Anar al contingut

Diferència entre les revisions de "Pere Aguilar Pascual"

De L'Enciclopèdia, la wikipedia en valencià
Sense resum d'edició
Sense resum d'edició
 
(No es mostren 10 edicions intermiges d'4 usuaris)
Llínea 10: Llínea 10:
| lloc_mort =   
| lloc_mort =   
}}
}}
'''Pere Aguilar Pascual''' ([[Valéncia]], [[6 de giner]] de [[1953]]) és un empresari i dirigent [[Valencians|valencià]] i valencianiste, que ocupà la presidència del [[Grup d'Acció Valencianista]] (GAV) des de l'any [[1989]] fins a l'any [[1994]], substituint-li en el seu càrrec, [[Joan Garcia Sentandreu]].
'''Pere Aguilar Pascual''' ([[Valéncia]], [[6 de giner]] de [[1953]]) és un empresari, escritor i dirigent [[Valencians|valencià]] i valencianiste, que ocupà la presidència del [[Grup d'Acció Valencianista]] (GAV) des de l'any [[1989]] fins a l'any [[1994]], substituint-li en el seu càrrec, [[Joan Garcia Sentandreu]].


== Biografia ==
== Biografia ==
Pere Aguilar fon director de l'entitat [[Valencia 2000]] i expresident del Grup d'Acció Valencianista (GAV).


Pere Aguilar fon director de l'entitat Valencia 2000 i expresident del Grup d'Acció Valencianista (GAV).
D'ideologia valencianista, nacionalista i republicana, es caracterisà pel seu caràcter dialogant i obert en tots els sectors del [[valencianisme]] i per dur a terme una efectiva revitalisació de l'institució, despuix d'uns anys difícils. Conseguí també mantindre l'independència del GAV respecte de qualsevol partit polític o institució.
 
D'ideologia valencianista, nacionalista i republicana, es caracterisà pel seu caracter dialogant i obert en tots els sectors del [[valencianisme]] i per dur a terme una efectiva revitalisació de l'institució, despuix d'uns anys difícils. Conseguí també mantindre l'independència del GAV respecte de qualsevol partit polític o institució.


A nivell personal, fundà l'editorial "Pere Aguilar Editor" per a editar llibres en [[llengua valenciana]]. De professió comerciant, és pare de 2 fills.
A nivell personal, fundà l'editorial "Pere Aguilar Editor" per a editar llibres en [[llengua valenciana]]. De professió comerciant, és pare de 2 fills.


Ha segut Cap de Vendes de diverses empreses, com: Ionsa, Krodonis, Sher Quimica o Fuster i Matosas. És inventor, conferenciant i excolumniste del diari valencià ''[[Las Provincias]]''. Fon empresari en els sectors textil i de la construcció. També ha segut empresari de l'empresa editorial Ecologia i Edicions.
Ha segut cap de vendes de diverses empreses, tals com Ionsa, Krodonis, Sher Quimica o Fuster i Matosas. És inventor, conferenciant i excolumniste del diari valencià ''[[Las Provincias]]''. Fon empresari en els sectors textil i de la construcció. També ha segut empresari de l'empresa editorial Ecologia i Edicions.


== Obra ==
== Obra ==
Llínea 36: Llínea 35:
* ''Biblia Parva. Sant Pere Pasqual''
* ''Biblia Parva. Sant Pere Pasqual''
* ''La llepra catalanista i el tifus madrileny''
* ''La llepra catalanista i el tifus madrileny''
* ''Epitome valencianista'', junt a [[Manuel Latorre]] i Castillo.  
* ''Epitome valencianista'', junt a [[Manuel Latorre|Manuel Latorre i Castillo]].


