Diferència entre les revisions de "Dansa de la Moma"

De L'Enciclopèdia, la wikipedia en valencià
Anar a la navegació Anar a la busca
 
(No es mostren 25 edicions intermiges d'4 usuaris)
Llínea 3: Llínea 3:
 
[[Archiu:Damo.jpg|thumb|250px|Dansa de La Moma]]
 
[[Archiu:Damo.jpg|thumb|250px|Dansa de La Moma]]
  
La '''dansa de la Moma''' és una dansa popular [[Regne de Valéncia|valenciana]]. La música és molt senzilla, una [[dolçaina]] toca la melodia i un [[tabalet]] li acompanya en un ritme ternari. Se fa en diverses poblacions de [[Valéncia]], com [[Valéncia]] cap i casal,[[Ontinyent]],  [[Gandia]], [[Xàtiva]], [[Silla]] i [[Benetússer]]. Te orige migeval i procedixen de [[França]], en [[Valéncia]] apareixen en l'any [[1459]] en les entrades del rei [[Joan II]] i de la seua dona.
+
La '''Dansa de la Moma''' o '''Ball de la Moma''' és una dansa popular [[Regne de Valéncia|valenciana]]. La música és molt senzilla, una [[dolçaina]] toca la melodia i un [[tabalet]] li acompanya en un ritme ternari. Se fa en diverses poblacions de [[Valéncia]], com [[Valéncia]] cap i casal,[[Ontinyent]],  [[Gandia]], [[Xàtiva]], [[Silla]] i [[Benetússer]]. Te orige migeval i procedixen de [[França]], en [[Valéncia]] apareixen en l'any [[1459]] en les entrades del rei [[Joan II]] i de la seua dona.
  
 
La dansa és la  representació de la Virtut (Moma), i els Set Pecats Capitals, soberba, avarícia, luxúria, enveja, gola, ira i perea (Momos), que en la dansa significa la lluita, i al final el triumfo d'aquella sobre estos.  
 
La dansa és la  representació de la Virtut (Moma), i els Set Pecats Capitals, soberba, avarícia, luxúria, enveja, gola, ira i perea (Momos), que en la dansa significa la lluita, i al final el triumfo d'aquella sobre estos.  
Llínea 11: Llínea 11:
 
Els Momos porten una brusa de [[vellut]] [[roig]] i [[negre]], pantalons [[groc|grocs]] i negres, miges blanques, espardenyes d'espart, cobrint-los el cap un gorro que intenta representar a un dragó, també porten un antifaç negre i uns bastons.  
 
Els Momos porten una brusa de [[vellut]] [[roig]] i [[negre]], pantalons [[groc|grocs]] i negres, miges blanques, espardenyes d'espart, cobrint-los el cap un gorro que intenta representar a un dragó, també porten un antifaç negre i uns bastons.  
  
La dansa de la Moma és una dansa en caràcter didàctic religiós en gran contingut simbòlic i que millor quadra dins de l'entorn religiós de la Festivitat del [[Corpus Christi]].  
+
La Dansa de la Moma és una dansa en caràcter didàctic religiós en gran contingut simbòlic i que millor quadra dins de l'entorn religiós de la Festivitat del [[Corpus Christi]].  
  
La Moma, --que curiosament sempre esta representada per un home-- és, junt en la del Cirialot, la més coneguda i representativa del [[Corpus Christi|Corpus valencià]].  
+
La Moma, --que curiosament sempre esta representada per un home-- és, junt en la dels [[Cirialot|Cirialots]], la més coneguda i representativa del [[Corpus Christi|Corpus valencià]].  
  
