Diferència entre les revisions de "Ferrol (Municipi)"

Sense resum d'edició
Llínea 43: Llínea 43:
La Semana Santa en Ferrol, està considerada des de [[1995]] com festa d'Interes Nacional. Està, junt en la de Vivero, en les dos úniques que gogen d'este distintiu en [[Galícia]].
La Semana Santa en Ferrol, està considerada des de [[1995]] com festa d'Interes Nacional. Està, junt en la de Vivero, en les dos úniques que gogen d'este distintiu en [[Galícia]].


=Personages ilustres=
    * Concepción Arenal (1820-1893): llicenciada en Dret, escritora, periodista, poeta, novelista, autora dramatica i de sarzuela. Va ser la primera dona en asistir a una universidat espanyola, en 1841, encara que al principi asoles com oyent i en indumentaria masculina.
    * Victoriano Sánchez Barcáiztegui (1826-1875): militar i mari.
    * Pablo Iglesias (1850-1925): fundador del Partit Socialista Obrero Español (PSOE) i de la Unión General de Trabajadores (UGT).
    * José Canalejas (1854-1912): politic progresiste, va pertanyer al Partit Liberal, arribà a ser President del Consell de Ministres en 1910 i ministres de diferents carteres en sis ocasions.
    * Fernando Álvarez de Sotomayor (1875-1960): pintor i mestre de Belles Arts.
    * Francisco Franco (1892-1975): Posiblement la figura mes coneguda de Ferrol. Cap d'Estat que governà en Espanya despres de la Guerra civil espanyola entre el 1 d'abril de 1939 fins la seua mort el 20 de novembre de 1975.
    * Ramón Franco (1896-1938): aviador, militar i politic. Formà part en el Vol del Plus Ultra.
    * Nicolás Franco (1891-1977): militar i politic. Va ser Procurador en Corts i Embaixador d'Espanya en Portugal.
    * Jaime Quintanilla (1898-1936): primer alcalde republicà de Ferrol, fusilat pels Nacionals un mes despres de l'inici de la Guerra Civil.
    * Gonzalo Torrente Ballester (1910-1999): escritor, periodista i mestre. Autor de Los gozos y las sombras, La saga/fuga de J. B.... Ú dels grans escritors espanyols del sigle XX, va pertanyer a la Generacio del 36.
    * Ricardo Carvalho Calero (1910-1990): el primer mestre de Llengua i Lliteratura gallega de la Universidat de Santiago de Compostela.
    * Camilo Alonso Vega (1889-1971): Ministre de la Governacio entre 1957 i 1969.
En Ferrol han naixcut posteriorment importants figueres de la lliteratura, com Lola Beccaria i Mercedes Castro, la musica, Carlos Jean i Jesús Ordovás, el cine, Mabel Rivera, Javier Gutiérrez Álvarez, Teté Delgado i Sonia Castelo, la televisio, Jesús Vázquez, Paula Vázquez, Paloma Lago i María Patiño. Tambe del sindicalisme, Ignacio Fernández Toxo, actual Secretario General de Comisiones Obreras i l'historiografia, Santos Juliá.


=Parroquies=
=Parroquies=