| Llínea 1: |
Llínea 1: |
| − | [[File:ES-CC-COM-09-Hervas.png|thumb|250px|Situació de la comarca d'Hervás dins de la [[província de Càceres]]]] | + | [[File:Partido de Navalmoral de la Mata.svg|thumb|250px|Situació de la comarca de Navalmoral de la Mata dins de la [[província de Càceres]]]] |
| | | | |
| − | La comarca d''''Hervás''' o de '''Granadilla''', va ser un partit judicial que va existir en els [[Sigle XIX|sigles XIX]] i [[Sigle XX|XX]] en el [[nort]] de la [[província de Càceres]] en la regió d'[[Extremadura]] ([[Espanya]]). La capital va ser l'actualment despoblada vila de [[Granadilla]] durant el regnat d'[[Isabel II]], passant posteriorment la capitalitat a la veïna vila d'[[Hervás]]. En l'actualitat, el seu territori pertany íntegrament al [[Comarca de Plasencia|partit judicial de Plasencia]]. | + | La '''comarca de Navalmoral de la Mata''', és un dels sèt partits judicials en els que es troba dividida per a l'administració judicial la [[província de Càceres]], en [[Espanya]]. Els seus orígens daten de principis del [[sigle XIX]]. |
| | | | |
| − | == Història ==
| + | El partit comprén una superfície de 2848,3 km² i dona servici a 42 municipis. |
| | | | |
| − | Estava situat en el nort de la província, llindant en la [[província de Salamanca]] al [[nort]] i a l'[[est]]; al [[sur]] en el partit de Plasencia; a l'[[oest]] en els partits de [[partit de Còria|Còria]] i de [[partit de Gata|Gata]]. Inicialment, la seua capital era [[Granadilla]].
| + | == Localisació == |
| | | | |
| − | En [[giner]] de l'any [[1872]], la capital del partit va ser traslladada a [[Hervás]] per ser una localitat de major tamany, pero un real decret de [[juliol]] del mateix any va restablir en Granadilla la sèu del registre de la propietat1 i un atre del més d'[[agost]] va restituir la capital del partit en Granadilla, per les queixes d'alguns municipis de que Hervás estava situada molt llunt. A l'any següent, instaurada la [[Primera República Espanyola]], el president del govern [[Francesc Pi i Margall]] va decretar la tornada definitiva de la capital del partit a Hervás, alegant que per a l'administració de justícia és més important ubicar els jujats en el lloc més important i no en el més cèntric. En l'any [[1876]], sent ya rei [[Alfonso XII]], es va restablir en Hervás la sèu del registre de la propietat.
| + | Està situat en el norest de la província de Càceres en el llímit en la [[província de Toledo]] i la [[província d'Àvila]]. Llinda al [[nort]] en el Partit judicial d'[[Arenes de Sant Pedro]] (Àvila), al sur en el [[partit de Logrosán]] (Càceres), a l'[[oest]] en els de [[Partit de Trujillo|Trujillo]] (Càceres) i [[Comarca de Plasencia|Plasencia]] (Càceres) i a l'[[est]] en el [[Comarca de Talavera|Partit judicial de Talavera de la Reina]] ([[Província de Toledo|Toledo]]). |
| − | | |
| − | La capital del partit en Hervás va durar fins a l'any [[1988]], quan la Llei de Planta Judicial va incloure a Hervás en el partit judicial nº 4 de la província, en capital en Plasencia.
| |
| | | | |
| | == Municipis i pedanies == | | == Municipis i pedanies == |
| Llínea 15: |
Llínea 13: |
| | | | |
| | {| border="1" cellpadding="5" | | {| border="1" cellpadding="5" |
| − |
| |
| | |- | | |- |
| − | | [[Abadía]] | + | | [[Aldeanueva de la Vera]] |
| − | | [[Aceituna]] | + | | [[Almaraz]] |
| − | | [[Ahigal]] | + | | [[Belvís de Monroy]] |
| − | | [[Aldeanueva del Camino]] | + | | [[Berrocalejo]] |
| − | | [[Baños de Montemayor]] | + | | [[Bohonal de Ibor]] |
| | + | |- |
| | + | | [[Campillo de Deleitosa]] |
| | + | | [[Carrascalejo]] |
| | + | | [[Casas de Miravete]] |
| | + | | [[Casatejada]] |
| | + | | [[Castañar de Ibor]] |
| | + | |- |
| | + | | [[Cuacos de Yuste]] |
| | + | | [[El Gordo]] |
| | + | | [[Fresnedoso de Ibor]] |
| | + | | [[Garvín]] |
| | + | | [[Guijo de Santa Bárbara]] |
| | + | |- |
| | + | | [[Higuera de Albalat]] |
| | + | | [[Jarandilla de la Vera]] |
| | + | | [[Losar de la Vera]] |
| | + | | [[Madrigal de la Vera]] |
| | + | | [[Majadas de Tiétar]] |
| | + | |- |
| | + | | [[Mesas de Ibor]] |
| | + | | [[Millanes]] |
| | + | | [[Navalmoral de la Mata]] |
| | + | | [[Navalvillar de Ibor]] |
| | + | | [[Peraleda de la Mata]] |
| | + | |- |
| | + | | [[Peraleda de San Román]] |
| | + | | [[Pueblonuevo de Miramontes]] |
| | + | | [[Robledillo de la Vera]] |
| | + | | [[Robledollano]] |
| | + | | [[Romangordo]] |
| | + | |- |
| | + | | [[Rosalejo]] |
| | + | | [[Saucedilla]] |
| | + | | [[Serrejón]] |
| | + | | [[Talaveruela de la Vera]] |
| | + | | [[Talayuela]] |
| | |- | | |- |
| − | | [[Bronco]] | + | | [[Tiétar]] |
| − | | [[Caminomorisco]] | + | | [[Toril]] |
| − | | [[Casar de Palomero]] | + | | [[Valdecañas de Tajo]] |
| − | | [[Casares de las Hurdes]] | + | | [[Valdehúncar]] |
| − | | [[Casas del Monte]] | + | | [[Valdelacasa de Tajo]] |
| − | |-
| |
| − | | [[Cerezo]]
| |
| − | | [[Gargantilla]]
| |
| − | | [[Guijo de Granadilla]]
| |
| − | | [[Granadilla]]
| |
| − | | [[Hervás]]
| |
| − | |-
| |
| − | | [[Jarilla]]
| |
| − | | [[La Garganta]]
| |
| − | | [[La Granja (Càceres)|La Granja]]
| |
| − | | [[La Pesga]]
| |
| − | | [[Ladrillar]]
| |
| | |- | | |- |
| − | | [[Marchagaz]] | + | | [[Valverde de la Vera]] |
| − | | [[Mohedas de Granadilla]]
| + | | [[Viandar de la Vera]] |
| − | | [[Nuñomoral]]
| + | | [[Villanueva de la Vera]] |
| − | | [[Palomero]]
| + | | [[Villar del Pedroso]] |
| − | | [[Pinofranqueado]]
| |
| − | |-
| |
| − | | [[Rivera Oveja]]
| |
| − | | [[Santa Cruz de Paniagua]] | |
| − | | [[Santibáñez el Bajo ]]
| |
| − | | [[Segura de Toro]]
| |
| − | | [[Villanueva de la Sierra]] | |
| − | |-
| |
| − | | [[Zarza de Granadilla]] | |
| − | |
| |
| − | |
| |
| | | | | | |
| − | |
| |
| | |- | | |- |
| | |} | | |} |