Diferència entre les revisions de "Pi roig"

Sin resumen de edición
Sin resumen de edición
 
(No es mostren 5 edicions intermiges d'un usuari)
Llínea 12: Llínea 12:
| species = Pinus sylvestris
| species = Pinus sylvestris
| species_authority = [[Carles Linneo|L.]]
| species_authority = [[Carles Linneo|L.]]
| mapa = Pinus sylvestris range map 3.png
| mapa =
| llegenda_mapa = Distribució natural
| llegenda_mapa = Distribució natural
}}
}}


El '''pi roig''' ('''''Pinus sylvestris'''''), és un [[arbre]] [[perennifoli]] de la família de les [[Pinaceae|pinàcees]], propi de zones montanyoses i continentals d’[[Europa]] i [[Àsia]]. És una de les espècies de pi més àmpliament distribuïdes del món.
El '''pi roig''' ('''''Pinus sylvestris'''''), és un [[arbre]] [[perennifoli]] de la família de les [[Pinaceae|pinàcees]], propi de zones montanyoses i continentals d'[[Europa]] i [[Àsia]]. És una de les espècies de pi més àmpliament distribuïdes del món.


== Descripció ==
== Descripció ==
Arbre recte, que pot arribar fins als 40 metros d’altura, d’aspecte esvelt i copa relativament chicoteta en forma de paraigües irregular.
Arbre recte, que pot arribar fins als 40 metros d’altura, d’aspecte esvelt i copa relativament chicoteta en forma de paraigües irregular.


* [[Morfologia foliar|Fulla]]: acícoles rígides, agrupades de dos en dos, de 4 a 7 cm de llargària, de color vert blavenc.
* [[Morfologia foliar|Fulla]]: acícoles rígides, agrupades de dos en dos, de 4 a 7 cm de llargària, de color [[vert]] [[Blau|blavenc]].
* [[Flor|Flor]]: [[monoic]], florix entre [[abril]] i [[maig]]. Les flors masculines són grogues i agrupades; les femenines, chicotetes i de color roig violeta.
* [[Flor|Flor]]: [[monoic]], florix entre [[abril]] i [[maig]]. Les flors masculines són grogues i agrupades; les femenines, chicotetes i de color [[roig]] violeta.
* [[Fruit|Fruit]]: pinya ovoide-coniforme, de 3 a 7 cm, de maduració bienal. Escames fines i planes. El fruit madura a finals de [[autumne]].
* [[Fruit|Fruit]]: pinya ovoide-coniforme, de 3 a 7 cm, de maduració bienal. Escames fines i planes. El fruit madura a finals de [[autumne]].
* [[Tronc|Tronc]]: escorça rogenca en la part superior i més grisa en la inferior, llisa de jove i després clavillada en plaques.
* [[Tronc|Tronc]]: escorça rogenca en la part superior i més grisa en la inferior, llisa de jove i després clavillada en plaques.


== Hàbitat ==
== Hàbitat ==
Viu en terres silícees, àcides o pobres, entre 800 i 2.000 metros d’altitut, en climes frets o temperat-continentals. En terres valencianes es troba de forma relíctica i escassa en altiplans i muntanyes interiors com la [[Tinença de Benifassà]] o [[Gúdar-Javalambre]].
Viu en terres silícees, àcides o pobres, entre 800 i 2.000 metros d'altitut, en climes frets o temperat-continentals. En [[Comunitat valenciana|terres valencianes]] es troba de forma relíctica i escassa en altiplans i muntanyes interiors com la [[Tinença de Benifassà]] o [[Gúdar-Javalambre]].


== Taxonomia ==
== Taxonomia ==
''Pinus sylvestris'' fon descrit per [[Carles Linneo]] en l’any 1753.
''Pinus sylvestris'' fon descrit per [[Carles Linneo]] en l'any [[1753]].


== Etimologia ==
== Etimologia ==
* '''Pinus''': nom llatí genèric per a pi.
* '''Pinus''': nom [[llatí]] genèric per a pi
* '''sylvestris''': vol dir ‘salvage’ o ‘dels boscs’, fent referència al seu hàbitat.
* '''sylvestris''': vol dir ‘salvage’ o ‘dels boscs’, fent referència al seu hàbitat


== Usos ==
== Usos ==
La seua fusta és molt utilisada en la indústria: construcció, mobles, paper i caixes. També s’usa en repoblacions per la seua resistència al fret i el creiximent ràpit. La resina s’ha usat per a obtindre trementina.
La seua [[fusta]] és molt utilisada en la indústria: construcció, mobles, [[paper]] i caixes. També s'usa en repoblacions per la seua resistència al fret i el creiximent ràpit. La resina s’ha usat per a obtindre trementina.


== Conservació ==
== Conservació ==
És una espècie comí i àmpliament estesa, sense risc general. Encara aixina, en zones del sud peninsular les poblacions naturals estan molt fragmentades.
És una espècie comú i àmpliament estesa, sense risc general. Encara aixina, en zones del sur peninsular les poblacions naturals estan molt fragmentades.


== Refranys valencians ==
== Refranys valencians ==
Llínea 46: Llínea 46:
== Referències ==
== Referències ==
* [https://powo.science.kew.org/taxon/urn:lsid:ipni.org:names:262499-1 Pinus sylvestris – Plants of the World Online – Kew]
* [https://powo.science.kew.org/taxon/urn:lsid:ipni.org:names:262499-1 Pinus sylvestris – Plants of the World Online – Kew]
* Castroviejo, S. (coord.) (1986–2023). *Flora Ibérica*. Real Jardín Botánico, CSIC.
* Castroviejo, S. (coord.) (1986–2023). ''Flora Ibérica''. Real Jardín Botánico, CSIC
* [http://www.theplantlist.org/tpl/record/kew-2562297 Pinus sylvestris en PlantList]
* [https://www.tropicos.org/Name/24900220 Pinus sylvestris en Tropicor.org]
* [http://www.anthos.es/ «Pinus sylvestris». Real Jardín Botánico: Proyecto Anthos]


== Bibliografia ==
== Bibliografia ==
* Tutin, T.G. et al. (eds.) (1964–1980). *Flora Europaea*. Cambridge University Press.
* Langlet, O. 1959. A cline or not a cline - a question of Scots Pine. Silvae Genetica 8: 13-22
* Prus-Glowacki, W. & B. R. Stephan 1994. Genetic variation of Pinus sylvestris from Spain in relation to other European populations. Silvae Genetica 43: 7-14
* Tutin, T.G. et al. (eds.) (1964–1980). ''Flora Europaea''. Cambridge University Press


== Enllaços externs ==
== Enllaços externs ==
* [https://herbariovirtual.uib.es/cas-med/especie/13182.html Ficha a l’Herbari Virtual del Mediterrani Occidental]
{{Commonscat|Pinus sylvestris}}
* [https://es.wikipedia.org/wiki/Pinus_sylvestris Pinus sylvestris en Wikipedia (castellà)]
 
* [https://herbariovirtual.uib.es/cas-med/especie/13182.html Ficha en l'Herbari Virtual del Mediterràneu Occidental]
* [https://es.wikipedia.org/wiki/Pinus_sylvestris Pinus sylvestris en Wikipedia ([[castellà]])]