 +
== Simbolisme ==
 +
La dansa és una representació de la lluita entre la Virtut i els pecats capitals. La Moma, en el seu ceptre, colpeja als Momos, simbolisant la victòria del ben sobre el mal. La dansa es compon de vàries figures, cada una en un significat específic:
 +
* La lluita: Els Momos intenten intimidar i seduir a la Moma, pero ella es manté ferma i victoriosa.
 +
* La presó: Els Momos formen una gàbia en els seus pals i tracten d'atrapar a la Moma, pero ella conseguix escapar en l'ajuda del seu ceptre.
 +
* El palotes: Els Momos i la Moma realisen una série de moviments i colps en els seus pals, simbolisant la lluita final entre el ben i el mal.
 +
 +
La Dansa de la Moma és una tradició rica en simbolisme i significat, i és un element important de la Processó del Corpus Christi en Valéncia. 
 +
 
 
== Vore també ==
 
== Vore també ==
*[[Cultura Valenciana]]
+
* [[Cultura Valenciana]]
*[[Corpus Christi]]
+
* [[Corpus Christi]]
*[[Processó del Corpus Christi]]
+
* [[Processó del Corpus Christi]]
*[[Dansa dels Pastorets]]
+
* [[Processó del Convit]]
*[[Dansa de la Magrana]]
+
* [[Dansa dels Arquets]]
*[[Dansa dels Nanos]]
+
* [[Dansa dels Cavallets]]
*[[Casa de les roques]]
+
* [[Dansa de la Magrana]]
 +
* [[Dansa dels Nanos]]
 +
* [[Dansa dels Pastorets]]
 +
* [[Dansa de les Vetes]]
 +
* [[Moma|La Moma]]
 +
* [[Les Roques]]
 +
* [[Casa de les roques]]
 +
             
 +
== Referències ==
 +
* Corpus de Valencia. “La procesión”. Antonio Cortés Latre. Ayuntamiento de Valencia. 2009. Pág 5
 +
* Llorca Ulzurrun de Asanza, Pau. De les roque a les dansetes. La dolçaina en la festa del Corpus de Valéncia. Els Papers del Corpus 4. Ajuntament de Valéncia 2018
 +
* Pardo, Fermín. «Les danses del Corpus de Valéncia en les últimes dècades del sigle XX. Crònica d'una recuperació». A: Els Papers del Corpus 2. Valéncia: Regidoria de Cultura Festiva. Ajuntament de Valéncia, juny 2018, p. 11-27
 +
 
 +
== Bibliografia ==
 +
* Ariño Villarroya, Antonio (D.L. 2012). La Festa mare : les festes en una era postcristiana. Museu Valencià d'Etnologia-Diputació de Valéncia. ISBN 978-84-7795-650-1. OCLC 843864062
 +
* Bueno Tárrega, Baltasar (imp. 2016). La procesión de Corpus Christi de Valencia. B. Bueno. ISBN 978-84-608-5066-3. OCLC 948786081
 +
* Català Gorgues , Ricard. El ressò de la festa grossa a Europa i al món durant el segle XIX. ELs Papers del Corpus 1. Ajuntament de Valéncia 2017
 +
 
 +
== Enllaços externs ==
 +
{{Commonscat|Corpus Christi solemnity in València}}
  
==Enllaços externs==
+
* [http://www.amicscorpusvalencia.com/ «Amics del Corpus de la ciutat de Valéncia»]
* [http://www.corpusvalenciaamics.com Associació Amics del Corpus]
+
* [https://www.larazon.es/comunidad-valenciana/milagro-que-esconde-procesion-corpus-christi-valencia_20240602665beaf68fd521000109ba4e.html El milagro que se esconde tras la procesión del Corpus Christi de Valencia - [[Baltasar Bueno]] - ''La Razón'']
  
  
Llínea 32: Llínea 59:
 
[[Categoria:Dansa]]
 
[[Categoria:Dansa]]
 
[[Categoria:Danses i balls valencians]]
 
[[Categoria:Danses i balls valencians]]
 +
[[Categoria:Corpus Christi]]

Última revisió del 12:58 14 dec 2025

La Moma
Dansa de La Moma

La Dansa de la Moma o Ball de la Moma és una dansa popular valenciana. La música és molt senzilla, una dolçaina toca la melodia i un tabalet li acompanya en un ritme ternari. Se fa en diverses poblacions de Valéncia, com Valéncia cap i casal,Ontinyent, Gandia, Xàtiva, Silla i Benetússer. Te orige migeval i procedixen de França, en Valéncia apareixen en l'any 1459 en les entrades del rei Joan II i de la seua dona.

