El Museu del Temple Major es troba localisat en el Centre Històric de la Ciutat de Mèxic, Mèxic. L'objectiu del museu és donar a conéixer les troballes trobades en el marc de l'investigació en lloc que es fa en la zona arqueològica del Temple Major dels mexicas.[1]
Va ser inaugurat en 1987 i és obra de Pedro Ramírez Vázquez i Jorge Campuzano, l'investigació museográfica va estar a càrrec d'Eduardo Matos Moctezuma. En el museu es mostra un quadro històric dels mexicas, aixina com bona part de les troballes del centre ceremonial, provinents d'aproximadament 120 ofrenes. Ademés alberga l'enorme monolit de la deesa de la lluna (Coyolxauhqui).
En esta sala es mostren alguns dels conceptes més importants que intervenien en la guerra i el sacrifici, i que a la veu sustentaven el belicisme mexica. La participació militar, junt en les pràctiques religioses, constituïen l'aspiració màxima del cridat Poble del Sol.
El poder polític i econòmic dels mexicas es manifestava a través del tribut i el control de les principals rutes de comerç, en la qual cosa obtenien diversos objectes, aixina com materials i mà d'obra per a la construcció de grans temples o edificis públics.
La mitat sur del Temple Major pertanyia a Huitzilopochtli, "el colibrí de l'esquerra", deu tutelar dels mexicas. En esta sala es poden trobar objectes associats al cult del deu de la guerra.Archiu:Tlaltecuhtli, escultura.jpgBase d'escultura monumental en un bajorrelieve que representa a la deidad de la Terra, Tlaltecuhtli.
La mitat septentrional del Temple Major estava consagrada al deu de la pluja, Tláloc, una de les divinitats més antigues i venerades en Mesoamérica. Les quatre sales localisades en la porció nort d'este museu estan dedicades a dita deidad o be a aspectes vinculats real o simbòlicament en la pluja, tals com l'agricultura, la fertilitat i la riquea faunística.
Flora i fauna
En esta sala s'exhibixen els restants de plantes i animals recuperats pel Proyecte Temple Major durant 35 anys d'excavacions.
Agricultura
Com és llògic, els mexicas associaven les activitats agrícoles directament en les pluges i la seua temporalitat.En esta sala s'exhibixen objectes relacionats en l'importància de l'agricultura i els azteca.
En esta sala, es troben representacions de deidades relacionades en l'agricultura i en la dacsa, planta sagrada per excelència, aixina com una maqueta del sistema agrícola intensiu de chinampas , i una atra del tianguis de Tlatelolco.
Arqueologia històrica
Objectes trobats durant l'investigació pero que comprenen des de l'arribada dels espanyols fins a el XX.