Diferència entre les revisions de "Acer monspessulanum"

De L'Enciclopèdia, la wikipedia en valencià
Anar a la navegació Anar a la busca
Llínea 40: Llínea 40:
 
- **Acer**: nom [[llatí]] clàssic per als aurons, provinent de *acer*, -cris (‘punchant’ o ‘agut’), possiblement fent referència a la [[fusta]] dura.
 
- **Acer**: nom [[llatí]] clàssic per als aurons, provinent de *acer*, -cris (‘punchant’ o ‘agut’), possiblement fent referència a la [[fusta]] dura.
  
- **monspessulanum**: epítet que significa ‘de Montpellier’, en alusió a la ciutat a on és molt comú i fon estudiat.
+
- **Monspessulanum**: epítet que significa ‘de Montpellier’, en alusió a la ciutat a on és molt comú i fon estudiat.
  
 
== Subespècies, varietats i hibridacions ==
 
== Subespècies, varietats i hibridacions ==

Revisió de 16:00 22 jul 2025

Auró de Montpellier

Acer monspessulanum fg01.jpg

Classificació científica
Regne Plantae
Classe Magnoliopsida
Orde Sapindales
Família Sapindaceae
Gènero Acer
Espècie A. monspessulanum

L'auró o auró de Montpellier (Acer monspessulanum) és un arbre caducifoli de la família de les sapindàcees, típic del clima mediterràneu. Creix principalment en zones rocoses i assolejades, a sovint en bosquets aclarits o en margens de barrancs i rambles.

Descripció

L'Acer monspessulanum és un arbre chicotet o mijà, de 5 a 12 metros, de tronc dret i copa redona.

- **Fulla**: oposades, simples, palmades i trilobulades, menudetes (3–6 cm), en peciol llarc i làmina de marge sancer. Tenen color vert fosc lluent per l'anvers i més clar pel revers. Caduca.

- **Flor**: chicoteta, groguenca, agrupada en inflorescències terminals (cimes), que apareixen en primavera, abans o a l'hora que les fulles.

- **Fruït**: tipo sàmara doble, de dos ales quasi paraleles, primer rogenques i despuix marró clar en madurar.

- **Soca**: llisa i grisenca en eixemplars jóvens, que es fa escamosa i clavillada en els adults.

Hàbitat

Espècie pròpia de zones seques, sobre terres calcaries i pedregoses. Es troba en carrascals, pinades aclarides, timonars i en caents rocosos. Tolera molt be la calor i la falta d'aigua, i pot créixer en sols pobres i exposicions batudes pel sol.

Taxonomia

Acer monspessulanum fon descrit per Carl Linnaeus i publicat en el Species Plantarum en l'any 1753.

Etimologia

- **Acer**: nom llatí clàssic per als aurons, provinent de *acer*, -cris (‘punchant’ o ‘agut’), possiblement fent referència a la fusta dura.

- **Monspessulanum**: epítet que significa ‘de Montpellier’, en alusió a la ciutat a on és molt comú i fon estudiat.

Subespècies, varietats i hibridacions

Es reconeixen algunes subespècies:

- Acer monspessulanum subsp. monspessulanum - Acer monspessulanum subsp. microphyllum (de fulla més chicoteta)

Pot hibridar en atres aurons pròxims.

Enllaços externs