Anar al contingut

Centre d'Experimentació Peixquera

De L'Enciclopèdia, la wikipedia en valencià

El Centre d'Experimentació Peixquera (CEP) (creat com Centre d'Investigacions Aquàtiques d'Astúries (CRINAS), en juliol de 1980), s'encarrega de l'assessorament tècnic a la Direcció general de Peixca Marítima en qüestions relatives a la biologia de les espècies marines i la seua explotació i en investigació i experimentació peixquera. El Centre d'Experimentació Peixquera depén en l'actualitat del Servici d'Ordenació Peixquera de la Direcció general de Peixca Marítima.

Història

[editar | editar còdic]

En juliol de 1980, la Comissió Permanent del Consell de Govern del Principat d'Astúries aprova la creació del Centre d'Investigacions Aquàtiques d'Astúries (CRINAS) que, en giner de 1984, s'incorpora a l'estructura orgànica de la Conselleria d'Agricultura i Peixca.

En febrer de 1986 es modifica el nom del Centre,[1] passant a denominar-se Centre d'Experimentació Peixquera, en nivell orgànic de Servici depenent de la Direcció Regional de Peixca i assignant-se-li les funcions a realisar:

(...) desenrollar els distints plans relatius al foment dels recursos peixquers; realisar els estudis convenients per a regular en criteri científic els periodos de veda, les talles màximes i mínimes de captura, les zones o espècies vedadas, aixina com els mijos de peixca més idòneus en cada cas.
Artícul 18º, Decret 12/86, de 23 de giner

En 1989 s'amplien les sèus, inaugurant-se una delegació de el CEP en Castropol, en l'occident d'Astúries, que va rebre el nom de Centre d'Acuicultura de Castropol.

Este centre, des d'un principi, va posar en funcionament una depuradora de moluscs per a posteriorment, desenrollar un criadero per mig de l'implantació i optimisació dels protocols de cultiu de distintes espècies marines, d'interés peixquer i marisquero, tot això orientat al repoblament de bancs naturals d'eixes espècies marines.

Anys més tart, en 1995, se li assigna al Centre d'Experimentació Peixquera el nivell orgànic de Secció, dependent en l'actualitat del Servici d'Ordenació Peixquera de la Direcció general de Peixca Marítima (Conselleria de Mig Rural i Política Agrària[2]).

Ubicació

[editar | editar còdic]

La sèu principal del Centre d'Experimentació Peixquera (CEP) està localisada en la zona nort d'Espanya, en la comunitat autònoma del Principat d'Astúries, en Gijón, en l'Avinguda Príncip d'Astúries, 74, junt a la plaja de "El Arbeyal". Es pot accedir per la carretera del port de "El Musel".

Les instalacions de el CEP en Gijón s'ubiquen en la planta baixa i primera de l'edifici del Centre Integrat de Formació Professional de la Mar,[3] ubicat en la zona atrassera de la Casa de la Mar.

El CEP també conta en una segona sèu en Castropol, en l'occident d'Astúries, que s'utilisa com a centre d'Acuicultura (43°31′34″N 7°01′57″W / 43.5261392, -7.0325219</noinclude>), en on existix un criadero de moluscs, equinoderms i atres espècies marines. També conta en un laboratori, i un centre d'expedició i depuradora de moluscs.

L'edifici principal de el CEP de Castropol s'ubica al final del moll, disponent ademés d'atres edificis anexos.


Referències

[editar | editar còdic]
  1. Bolletí Oficial del Principat d'Astúries i de la Província.(29)
  2. Bolletí Oficial del Principat d'Astúries.(162)ISSN 1579-7252.
  3. Centre Integrat de Formació Professional de la Mar