Diferència entre les revisions de "Alborç"

Sense resum d'edició
Text reemplaça - 'File:' a 'Archiu:'
 
(No es mostren 4 edicions intermiges d'3 usuaris)
Llínea 1: Llínea 1:
[[File:Badaia - Barranco de los Goros - Madroño 03.jpg|thumb|250px|Alborç]]
[[Archiu:Badaia - Barranco de los Goros - Madroño 03.jpg|thumb|250px|Alborç]]
[[Archiu:Madroño, Desierto de Las Palmas.jpg|thumb|250px|Alborçer, Desert de Les Palmes, [[Benicàssim]]]]
 
L''''alborç''' (del [[llatí]] ''arbŭtĕu'', mat. sign., en metàtesis de la -r- de ar- i influència de l'artícul [[àrap]] al.), en [[castellà]] ''madroño'', és el fruit de l'[[Alborcer|alborcer]].  
L''''alborç''' (del [[llatí]] ''arbŭtĕu'', mat. sign., en metàtesis de la -r- de ar- i influència de l'artícul [[àrap]] al.), en [[castellà]] ''madroño'', és el fruit de l'[[Alborcer|alborcer]].  
== Descripció ==
== Descripció ==
Llínea 10: Llínea 12:


Creix be en sols arenencs i be drenats.
Creix be en sols arenencs i be drenats.
== Usos ==
=== Us alimentici ===
Són molts els usos de l'alborç, pero potser l'us comestible dels seus fruts siga el més conegut. Es fan en ells [[Melada|melades]] i confits i conserves d'alborç.
Els fruts també poden aprofitar-se per a obtindre begudes alcohòliques per fermentació i d'ells s'extrau, per eixemple, el «licor d'alborç» alacantí.
=== Us farmacològic ===
Principis actius: arbusterina, tanino i àcit gálico. Els fruts contenen una mija d'un 20 % de [[Sucre|sucres]]. Les llavors tenen elevades concentracions d'oli gras. La corfa s'ha utilisat en medicina natural com diurètic, astringent i antisèptic urinari i renal.
=== Atres usos ===
La [[fusta]] és pesada, forta, de gra fi, elàstica i fàcil per a ser elaborada; s'ampra en mànecs de ferramentes, postes, [[llenya]] i [[carbó]]. En els [[Estats Units]] es fabriquen arcs en ella.


== Vore també ==
== Vore també ==