Canvis

3038 bytes afegits ,  5 juliol
Pàgina nova, en el contingut: «'''María de los Ángeles de las Heras Ortiz''', coneguda popularment com a '''Rocío Dúrcal''' (Madrit, 4 d'octubre de 1944 - Torrelodones, …»
'''María de los Ángeles de las Heras Ortiz''', coneguda popularment com a '''Rocío Dúrcal''' ([[Madrit]], [[4 d'octubre]] de [[1944]] - [[Torrelodones]], [[Comunitat de Madrit]], [[25 de març]] de [[2006]]), fon una cantant i actriu espanyola, especialisada en la música de [[Ranchera|rancheres]], un estil musical popular i folklòric de [[Mèxic]].

Rocío Dúrcal naixqué en la ciutat de Madrit en l'any 1944, des de la seua infància va demostrar tindre habilitats per a la cançó. Despuix de ser descoberta per Luis Sanz en [[1959]], escomençà a preparar-se artísticament en diverses disciplines, lo que en [[1962]] li va ajudar a debutar com a actriu en la película, ''Cançó de joventut''. D'ahí en avant, seguí una carrera artística i musical en cintes com ''Més bonica que ninguna'' ([[1965]]), ''Acompanya'm'' ([[1966]]), ''Amor en l'aire'' ([[1967]]), ''Bon dia, comteseta'' ([[1967]]), ''La novicia rebel'' ([[1972]]), i ''Em sent estranya'' ([[1977]]). Esta última va marcar el final de les seues participacions cinematogràfiques, ya que despuix del seu llançament es va retirar del cine per a ficar-se de ple a la música.

En la finalitat de donar-li un resorgir a la seua trayectòria, en l'any [[1977]] va emigrar a [[Mèxic]] per a seguir en els seus proyectes com a cantant. Allí va conseguir la consagració artística en colaborar en el compositor i cantant [[Juan Gabriel]]. En ell va gravar dos dels àlbums que li varen donar gran èxit, ''Rocío Dúrcal canta a Juan Gabriel'' ([[1977]]) i ''Canta a Juan Gabriel Volum 6'' ([[1984]]); en abdós va incloure temes de mariachi i ranchera en els que va conseguir resò internacional. Despuix d'alguns desacorts personals prop de [[1986]], acabà la seua associació en Juan Gabriel pero encara aixina seguí llançant treballs discogràfics en Mèxic, entre ells els àlbums ''Com la teua dòna'' ([[1988]]) i ''Si et poguera mentir'' ([[1990]]).

Despuix de publicar ''Carícies'' ([[2000]]) i ''Entre tangos i mariachi'' ([[2001]]) en Mèxic, en l'any 2001 va retornar a [[Espanya]] per a realisar una gira. En eixe mateix any se li va diagnosticar càncer d'úter. Rocío Dúrcal va seguir mantenint-se activa mentres la seua malaltia li'l va permetre, conseguint gravar i estrenar els seus últims discs; ''En concert... Inoblidable'' ([[2002]]), ''Caramelet'' ([[2003]]), i ''Ànima ranchera'' ([[2004]]).

En l'any [[2005]] fon guardonada en un [[Premis Grammy|Grammy Llatí]] a l'excelència musical. Un any despuix va fallir als 61 anys d'edat a conseqüència de la seua malaltia. Les seues restes varen ser cremades i les seues cendres varen ser dividides entre Espanya i Mèxic, en una porció d'elles sent sepultades en una cripta dins de la Basílica de Santa María de Guadalupe en la [[Ciutat de Mèxic]].

== Enllaços externs ==

* [https://es.wikipedia.org/wiki/Roc%C3%ADo_D%C3%BArcal Rocío Dúrcal en Wikipedia]

=== Vídeos ===

* [https://www.youtube.com/watch?v=mSSpe6-Ak2Q Rocío Dúrcal - El Reino de Oregón (Aragón)]
32 111

edicions