Anar al contingut

Gastronomia de Burkina Faso

De L'Enciclopèdia, la wikipedia en valencià
Erro al crear miniatura:
Gastronomia de Burkina Faso

La gastronomia burkinesa és un conjunt de plats i menjars locals de Burkina Faso que varien a lo llarc del país. Compartix traces comunes en diverses cuines de moltes parts d'Àfrica Occidental.

Productes bàsics

[editar | editar còdic]

Els aliments bàsics inclouen sorgo, dacseta, arròs, fonio, dacsa, cacaus, creïlles, frijoles, pollet, carn roja, ñame i quimbombó.

L'arròs, la dacsa i la dacseta són els cereals més consumits. El poble burkinés és conegut pel seu llegendari "poulet-bicyclette" (pollet en bicicleta).[1] La carn a la barbacoa també és comuna, especialment corder, porc, cabra, vedella i peix. Entre les verdures presents en la gastronomia burkinesa es troben tomates, carabassetes, carlotes, porros, cebes, remolaches, carabasses, pepinos, repollo, agrella, albargines, fulls d'albargina local, fulls d'amaranto (boulonbouli) i espinacs. Entre els tubèrculs es troben el ñame, la batata, el taro, la mandioca i les creïlles.[2]

Selecció de plats

[editar | editar còdic]

El plat nacional de Burkina Faso és el tô, o saghbo en vaig morar. El tô és una pasta elaborada en diversos cereals com la dacseta, la dacsa i el sorgo. Se sol servir en salsa, com la salsa d'okra, la salsa d'agrella i la salsa de sésam. En ser Burkina Faso un país sense llitoral, el consum de peix no és tan alt com el de carn (corder, porc, cabra, vedella). Esta última sol cuinar-se a fòc llent o fregida.[3]

Ademés del tô, als burkineses els encanta l'arròs, que es prepara de diverses formes (arròs gras, to, gachas, panqueque, crepe).

Els plats locals també formen part important de l'alimentació burkinesa, tant en zones rurals com a urbanes. Existix una gran varietat de plats en els aproximadament xixanta grups ètnics del país.

  • Gonré[4]
  • Babenda[5]
  • Zamnin[6]
  • Gnon,
  • Souma (pésols de creïlla),
  • Kumvando,
  • Far,
  • Arròs en pollet soumbala[7]

Entre les darreries es troba el dégué (l'equivalent senegalés del thiakry). Es tracta d'una mescla de menuts grans de dacseta al vapor i llet quallada o yogurt. També existix el gapal (farina de dacseta i yogurt)[8]

Referències

[editar | editar còdic]