Anar al contingut

Museu de Lloc de Cacaxtla

De L'Enciclopèdia, la wikipedia en valencià
Archiu:Museo de Cacaxtla.jpg
Museu de Lloc de Cacaxtla

El Museu de Lloc de Cacaxtla exhibix peces originals trobades durant les excavacions del lloc arqueològic de Cacaxtla, capital del poble olmeca-xicallanca, entre els que destaquen objectes de guerra i de la vida quotidiana, ofrenes i elements arquitectònics. Va ser inaugurat en 1985 baix el concepte museográfico va estar a càrrec de Milena Koprivitza i Cándido Ramírez Vega, del Centre INAH Tlaxcala i renovat en el 2000 en la direcció de l'arquitecte Gilberto Reis Zepeda.[1]

Sales d'exhibició

[editar | editar còdic]

El museu conta en 240 objectes en exhibició de la cultura olmeca-xicalanca, que va habitar la regió entre 200 i 850 d. C. i va fundar la ciutat de Cacaxtla entre el 600 i 900 d. C. Es consideren com a rellevants dos urnes policromadas en representacions de tres personages mitològics, ademés de dos ofrenes, una de les quals estava distribuïda per a formar un mascarón de Tláloc, el deu de la pluja. El acervo, ademés, es conforma de restants gose-vos (com a cràneus en deformacions), restants d'utensilis de pedra i os (agulles, puntes de proyectil, gavinets, navaixes, etc.) i figures de fanc en representacions humanes i unes atres per a us domèstic, com vasijas, gorcs i fragments de pintura mural.[1] Es destaca ademés l'importància de la pintura mural de Cacaxtla que posseïx elements decoratius i simbòlics tant del Altiplano Central com de l'àrea maya, ademés d'influències d'El Tajín i de la regió d'Oaxaca.[2] Per eixemple, el museu conta en una reproducció en tamany real de “El mural de la batalla", en el que es poden apreciar els detalls del Home jaguar, una de les figures dispostes en les jambas de l'Edifici A, les escenes aquàtiques del Temple Royo i el Home Escorpión, del Temple de Venus, entre unes atres.[2] També, s'exhibixen reproduccions de mapes i còdexs colonials com el de Cuauhtinchán, Xochitécatl, Durán, Vaticà Rius, Huamantla i Telleriano–Remensis, en els que en el XVI es varen assentar descripcions del Valle Pobla – Tlaxcala.

Referències

[editar | editar còdic]
  1. 1,0 1,1 «Museu de Lloc de Cacaxtla» (en espanyol). Secretaria de Cultura.. Consultat el 12 de juny de 2016.
  2. 2,0 2,1 «Museu de Lloc de Cacaxtla» (en espanyol). INAH.. Archivat des d'el original, el 16 de juny de 2016. Consultat el 12 de juny de 2016.


Referències

[editar | editar còdic]