1496 bytes afegits
, 16:17 27 oct 2014
[[Archiu:Bust Sappho Musei Capitolini MC1164.jpg|thumb|200px|right|Bust grec (còpia romana) de "Safo l'eresiana".]]
'''Safo''', en [[llatí]] ''Sappho'' ([[Mitilene]] a l'illa de [[Lesbos]]; o bé [[Eresos]]; (a l'actual [[Grècia]]), ca. [[650 aC]] - [[580 aC]]), escrit {{polytonic|Σαπφώ}} en [[grec àtic]] i {{polytonic|Ψάπφω}} en l'[[grec eòlic|eòlic]] (el [[dialecte]] del grec que usa en els seus escrits) va ser una poetesa [[Antiga Grècia|grega]].
Residí quasi sempre a l'illa de [[Lesbos]] llevat d'un temps d'exili a [[Sicília]] per a escapar d'un perill desconegut (vers [[604 aC]]), d'on tornà el [[581 aC]]. Formà un grup de dones dedicades al cult a [[Afrodita]] en el qual es conreava la [[poesia]] i la [[música]]. Morí ja en edat avançada.
Només se'n conserva una [[oda]] completa i fragments d'atres obres. D'un estil senzill i clar, descriu una passió amorosa física i intimista adreçada a les dones del seu grup o als deus, en particular a Afrodita. Presentà el [[desig]] com una potència irracional poderosa i expongué les oscilacions de l'ànim i la supremacia de la [[bellea]] i el sentiment.
La seua fama fon enorme, ya en el seu temps, i [[Plató]] la considerà com una [[Muses|musa]] més. De l'illa on va nàixer en deriva la paraula [[lesbianisme]] i del seu nom el sinònim "safisme".
[[Categoria:Antics egeus]]
[[Categoria:Poetes de l'antiga Grècia]]
[[Categoria:Poetes eròtics]]
[[Categoria:Epigramatistes de l'Antologia grega]]