Atac a l'patrullero Tagomago de 1985
El atac a l'patrullero Tagomago de 1985 va ser un ataque terroriste del Front Polisario contra una patrullero de l'Armada espanyola en missió d'auxili al peixquer canari Junquito, que va tindre lloc el 21 de setembre de 1985, en aigües internacionals front a les costes del Sahara Occidental.
Atac
[editar | editar còdic]L'patrullero Tagomago va ser botat el 14 de febrer de 1980 i entregat a l'Armada el 30 de giner de 1981. Rep el seu nom d'un illot situat al noreste de l'illa d'Eivissa.
El 20 de setembre de 1985 el peixquer Juana Rosa va informar de que el peixquer Junquito, que faenar en la zona d'alta perillositat del banc saharià, havia segut ametrallado i afonat. Al rescat dels possibles supervivents va ser enviat per l'Armada l'patrullero Tagomago, en base en Las Palmas i al mando del Tinent d'Navío Francisco Olmos Vargas. En la matinada del 21 va localisar el peixquer incendiat i sense tripulació a 1.5 milles de la costa. Despuix de la busca, sense resultat, de supervivents, els marins varen desembarcar en el Junquito i varen trobar indicis d'us de granades anticarro, dispars i taques de sanc i l'absència del pot salvavides. Varen prendre rumbo nort en busca dels naufragos. A 1.5 milles de la costa el Tagomago va ser atacat, rebent 48 impactes d'entre 12,7 i 106 milímetros des de costa.[1] Com a conseqüència un tripulant va resultar ferit de gravetat, la veta José Manuel Castro, el qual falliria en posterioritat. Despuix d'evacuar al ferit el Tagomago va retornar en el destructor Almirant Ferrándiz per a continuar la busca dels tripulants del Junquito. No varen poder ser localisats ya que estos havien segut seqüestrats pel Front Polisario. Els peixcadors supervivents varen ser lliberats en Adrar (Argèlia) el 29 de setembre de 1985.[2][3]
Víctimes
[editar | editar còdic]A causa de l'atac va fallir la Veta Segona Especialista José Manuel Castro Rodríguez, de 18 anys i natural d'El Ferrol. En 2014 se li va concedir, a títul pòstum, la Gran Creu de la Real Orde de Reconeiximent Civil a les Víctimes del Terrorisme.[4]
Referències
[editar | editar còdic]- ↑ «Patruller "Tagomago" (P-22) - Patrullero 'Tagomago' - Bucs - Armada - Ministeri de Defensa - Governe d'Espanya» (en spanish). armada.defensa.gob.és. Consultat el 2023-02-27.
- ↑ «DIARIO DE SESIONES DEL CONGRESO DE LOS DIPUTADOS. COMISIÓN DE ASUNTOS EXTERIORES. 8 d'octubre de 1985».
- ↑ «[1]». Consultat el 2023-01-28 (en és).
- ↑ «BOE.és - BOE-A-2014-5756 Real Decret 395/2014, de 30 de maig, pel que es concedix, a títul pòstum, la Gran Creu de la Real Orde de Reconeiximent Civil a les Víctimes del Terrorisme a don José Manuel Castro Rodríguez.». www.boe.es. Consultat el 2023-01-28.
- Este artícul conté una traducció derivada de «Ataque al patrullero Tagomago de 1985» de Wikipedia en castellà publicada baix la Llicència de documentació lliure de GNU i la Llicència Creative Commons Reconeiximent-CompartirIgual 4.0 Internacional.