La dansa és la representació de la Virtut (Moma), i els Set Pecats Capitals, soberba, avarícia, luxúria, enveja, gola, ira i perea (Momos), que en la dansa significa la lluita, i al final el triumfo d'aquella sobre estos.

La Virtut o La Moma, és el personage central de la dansa representada per una dona vestida de blanc i en la cara totalment tapada per un vel i un antifaç, porta en el cap una corona dorada en flors blanques. La Moma porta guants blancs, en la mà dreta un palmito, i la mà esquerra un ceptre dorat arrematat per l'escut de la ciutat.

Els Momos porten una brusa de vellut roig i negre, pantalons grocs i negres, miges blanques, espardenyes d'espart, cobrint-los el cap un gorro que intenta representar a un dragó, també porten un antifaç negre i uns bastons.

La Dansa de la Moma és una dansa en caràcter didàctic religiós en gran contingut simbòlic i que millor quadra dins de l'entorn religiós de la Festivitat del Corpus Christi.

La Moma, --que curiosament sempre esta representada per un home-- és, junt en la dels Cirialots, la més coneguda i representativa del Corpus valencià.

Simbolisme[editar | editar còdic]

La dansa és una representació de la lluita entre la Virtut i els pecats capitals. La Moma, en el seu ceptre, colpeja als Momos, simbolisant la victòria del ben sobre el mal. La dansa es compon de vàries figures, cada una en un significat específic:

  • La lluita: Els Momos intenten intimidar i seduir a la Moma, pero ella es manté ferma i victoriosa.
  • La presó: Els Momos formen una gàbia en els seus pals i tracten d'atrapar a la Moma, pero ella conseguix escapar en l'ajuda del seu ceptre.
  • El palotes: Els Momos i la Moma realisen una série de moviments i colps en els seus pals, simbolisant la lluita final entre el ben i el mal.

La Dansa de la Moma és una tradició rica en simbolisme i significat, i és un element important de la Processó del Corpus Christi en Valéncia.

Vore també[editar | editar còdic]

Referències[editar | editar còdic]

  • Corpus de Valencia. “La procesión”. Antonio Cortés Latre. Ayuntamiento de Valencia. 2009. Pág 5
  • Llorca Ulzurrun de Asanza, Pau. De les roque a les dansetes. La dolçaina en la festa del Corpus de Valéncia. Els Papers del Corpus 4. Ajuntament de Valéncia 2018
  • Pardo, Fermín. «Les danses del Corpus de Valéncia en les últimes dècades del sigle XX. Crònica d'una recuperació». A: Els Papers del Corpus 2. Valéncia: Regidoria de Cultura Festiva. Ajuntament de Valéncia, juny 2018, p. 11-27

Bibliografia[editar | editar còdic]

  • Ariño Villarroya, Antonio (D.L. 2012). La Festa mare : les festes en una era postcristiana. Museu Valencià d'Etnologia-Diputació de Valéncia. ISBN 978-84-7795-650-1. OCLC 843864062
  • Bueno Tárrega, Baltasar (imp. 2016). La procesión de Corpus Christi de Valencia. B. Bueno. ISBN 978-84-608-5066-3. OCLC 948786081
  • Català Gorgues , Ricard. El ressò de la festa grossa a Europa i al món durant el segle XIX. ELs Papers del Corpus 1. Ajuntament de Valéncia 2017

Enllaços externs[editar | editar còdic]

Commons