Diferència entre les revisions de "Residència Real de la Mareta"
| Llínea 1: | Llínea 1: | ||
| − | La '''Residència Real de la Mareta''' o simplement '''La Mareta''', en el municipi de [[Teguise]], en l'illa canària de [[Lanzarote]], ([[Les Palmes]]), ([[Espanya]]), és una de les residències de la [[família real espanyola]], gestionada per l'organisme públic [[Patrimoni Nacional]]. És una moderna casa-palau manada construir pel rei [[Hussein I de Jordània]] a finals dels anys [[1970]], dissenyada per l'arquitecte [[Fernando Higueras]] i l'artiste lanzaroteny [[César Manrique]]. El seu nom es dèu a que en el mateix lloc existia una ''mareta'', és dir, un [[aljup]] que servia per a arreplegar l'aigua de pluja i com a [[abreurador]] d'animals. La paraula ''mareta'' té un atre significat ben diferent en la [[llengua valenciana]], significa ''mare'' pero de forma més carinyosa. | + | La '''Residència Real de la Mareta''' o simplement '''La Mareta''', en el municipi de [[Teguise]], en l'illa canària de [[Lanzarote]], ([[Les Palmes]]), ([[Espanya]]), és una de les residències de la [[família real espanyola]], gestionada per l'organisme públic [[Patrimoni Nacional]]. És una moderna casa-palau manada construir pel rei [[Hussein I de Jordània]] a finals dels anys [[1970]], dissenyada per l'arquitecte [[Fernando Higueras]] i l'artiste lanzaroteny [[César Manrique]]. |
| + | |||
| + | == Topònim == | ||
| + | |||
| + | El seu nom es dèu a que en el mateix lloc existia una ''mareta'', és dir, un [[aljup]] que servia per a arreplegar l'aigua de pluja i com a [[abreurador]] d'animals. La paraula ''mareta'' té un atre significat ben diferent en la [[llengua valenciana]], significa ''mare'' pero de forma més carinyosa i afectuosa. | ||
== Història == | == Història == | ||
Revisió de 18:15 6 ago 2025
La Residència Real de la Mareta o simplement La Mareta, en el municipi de Teguise, en l'illa canària de Lanzarote, (Les Palmes), (Espanya), és una de les residències de la família real espanyola, gestionada per l'organisme públic Patrimoni Nacional. És una moderna casa-palau manada construir pel rei Hussein I de Jordània a finals dels anys 1970, dissenyada per l'arquitecte Fernando Higueras i l'artiste lanzaroteny César Manrique.
Topònim
El seu nom es dèu a que en el mateix lloc existia una mareta, és dir, un aljup que servia per a arreplegar l'aigua de pluja i com a abreurador d'animals. La paraula mareta té un atre significat ben diferent en la llengua valenciana, significa mare pero de forma més carinyosa i afectuosa.
Història
El rei Hussein de Jordània manà construir esta casa a la vora de la mar en la localitat de Costa Teguise, en el municipi de Teguise, al norest de Lanzarote. Hussein jamai es va hostajar en ella pero sí ho va fer un dels seus fills per a passar allí un periodo de vacacions despuix de la seua boda. A finals de 1980, Hussein regalà la casa a Joan Carles I, rei d'Espanya, qui a la seua volta la va cedir a Patrimoni Nacional.
La família real ha freqüentat La Mareta com a lloc de vacacions. Ho va fer per volta primera en abril de 1993, despuix de la mort de son pare, Joan de Borbó, el comte de Barcelona. En eixa residència fallí, el 2 de giner de l'any 2000, la mare del rei Joan Carles, María de les Mercedes, quan la família rebia allí l'Any Nou, despuix de passar el Nadal en el Palau de la Sarsuela.
També ha segut utilisada com a residència oficial de vacacions de presidents del Govern d'Espanya, com José María Aznar, José Luis Rodríguez Zapatero o Pedro Sánchez.
Convidats
- El primer convidat que la va utilisar fon el canceller alemà Helmut Kohl, durant el cim hispà-alemà celebrat en Lanzarote en l'any 1991.
- En agost de 1992 l'expresident de l'URSS, Mijaíl Gorbachov i la seua esposa Raísa varen residir allí durant tres semanes.
- Canceller alemà Gerhard Schröder.
- President chec Václav Havel.
- President del Govern espanyol José María Aznar.
- Rodrigo Rato, polític espanyol.
- President de Kazakhstan, Nursultan Nazarbayev.
- En l'any 2005 el president del Govern espanyol José Luis Rodríguez Zapatero la va elegir com a lloc d'estiueig.
- En decembre de 2005, els príncips d'Astúries i la seua filla Leonor varen passar part de les vacacions de Nadal allí.
- L'actual president del Govern, Pedro Sánchez, l'utilisa com a residència vacacional habitual durant la seua presidència.