Argilaga borda
L'argilaga borda (Genista scorpius), és un abruixell perennifoli molt espinós de la família de les fabàcees, típic de zones mediterrànees seques i pedregoses.
| Argilaga borda | |||
|---|---|---|---|
| Classificació científica | |||
| Regne | Plantae | ||
| Divisió | Magnoliophyta | ||
| Classe | Magnoliopsida | ||
| Orde | Fabales | ||
| Família | Fabaceae | ||
| Gènero | Genista | ||
| Espècie | Genista scorpius | ||
| Autoritat | L. | ||
| Estat de conservació | |||
| Estat | LC | ||
| Distribució geogràfica | |||
DescripcióEditar
Genista scorpius presenta una forma molt ramificada i densa, formant mates impassables per a molts animals.
- Fulla: molt chicoteta, simple, alterna, de color vert pàlit, escassa o absent durant gran part de l'any.
- Tija: molt ramificada, en numeroses espines rígides i afilades de fins a 3 cm, que cobrixen tota la planta.
- Flor: chicoteta, groga, en forma de papilionàcea típica de les lleguminoses, agrupada en glomèruls terminals. Florix de març a maig.
- Altura: pot arribar al metro, encara que habitualment es manté més baixa.
HàbitatEditar
Habita en terrenys calcaris, costers, clares de pinades o carrascals i cudols assolejats, generalment en ambients mediterràneus semiàrits. Apareix a sovint en matolls degradats post-incendi.
És comú en gran part de la Península Ibèrica oriental i central, nort d'Àfrica i algunes zones del sur de França.
TaxonomiaEditar
Genista scorpius fon descrita per Carles Linneo en Species Plantarum (1753), basant-se en eixemplars mediterràneus.
EtimologiaEditar
UsosEditar
Tradicionalment s'ha usat com a barrera natural per al ganado o delimitació de camps. Per la seua gran resistència i estructura densa, evita l'erosió del sol i fomenta la biodiversitat en terrenys marginals.
També s'ha utilisat com a font de combustible i per a fer cendres de potassa en usos domèstics antics.
ConservacióEditar
És una espècie molt abundant i adaptada als climes secs i sòls pobres. Regenera fàcilment despuix d'incendis i no es considera en perill.
ReferènciesEditar
BibliografiaEditar
- Castroviejo, S. (coord.) (2001). Flora iberica. Vol. VII: Fabaceae (partim)
- Dominguez, E. (1987) Pap. in Flora Vasc. de Andalucía Occ. Ketres, Barcelona
- Maire, R. (Quezel, P., Ed.) (1987) Flore de l'Afrique du Nord, Vol. 16. Dicots. Leguminosae, part
Enllaços externsEditar
- Wikimedia Commons alberga contingut multimèdia sobre Argilaga borda.