La dama de Shalott o La senyora de Shalott (The Lady of Shalott en l'original) és una de les obres més conegudes de John William Waterhouse. Va ser pintada en l'any 1888, exhibint-se per primera volta en l'any 1894. Actualment es troba en la Tate Britain de Londres.

Archiu:John William Waterhouse - The Lady of Shalott - Google Art Project edit.jpg
La dama de Shalott

El pintor va realisar tres obres sobre el mateix tema, inspirades en un poema en el mateix títul de Tennyson de 1832,​ i que formen part de l'antologia clàssica victoriana: La dama de Shalott (1888),​ La dama de Shalott. Mirant a Lanzarot (1894),​ i Cansada estic de les ombres, va dir la dama de Shalott (1916).​

Esta trilogia té relació en el Mit Artúric. Concretament, conta l'història de la dama de Shalott, sense nom, que va ser tancada en una torre a on teixia nit i dia. Un murmuri li va anunciar que li aguardava una horrible maldicció si mirava en direcció a Camelot: encara que desconeixia en qué consistia la maldicció, seguia teixint sense parar. Ningú la coneixia, ya que vivia tancada; alguns llauradors creïen sentir-la cantar pels matins, en fer-se de dia, i es referien a ella com a un fada.

El seu únic contacte en el món era a través d'un espill, que reflectia la finestra, que li mostrava l'exterior. En les teles que teixia es reflectia lo que ella vea a través d'eixe espill, com les aventures dels Cavallers de la Taula Redona que passaven prop. Un dia, a través de l'espill, la dama de Shalott va vore a Lanzarot a cavall i es va enamorar d'ell. Va deixar de brodar i, sense poder evitar-ho, va mirar cap a Camelot. En eixe moment, l'espill es va quebrar, les teles varen eixir volant per la finestra i la maldicció va caure sobre ella. Va baixar de la torre i va agarrar una barca a on va escriure el seu nom.

Referències

  • The Lady of Shalott 1888. Tate Gallery display caption, July 2007. Retrieved on 7 Octubre, 2007
  • The Lady of Shalott. Tate Britain, London
  • The Lady of Shalott 1894. City Art Gallery, Leeds