Potro (instrument de tortura)


El potro o ecúleo[1] era un instrument i un método de tortura en el que l'acusat era nugat de peus i mans a una superfície conectada a un torne (el potro). En girar, el torne tirava de les extremitats en sentits diferents, usualment dislocant-les pero també podent aplegar a desmembrar.
No obstant, el método de tortura del potro usat per l'Inquisició Espanyola va ser diferent, ya que consistia, segons Henry Kamen, en nugar al presoner "fortament a un bastidor o banqueta en cuerdo passades entorn al cos i les extremitats, que eren controlades pel verduc, que les anava apretant per mig de regressos donats als seus extrems. En cada regrés les cordes mossegaven la carn travessant-la".[2]
Actualment també es dona esta denominació a un moble usat per la subcultura BDSM en els seus jocs de rol dominant-sumiso/a.
Inquisició espanyola
[editar | editar còdic]El potro va ser un dels tres métodos de tortura més amprats per l'Inquisició espanyola junt en la «garrucha» i el «tormento de l'aigua».[3] Segons Henry Kamen "va ser el procediment més corrent a partir del sigle XVI".[2] Lo mateixa afirma Francisco Tomás i Valenta, que diu que va seguir usant-se fins a el XVIII, encara que este historiador del dret no crida a este procediment de tortura potro, sino "de cordeles o garrots": "es posaven en els braços i cuixes del reu, i s'anava donant tornades a les cordes a mida que el juge preguntava i el reu callava; a voltes, per a agravar el dolor, es rosaven d'aigua les cordes durant el suplici, i com eren d'esparto s'encollien i feyen més profundes les ferides".[4]
El escribano que estava present en la sessió de tortura arreplegava tots els detalls i "anotava cada paraula i cada gest, donant-nos en això una impressionant i macabra prova dels sofriments de les víctimes de l'Inquisició". El següent és un eixemple d'estos documents. Es tracta d'una dòna judeoconversa acusada de seguir practicant la seua antiga religió per no menjar carn de porc ni canviar-se de roba els dissabtes (encara que ella, quan és posada en el potro, desconeix completament l'acusació i lo que han afirmat els testics de càrrec, puix esta era la forma d'actuar de l'Inquisició: que el reu confessara sense que se li diguera qué supost delicte havia comés):[5]
Vore també
[editar | editar còdic]Referències
[editar | editar còdic]- ↑ Significat de 'ecúleo' en el DRAE. [1]
- ↑ 2,0 2,1 Kamen, 2011, p. 186.
- ↑ Pérez, 2012, p. 134.
- ↑ Tomás i Valent, 2000, p. 117.
- ↑ Kamen, 2011, p. 187.
Bibliografia
[editar | editar còdic]- Kamen, Henry (2011). L'Inquisició Espanyola. Una revisió històrica, 3ª edició, Barcelona: Crítica. ISBN 978-84-9892-198-4.
- Pérez (2012). Breu Història de l'Inquisició en Espanya, Barcelona: Crítica. ISBN 978-84-08-00695-4.
- Tomás i Valent, Francisco (2000). La tortura judicial en Espanya, 2ª edició, Barcelona: Crítica. ISBN 84-8432-029-4.
- Este artícul conté una traducció derivada de «Potro (instrumento de tortura)» de Wikipedia en castellà publicada baix la Llicència de documentació lliure de GNU i la Llicència Creative Commons Reconeiximent-CompartirIgual 4.0 Internacional.