Diferència entre les revisions de "Spinus spinus"
Bot: Creant artícul sobre l'au |
Bot: Corregint nom de la plantilla SEO |
||
| (No se mostra una edició intermija del mateix usuari) | |||
| Llínea 3: | Llínea 3: | ||
El '''lúgano''',<ref name=sven/> '''lugano'''<ref>{{Cita DLE|lugano}}</ref> o '''jilguero lúgano'''<ref>{{ | El '''lúgano''',<ref name=sven/> '''lugano'''<ref>{{Cita DLE|lugano}}</ref> o '''jilguero lúgano'''<ref>{{Noms aus SEO 15 |fechaacceso =24 de març de 2013}}</ref> ('''''Spinus spinus''''') és una [[espècie]] d'[[aus|au]] [[Passeriformes|paseriforme]] de la [[família (biologia)|família]] dels [[Fringillidae|fringílidos]] (Fringillidae). És molt comú per tota [[Europa]] i [[Àsia]], se li troba en zones boscoses, tant de [[Pinidae|coníferes]] com en [[Boscs templats de frondoses i mixts|boscs mixts]], a on s'alimenta de llavors de tot tipo, especialment d'[[Alnus|alisos]] i coníferes. | ||
És un pardal menut de [[plomall]] pardo-groguenc, diferenciable d'atres fringílidos semblats pel seu patró de colors: ales negres, [[obispillo]] groc i flancs llistats. Macho i femella són diferents. El macho té part del cap negre i la femella té un aspecte més llistat i de color més verdusco. És una espècie molt confiada, sociable i activa. Per açò, pel seu aspecte i per la seua vora li l'aprecia i s'crío en captivitat. | És un pardal menut de [[plomall]] pardo-groguenc, diferenciable d'atres fringílidos semblats pel seu patró de colors: ales negres, [[obispillo]] groc i flancs llistats. Macho i femella són diferents. El macho té part del cap negre i la femella té un aspecte més llistat i de color més verdusco. És una espècie molt confiada, sociable i activa. Per açò, pel seu aspecte i per la seua vora li l'aprecia i s'crío en captivitat. | ||
Última revisió del 11:43 7 jul 2026

El lúgano,[1] lugano[2] o jilguero lúgano[3] (Spinus spinus) és una espècie d'au paseriforme de la família dels fringílidos (Fringillidae). És molt comú per tota Europa i Àsia, se li troba en zones boscoses, tant de coníferes com en boscs mixts, a on s'alimenta de llavors de tot tipo, especialment d'alisos i coníferes.
És un pardal menut de plomall pardo-groguenc, diferenciable d'atres fringílidos semblats pel seu patró de colors: ales negres, obispillo groc i flancs llistats. Macho i femella són diferents. El macho té part del cap negre i la femella té un aspecte més llistat i de color més verdusco. És una espècie molt confiada, sociable i activa. Per açò, pel seu aspecte i per la seua vora li l'aprecia i s'crío en captivitat.
Seguix un patró estrany de migració: cada pocs anys, en hivern, es desplaça massivament al sur, per causes no del tot conegudes pero que tenen que vore en factors climàtics i sobretot de disponibilitat d'aliment. Aixina en zones a on no és molt abundant les seues poblacions invernantes es multipliquen.
- ↑ Erro en la cita: L'element
<ref>no és vàlit; puix no n'hi ha una referència en text nomenadasven - ↑ Plantilla:Cita DLE
- ↑ Bernis, F; De Juana, E; Del Hoyo, J; Fernández-Cruz, M; Ferrer, X; Sáez-Royuela, R; Sargatal, J (2010). «[https://www.ardeola.org/uploads/articles/docs/1483.pdf Noms en castellà de les aus del món recomanats per la Societat Espanyola d'Ornitologia (Quinzena part: Orde Passeriformes, Famílies Ploceidae a Parulidae) ]». Ardeola. Handbook of the Birds of the World (Madrit: SEO/BirdLife) 57 (2): 449-456. ISSN 0570-7358. Consultat el 24 de març de 2013.