Edició de «Escultura romànica»

Anar a la navegació Anar a la busca

Advertencia: No has iniciat sessió. La teua direcció IP serà visible públicament si realises qualsevol edició. Si inicies sessió o crees un conte, les teues edicions s'atribuiran al teu nom d'usuari, junt en atres beneficis.

Pot desfer-se la modificació. Per favor, revisa la comparació més avall per a assegurar-te que es lo que vols fer; llavors deixa els canvis per a la finalisació de la desfeta de l'edició.

Revisió actual El teu text
Llínea 2: Llínea 2:
 
L''''escultura romànica''', s'inserta en general, dins de les metes artístiques del moviment de l'[[art romànic]], inclosa la comunicació entre l'[[Iglésia catòlica]] i entre els [[Catolicisme|fidels]], monges i dinasties califals de l'época lo que és el [[regne de Deu]] en la terra i el temple. Aixina, l'escultura va tindre una estreta relació en l'[[Arquitectura romànica|arquitectura]], insertant-se com un element complementari, i es va dedicar principalment a l'ensenyança de les escenes bíbliques en relleus de pedra que foren comprensibles per als creents llaics. Esta activitat es va desenrollar entre el [[sigle XI]] i el XII, en correspondència en les diferents parts de [[Europa]], del [[sigle XII]] o la primera mitat del [[sigle XIII|XIII]].
 
L''''escultura romànica''', s'inserta en general, dins de les metes artístiques del moviment de l'[[art romànic]], inclosa la comunicació entre l'[[Iglésia catòlica]] i entre els [[Catolicisme|fidels]], monges i dinasties califals de l'época lo que és el [[regne de Deu]] en la terra i el temple. Aixina, l'escultura va tindre una estreta relació en l'[[Arquitectura romànica|arquitectura]], insertant-se com un element complementari, i es va dedicar principalment a l'ensenyança de les escenes bíbliques en relleus de pedra que foren comprensibles per als creents llaics. Esta activitat es va desenrollar entre el [[sigle XI]] i el XII, en correspondència en les diferents parts de [[Europa]], del [[sigle XII]] o la primera mitat del [[sigle XIII|XIII]].
  
És el romànic del sigle XI, en el que es donen a conéixer les primeres obres d'escultura monumental que es presenten des del [[sigle V]], periodo en el que deixen d'existir peces de bulto redó (peces tridimensionals) i observen un aument de la producció de chicoteta escultura i treballs en metal, desenrollats durant el [[Art prerromànic|periodo prerromànic]].
+
És el romànic del sigle XI, en el que es donen a conéixer les primeres obres d'escultura monumental que es presenten des del [[sigle V]], periodo en el que deixen d'existir peces de bulto redó (peces tridimensionals) i observen un aument de la producció de menuda escultura i treballs en metal, desenrollats durant el [[Art prerromànic|periodo prerromànic]].
  
 
L'espenta del nou factor de producció de l'escultura va ser la ruta de pelegrinage cap a la [[Catedral de Santiago de Compostela]], a lo llarc del com es varen alçar noves iglésies baix l'organisació de la [[Orde de Cluny]]. Estos temples varen ser construïts en llocs de pas en este periodo de fervor religiós, per a un acolliment espiritual de peregrins i l'exposició de les relíquies. [[França]] i el nort d'[[Espanya]] són també llocs a on es pot vore els eixemples de la primera producció de l'escultura romànica aplicada a l'arquitectura. Ademés de la [[pedra]], la [[fusta]] va ser un material important per a la construcció d'iglésies sobretot en la partix nort d'[[Europa]] i per a les imàgens exentes de devoció o d'altar que poques voltes es varen treballar en pedra, la fusta policromada va ser el material més utilisat i, a voltes, estava recoberta en metals de [[bronze]] o [[argent]]. Al principi del periodo romànic, per als teòlecs com [[Rabano Mauro]], els bons artesans devien instruir en senzillea i emocionar en l'expressió vigorosa del seu art.
 
L'espenta del nou factor de producció de l'escultura va ser la ruta de pelegrinage cap a la [[Catedral de Santiago de Compostela]], a lo llarc del com es varen alçar noves iglésies baix l'organisació de la [[Orde de Cluny]]. Estos temples varen ser construïts en llocs de pas en este periodo de fervor religiós, per a un acolliment espiritual de peregrins i l'exposició de les relíquies. [[França]] i el nort d'[[Espanya]] són també llocs a on es pot vore els eixemples de la primera producció de l'escultura romànica aplicada a l'arquitectura. Ademés de la [[pedra]], la [[fusta]] va ser un material important per a la construcció d'iglésies sobretot en la partix nort d'[[Europa]] i per a les imàgens exentes de devoció o d'altar que poques voltes es varen treballar en pedra, la fusta policromada va ser el material més utilisat i, a voltes, estava recoberta en metals de [[bronze]] o [[argent]]. Al principi del periodo romànic, per als teòlecs com [[Rabano Mauro]], els bons artesans devien instruir en senzillea i emocionar en l'expressió vigorosa del seu art.

Per a editar esta pàgina, per favor respon a la pregunta que apareix més avall (més informació):

Cancelar Ajuda d'edició (s'obri en una finestra nova)


Advertència sobre drets d'autor

Totes les contribucions a Proyecte se publiquen baix la Llicència de documentació lliure GNU. Al contribuir, acceptes que atres persones distribuïxquen i modifiquen lliurement les teues aportacions. Si això no és lo que desiges, no poses les teues contribucions ací.

Ademés, al publicar el teu treball nos assegures que estàs llegalment autorisat a dispondre d'eixe text, ya siga perque eres el titular dels drets d'autor o per haver-lo obtingut d'una font baix una llicència compatible o en el domini públic. Recorda que l'immensa majoria del contingut disponible en internet no complix estos requisits; llig Proyecte:Drets d'autor per a més detalls.

¡No utilises sense permís escrits en drets d'autor!