Diferència entre les revisions de "Eduardo Primo Yúfera"

Sense resum d'edició
 
(No es mostren 30 edicions intermiges d'7 usuaris)
Llínea 1: Llínea 1:
'''Eduardo Primo Yúfera''' ([[1918]] en [[Port de Mazarrón]] ([[Múrcia]]) - 28/10/[[2007]] en [[Valéncia]]). En [[1941]] es va graduar en Ciències en la [[Universitat de Valéncia]] i tres anys més tart va obtindre el doctorat en Ciències Químiques per la Universitat Complutense de [[Madrit]].  
{{Biografia|
| nom = Eduardo Primo Yúfera
| image =
| peu =
| nacionalitat = [[Espanya|Espanyola]]  
| ocupació = Químic, investigador i humaniste.
| data_naix = [[1918]] 
| lloc_naix = Port de Mazarrón, [[Múrcia]], [[Espanya]]
| data_mort = 28 d'octubre de [[2007]]
| lloc_mort = [[Valéncia]], [[Regne de Valéncia]], [[Espanya]]
}}
'''Eduardo Primo Yúfera''' (Port de Mazarrón, [[Múrcia]], [[1918]] - † [[Valéncia]], [[28 d'octubre]] de [[2007]]) fon un químic, professor, investigador, escritor i humaniste [[Espanya|espanyol]].  


En [[1947]] comença a treballar en la [[Universitat de Valéncia]] com a professor adjunt de Química Orgànica.
== Biografia ==


Des de [[1950]] forma part del [[Consell Superior d'Investigacions Científiques]] (CSIC), del que va ser colaborador, investigador científic, conseller i president des del 25 d'octubre de [[1974]] fins al 11 de febrer de [[1977]].  
En l'any [[1941]] es va graduar en Ciències en l'[[Universitat de Valéncia]] i tres anys més tart va obtindre el doctorat en Ciències Químiques per l'Universitat Complutense de [[Madrit]].  


En [[1952]] es va traslladar a [[Basilea]] (Suïssa) en una beca d'investigació.
En l'any [[1947]] comença a treballar en l'[[Universitat de Valéncia]] com a professor adjunt de Química Orgànica.  


En [[1960]] va fundar el [[Institut d'Agroquímica i Tecnologia dels Aliments  de Valéncia]] del Patronat "Juan de la Cierva" del que va ser president.
Des de l'any [[1950]] forma part del [[Consell Superior d'Investigacions Científiques]] (CSIC), del que va ser colaborador, investigador científic, conseller i president des del 25 d'octubre de [[1974]] fins al 11 de febrer de [[1977]].  


En [[1965]], va obtindre la càtedra de Química i Anàlisi Agrícola en l'[[Escola Tècnica Superior d'Ingeniers Agrònoms de Valéncia]].  
En l'any [[1952]] es va traslladar a [[Basilea]], ([[Suïssa]]) en una beca d'investigació.
 
En [[1960]] va fundar l'[[Institut d'Agroquímica i Tecnologia dels Aliments  de Valéncia]] del Patronat "Juan de la Cierva" del que va ser president.
 
En l'any [[1965]], va obtindre la càtedra de Química i Anàlisi Agrícola en l'[[Escola Tècnica Superior d'Ingeniers Agrònoms de Valéncia]].  


Des de [[1970]] a [[1974]] va ser president de l'[[Institut Nacional de Ciència i Tecnologia dels Aliments]], també va conseguir la vicepresidència de l'[[Unió Internacional de Ciència i Tecnologia dels Aliments]].
Des de [[1970]] a [[1974]] va ser president de l'[[Institut Nacional de Ciència i Tecnologia dels Aliments]], també va conseguir la vicepresidència de l'[[Unió Internacional de Ciència i Tecnologia dels Aliments]].


També ha sigut membre del [[World Academy of Art and Science]], Acadèmic de Número de la [[Real Acadèmia de Medicina]] i de l'[[Institut de Ciències de l'Home]], Acadèmic Corresponent de la [[Real Acadèmia de Ciències Exactes, Físiques i Naturals]], titular de la Medalla núm.23 de la [[Real Acadèmia de Cultura Valenciana]] des del [[4 de juny]] de [[1978]] ocupant la vacant deixada per Nicolás Primitivo Gómez-Serrà, i posteriorment, també Decà d'Honor de la mateixa [[RACV]].
També ha segut membre del [[World Academy of Art and Science]], Acadèmic de Número de la [[Real Acadèmia de Medicina]] i de l'[[Institut de Ciències de l'Home]], Acadèmic Corresponent de la [[Real Acadèmia de Ciències Exactes, Físiques i Naturals]], titular de la Medalla núm.23 de la [[Real Acadèmia de Cultura Valenciana]] des del [[4 de juny]] de [[1978]] ocupant la vacant deixada per Nicolás Primitivo Gómez-Serrà, i posteriorment, també Decà d'Honor de la mateixa [[RACV]].


'''Eduardo Primo Yúfera''' va ser membre fundador del [[Capítul Espanyol del Club de Roma]].   
'''Eduardo Primo Yúfera''' fon membre fundador del [[Capítul Espanyol del Club de Roma]].   


