Anar al contingut

Cèlula jaganta contra cos estrany

De L'Enciclopèdia, la wikipedia en valencià
Erro al crear miniatura:
Image histopatológica d'unaneumonia per aspiració en un pacient vell en malaltia neurològica debilitante. Note's la reacció gigantocelular contra cos estrany. Cas d'autòpsia. Tinción de hematoxilina-eosina.

Una cèlula jaganta contra cos estrany és una colecció de macròfecs fusionats (cèlula jaganta) els quins es generen en resposta a la presència d'un cos estrany gran.[1] Açò és particularment evident en implants que causen inflamació crònica i resposta contra cos estrany.[2] Esta reacció contra l'implant causa danys a la zona infectada, deixant la superfície exterior en cicatrius.[3]

Els núcleus es troben desorganisats.[4] Estos es localisen en el centre celular i se superponen uns en uns atres.[5] Açò contrasta en la cèlula jaganta de Langhans, a on els núcleus estan organisats en la vora d'esta.

Les cèlules contra cos estrany poden detectar i eliminar les bactèries adquirides dins del cos, en detectar el recobriment glucídico únic present en les procariota invasores.[1] Estes cèlules macrófagas són unes de les poques cèlules fagocíticas, pero no són les primeres en aplegar a la lesió, i tendixen a persistir entre dies a semanes. Hi ha hagut investigacions fetes sobre atres cèlules jagantes en funcions diferents.[6]

Referències

[editar | editar còdic]
  1. 1,0 1,1 «UWEB :: Research : Biomaterials Tutorial». www.uweb.engr.washington.edu. Archivat des d'el original, el 12 de decembre de 2016. Consultat el 30 d'octubre de 2020.
  2. Plantilla:MeshName
  3. (2003).Am. J. Pathol..163
    1147–56.
  4. «Inflammation».
  5. «Giant cells in chronic inflammation». Consultat el 21 de maig de 2013.
  6. (2009).Curr. Opin. Hematol..16
    53–7.doi:10.1097/MOH.0b013i32831ac52i.