloc_mort = [[Mèxic DF]], [[Mèxic]]
}}
'''Rafael Altamira i Crevea''' ([[Alacant]], [[10 de febrer]] de [[1866]] - † [[Mèxic DF]], [[Mèxic]], [[1 de juny]] de [[1951]]), [[Humanisme|humaniste]], [[historiador]] i [[americaniste]]; [[pedagoc]], [[juriste]], [[crític lliterari]] i [[escritor]] [[Espanya|espanyol]]. Fon un prolífic autor en numeroses disciplines. [[Exili espanyol en Mèxic|Exiliat del franquisme en Mèxic]] en l'any [[1944]].


== Biografia ==
== Biografia ==
;Formació i carrera acadèmica
;Formació i carrera acadèmica
En [[juliol]] de [[1882]] se trasllada d'[[Alacant]] a [[Valéncia]] per a estudiar dret; allí es va llicenciar. Es vinculà en el círcul [[Krausismo|krausista]] format per [[Francisco Giner dels Rius]], [[Manuel Bartolomé Cossío]], [[Gumersindo d'Azcárate]] i [[Nicolás Salmerón]] a través del seu doctorat en [[Madrit]] i la seua docència en l'[[Institució Lliure d'Ensenyança]] i la seua llabor en el [[Museu Pedagògic]], del que va arribar a ser secretari. Escriu ''L'ensenyança en l'història'', que es publica en [[1891]]. Dirigix el periòdic republicà ''La Justícia'', i la ''Reviste Crítica d'Història i Lliteratura Espanyoles, Portugueses i Hispanoamericanes''. Va obtindre la càtedra de Dret Espanyol en l'[[Universitat d'Oviedo]], a on va crear l'extensió universitària.  
En [[juliol]] de [[1882]] se trasllada d'[[Alacant]] a [[Valéncia]] per a estudiar Dret; allí es va llicenciar. Es vinculà en el círcul [[Krausisme|krausista]] format per [[Francisco Giner dels Rius]], [[Manuel Bartolomé Cossío]], [[Gumersindo d'Azcárate]] i [[Nicolás Salmerón]] a través del seu doctorat en [[Madrit]] i la seua docència en l'[[Institució Lliure d'Ensenyança]] i la seua llabor en el [[Museu Pedagògic]], del que va arribar a ser secretari. Escriu ''L'ensenyança en l'història'', que es publica en [[1891]]. Dirigix el periòdic republicà ''La Justícia'', i la ''Reviste Crítica d'Història i Lliteratura Espanyoles, Portugueses i Hispanoamericanes''. Va obtindre la càtedra de Dret Espanyol en l'[[Universitat d'Oviedo]], a on va crear l'extensió universitària.  


;Viage per Hispanoamèrica:  
;Viage per Hispanoamèrica:  
Llínea 40: Llínea 49:


== Bibliografia ==
== Bibliografia ==
* De la Cruz Herranz, Luis Miguel; «Rafael Altamira y Crevea | Real Academia de la Historia». dbe.rah.es.
* De la Cruz Herranz, Luis Miguel; «Rafael Altamira y Crevea | Real Academia de la Historia». dbe.rah.es
* Viñao Frago , A. (1989). «A la cultura por la lectura. Las bibliotecas populares (1869-1885)». Clases Populares, Cultura, Educación. Siglos XIX y XX, Madrid, Casa de Velázquez-UNED (Madrid): 301-336.
* Viñao Frago , A. (1989). «A la cultura por la lectura. Las bibliotecas populares (1869-1885)». Clases Populares, Cultura, Educación. Siglos XIX y XX, Madrid, Casa de Velázquez-UNED (Madrid): 301-336


== Enllaços externs ==
== Enllaços externs ==
Llínea 51: Llínea 60:
[[Categoria:Biografies]]
[[Categoria:Biografies]]
[[Categoria:Valencians]]
[[Categoria:Valencians]]
[[Categoria:Escritors]]
[[Categoria:Escritors valencians]]
[[Categoria:Escritors d'Espanya del sigle XX]]
[[Categoria:Escritors en castellà]]
[[Categoria:Historiadors]]
[[Categoria:Historiadors]]
[[Categoria:Historiadors valencians]]
[[Categoria:Historiadors valencians]]
Llínea 61: Llínea 66:
[[Categoria:Historiadors del Dret]]
[[Categoria:Historiadors del Dret]]
[[Categoria:Pedagocs d'Espanya]]
[[Categoria:Pedagocs d'Espanya]]
[[Categoria:Humanistes]]
[[Categoria:Escritors]]
[[Categoria:Escritors valencians]]
[[Categoria:Escritors d'Espanya del sigle XX]]
[[Categoria:Escritors en castellà]]
[[Categoria:Exiliats del franquisme]]
[[Categoria:Exiliats del franquisme]]
[[Categoria:Institució Lliure d'Ensenyança]]
[[Categoria:Institució Lliure d'Ensenyança]]
[[Categoria:Catedràtics de l'Universitat Complutense de Madrid]]
[[Categoria:Catedràtics de l'Universitat Complutense de Madrid]]
[[Categoria:Regeneracionisme]]
[[Categoria:Regeneracionisme]]
[[Categoria:Sigle XX]]