El calendari (del llatí calenda) és una taula d'ordenació temporal per a l'organisació de les activitats d'una societat.

Archiu:Hindu calendar 1871-72.jpg
Pàgina d'un calendari hindú.

Orige etimològic

La paraula calendari prové del llatí calendarium, que era el llibre de contes en qué els prestamistes anotaven els noms dels seus deutors i les sumes que devien. L'interés de les sumes deixades es pagava en el Calendae de cada mes, i d'aquí el mot Calendarium.

El començament de l'any en l'era romana era març, i es va nomenar d'esta manera en honor a Mart, deu de la guerra; abril, va ser nomenat per Aperire, en llatí "obrir", lo que significava el renaiximent de la primavera; maig, en honor a Maia, la deesa de la primavera; juny, en honor a Juno, esposa de Júpiter i deesa del matrimoni.

Després, en els anys de Juli Cèsar, Quinctilis es va canviar per juliol en el seu honor, i un poquet més tart en els anys de l'emperador August es va canviar Sextilis per agost. Els mesos de giner i febrer, com s'explica més avant, es varen afegir després. Febrer va ser nomenat aixina en honor a Februa, el festival de la purificació, i giner pel deu Janus, deu de les portes.