<gallery>
== Vore també ==
Image:Pereaguilar.jpg|'''Entrevista a Pere Aguilar''' en la Revista "Espenta", numero 9 d'octubre de 1991. '''Part I'''.
* [[Grup d'Acció Valencianista]] (GAV)
Image:Pereaguilar2.jpg|'''Entrevista a Pere Aguilar''' en la Revista "Espenta", numero 9 d'octubre de 1991. '''Part II'''.
</gallery>


== Enllaços externs ==
== Enllaços externs ==
*[http://www.pjvalencianista.org/forum/revista-espenta-9-d-octubre-1991-vt1200.html Entrevista a Pere Aguilar en la Revista "Espenta", numero 9 d'octubre de 1991]
* [http://www.pjvalencianista.org/forum/revista-espenta-9-d-octubre-1991-vt1200.html Entrevista a Pere Aguilar en la Revista "Espenta", numero 9 d'octubre de 1991]


{{Successió
{{Successió
|títul = [[Image:escutgav.jpg|30px]]<br />President del [[Grup d'Acció Valencianista|GAV]]
|títul = [[Image:escutgav.jpg|30px]]<br />President del [[Grup d'Acció Valencianista|GAV]]
|periodo = 1989-1994
|periodo = [[1989]]-[[1994]]
|predecessor = [[Jogim Romero]]
|predecessor = [[Jogim Romero]]
|successor = [[Juan García Santandreu]]
|successor = [[Juan García Sentandreu]]
}}
}}


[[Categoria:Biografies]]
[[Categoria:Biografies]]
Llínea 58: Llínea 54:
[[Categoria:Empresaris valencians]]
[[Categoria:Empresaris valencians]]
[[Categoria:Presidents del Grup d'Acció Valencianista]]
[[Categoria:Presidents del Grup d'Acció Valencianista]]
[[Categoria:Valencianisme]]
[[Categoria:Valencianistes]]

Última revisió del 11:35 30 jul 2025

Pere Aguilar Pascual
Pere Aguilar, dirigent valencianiste.
Nacionalitat: Espanyola
Ocupació: Empresari
Naiximent: 6 de giner de 1953
Lloc de naiximent: Valéncia, Regne de Valéncia, Espanya
Defunció:
Lloc de defunció:

Pere Aguilar Pascual (Valéncia, 6 de giner de 1953) és un empresari, escritor i dirigent valencià i valencianiste, que ocupà la presidència del Grup d'Acció Valencianista (GAV) des de l'any 1989 fins a l'any 1994, substituint-li en el seu càrrec, Joan Garcia Sentandreu.

Biografia

[editar | editar còdic]

Pere Aguilar fon director de l'entitat Valencia 2000 i expresident del Grup d'Acció Valencianista (GAV).

D'ideologia valencianista, nacionalista i republicana, es caracterisà pel seu caràcter dialogant i obert en tots els sectors del valencianisme i per dur a terme una efectiva revitalisació de l'institució, despuix d'uns anys difícils. Conseguí també mantindre l'independència del GAV respecte de qualsevol partit polític o institució.

A nivell personal, fundà l'editorial "Pere Aguilar Editor" per a editar llibres en llengua valenciana. De professió comerciant, és pare de 2 fills.

Ha segut cap de vendes de diverses empreses, tals com Ionsa, Krodonis, Sher Quimica o Fuster i Matosas. És inventor, conferenciant i excolumniste del diari valencià Las Provincias. Fon empresari en els sectors textil i de la construcció. També ha segut empresari de l'empresa editorial Ecologia i Edicions.

Portada del llibre

És autor o coautor, guioniste i editor dels llibres:

  • En torn a la llengua valenciana, junt a Josep Maria Guinot.
  • Nuestra historia en cómic (9 volumns editats per Aramo Edicions)
  • Historia del pueblo valenciano (Editat per Vicent Garcia Editors)
  • Nostre Idioma (Valéncia, 1984)
  • Historia del 9 d'octubre
  • Historia del 75 aniversari de l'himne
  • Historia de l'orchata i la chufa
  • El oro de Moscú. El oro de Valencia
  • Biblia Parva. Sant Pere Pasqual
  • La llepra catalanista i el tifus madrileny
  • Epitome valencianista, junt a Manuel Latorre i Castillo.

Vore també

[editar | editar còdic]

Enllaços externs

[editar | editar còdic]


Predecessor:
Jogim Romero

President del GAV

1989-1994
Successor:
Juan García Sentandreu