Hexacloruro de wolframio

El hexacloruro de wolframio, o clorur de wolframio(VI), és el compost inorgànic, sal del metal wolframio i del àcit clorhídric, de fòrmula WCl6. En condicions estàndar és un sòlit volàtil de color púrpura obscur. Es tracta d'un reactiu de partida important en la preparació de composts de wolframio.[1] El WCl6 és un rar eixemple de hexacloruro de càrrega neutra, un atre eixemple és ReCl6. Més conegut que el WCl6 és l'encara més volàtil hexafluoruro de wolframio, WF6.
Preparació
[editar | editar còdic]- La reacció de tetracloruro de carbono en trióxido de wolframio:
Propietats físiques
[editar | editar còdic]El hexacloruro de wolframio forma cristals de color púrpura obscur. A temperatures més baixes, es convertix de color roig vi. Es pot obtindre una forma roja del compost per mig de la ràpida condensació del vapor. Torna al color púrpura en un calfament suau. A una temperatura de 180 °C, la forma α-estable es modifica a un sistema cristalí trigonal, els paràmetros de la cela unitat: a = 0,658 nm, α = 55 °.
Es hidroliza fàcilment en l'aire humit, donant a oxicloruros taronja WOCl4 i WO2Cl2, i posteriorment, trióxido de wolframio. El WCl6 és soluble en disulfuro de carbono, tetracloruro de carbono i oxicloruro de fòsfor.[2]
Referències
[editar | editar còdic]- ↑ J. W. Herndon "Tungsten(VI) Chloride" in Encyclopedia of Reagents for Organic Synthesis (Ed: L. Paquette) 2004, J. Wiley & Sons, New York. doi:10.1002/047084289.
- ↑ 2,0 2,1 Erro en la cita: L'element
<ref>no és vàlit; puix no n'hi ha una referència en text nomenadaInorgSyn
- Este artícul conté una traducció derivada de «Hexacloruro de wolframio» de Wikipedia en castellà publicada baix la Llicència de documentació lliure de GNU i la Llicència Creative Commons Reconeiximent-CompartirIgual 4.0 Internacional.