==Honors i mèrits==
== Honors i mèrits ==
*[[1950]] [[Premi Juan de la Cierva]]
*[[1950]] [[Premi Juan de la Cierva]]
*[[1961]] [[Premi Cerdá i Reig]], Comienda en Placa de la [[Orde d'Alfons X]] el Sabi  i novament el [[Juan de la Cierva]]
*[[1961]] [[Premi Cerdá i Reig]], Comienda en Placa de la [[Orde d'Alfons X]] el Sabi  i novament el [[Juan de la Cierva]]
Llínea 28: Llínea 43:
*[[1980]] Medalla d'Honor de [[Fundació García Cabrerizo]]
*[[1980]] Medalla d'Honor de [[Fundació García Cabrerizo]]
*[[1988]] [[Premi Nacional Torres Quevedo]] i [[Premi Alberto Sols]]
*[[1988]] [[Premi Nacional Torres Quevedo]] i [[Premi Alberto Sols]]
*[[1990]] Medalla d'Or de l' [[Universitat Politècnica de Valéncia]]
*[[1990]] Medalla d'Or de l'[[Universitat Politècnica de Valéncia]]
*[[1996]] Doctorat honoris causa per l'[[Universitat Jaume I de Castelló]]  
*[[1996]] Doctorat honoris causa per l'[[Universitat Jaume I de Castelló]]  
*[[1996]] Distinció al Mèrit Cultural de la Generalitat.
*[[1996]] Distinció al Mèrit Cultural de la [[Generalitat Valenciana]].
*[[2001]] [[Premi Rei Jaume I]]
*[[2001]] [[Premi Rei Jaume I]]
L'[[Universitat Politècnica de Valéncia]] ha creat l'Institut de Biologia Molecular i Celular de Plantes a què ha posat el seu nom "Primo Yúfera".
L'[[Universitat Politècnica de Valéncia]] ha creat l'Institut de Biologia Molecular i Celular de Plantes a qué ha posat el seu nom "Primo Yúfera".
 
== Llibres ==
 
Ha escrit uns 20 llibres i monografies, destacant:


==Llibres==
20 llibres i monografies destacant:
*''Herbicides i fitoreguladors'' ([[1968]])
*''Herbicides i fitoreguladors'' ([[1968]])
*''La deficiència proteica en l'alimentació de la Humanitat'' ([[1977]])
*''La deficiència proteica en l'alimentació de l'Humanitat'' ([[1977]])
*''Química agrícola'' ([[1978]])
*''Química agrícola'' ([[1978]])
*''La investigació, un problema a [[Espanya]]'' ([[1981]])
*''L'investigació, un problema en [[Espanya]] '' ([[1981]])
*''Ecologia química'' ([[1991]]).  
*''Ecologia química'' ([[1991]]).  
*''Introducció a la investigació científica i tecnològica''([[1994]])
*''Introducció a l'investigació científica i tecnològica''([[1994]])
*''Química dels aliments''([[1997]])
*''Química dels aliments''([[1997]])
*''L'Alimentació domèstica: coneiximents bàsics sobre nutrició familiar'' ([[2001]])
*''L'Alimentació domèstica: coneiximents bàsics sobre nutrició familiar'' ([[2001]])
 
== Bibliografia ==


==Bibliografía==
* Martínez Roda, Federico. ''La [[Real Acadèmia de Cultura Valenciana]] en el seu noranta aniversari''. ([[Valéncia]], [[2006]]). Arts Gràfiques Soler. ISBN: 84-96068-81-1
*Federico Martinez Roda, La [[Real Acadèmia de Cultura Valenciana]] en el seu noranta aniversari. [[2006]]. [[Valéncia]]. Arts gràfiques Soler, ISBN 84-96068-81-1.


==Enllaços==
== Enllaços externs ==
*[http://www.ranf.com/academicos/honor/yufera.Htm Eduardo Primo Yúfera, en la Real Acadèmia Nacional de Farmàcia]
* [http://www.ranf.com/academicos/honor/yufera.Htm Eduardo Primo Yúfera, en la Real Acadèmia Nacional de Farmàcia]
*[http://www.racv.es Acadèmics RACV]
* [http://www.racv.es Acadèmics RACV]


{{Traduït de|es|Eduardo_Primo_Yúfera}}
{{Successió
|títul=[[Image:RACV.jpg|40px]]<br>Decà de la RACV
|predecessor=[[Julià San Valero]]
|successor=[[Julià San Valero]]
|periodo=[[1984]] - [[1987]]
}}


[[Categoria: Biografies]][[Categoria:Acadèmics RACV]]
[[Categoria:Biografies]]
[[Categoria:Científics]]
[[Categoria:Científics]]
[[Categoria:Científics valencians]]
[[Categoria:Humanistes]]
[[Categoria:Escritors]]
[[Categoria:Escritors valencians]]
[[Categoria:Real Acadèmia de Cultura Valenciana]]
[[Categoria:Acadèmics RACV]]
[[Categoria:Decans RACV]]
[[Categoria:Valencianistes]]