m Jose2 pàgina traslladada Erica arborea a Bruc
Sense resum d'edició
Llínea 16: Llínea 16:
}}
}}


El '''bruc''' ('''''Erica arborea'''''), conegut també com a bruc de pipes, és una mata o abruixell chicotet [[perennifoli]] de la família de les [[Ericaceae|ericàcees]]. Pot créixer fins a 4 m d'altura en algunes àrees, encara que habitualment medix entre 1 i 3 m en la Península Ibèrica .
El '''bruc''' ('''''Erica arborea'''''), conegut també com a '''bruc de pipes''', és una mata o abruixell chicotet [[perennifoli]] de la família de les [[Ericaceae|ericàcees]]. Pot créixer fins a 4 m d'altura en algunes àrees, encara que habitualment medix entre 1 i 3 m en la [[Península Ibèrica]].


== Descripció ==
== Descripció ==
''Erica arborea'' presenta moltes branques erectes i densament ramificades.
''Erica arborea'' presenta moltes branques erectes i densament ramificades.


- [[Morfologia foliar|Fulla]]: dispostes en verticils de 3 o 4, llinears i molt estretes (3–8 mm), en marges revoluts, de color vert fosc, en feix i envés pareguts.
* [[Morfologia foliar|Fulla]]: dispostes en verticils de 3 o 4, llinears i molt estretes (3–8 mm), en marges revoluts, de color [[vert]] fosc, en feix i envés pareguts.


- [[Flor]]: campanetes blanques o llaugerament rosades, en 4 pétals soldats i 8 estams retinguts dins. Florix de [[febrer]] fins [[maig]] segons regió.
* [[Flor]]: campanetes blanques o llaugerament rosades, en 4 pétals soldats i 8 estams retinguts dins. Florix de [[febrer]] fins [[maig]] segons regió.


- [[Fruit]]: càpsula globosa chicoteta que s'obre en quatre valves en gran número de llavors diminutes.
* [[Fruit]]: càpsula globosa chicoteta que s'obri en quatre valves en gran número de llavors diminutes.


- [[Tronc|Tronc]]: corfa marró i fibrosa, que es desprén en tires fines. Pot formar renaiximents a partir de la base .
* [[Tronc|Tronc]]: corfa [[marró]] i fibrosa, que es desprén en tires fines. Pot formar renaiximents a partir de la base .


== Hàbitat ==
== Hàbitat ==
Habita preferentment en sòls àcits, silícics, com granits o pissarra, dins de boscs aclarits, garrigues i marges rocosos des del nivell del mar fins als ~1 400 m d'altitut (en atres regions fins a 2 000 m o més) .
Habita preferentment en sòls àcits, silícics, com granits o pissarra, dins de boscs aclarits, garrigues i marges rocosos des del nivell del mar fins als ~1 400 m d'altitut (en atres regions fins a 2 000 m o més).


És comú en formacions arbustives mediterrànees del sud d'Europa i nort d'Àfrica. A la regió mediterrànea ibèrica és ben present des de la costa fins a altures mijanes.
És comú en formacions arbustives mediterrànees del sur d'[[Europa]] i nort d'[[Àfrica]]. En la regió mediterrànea ibèrica està ben present des de la costa fins a altures mijanes.


== Taxonomia ==
== Taxonomia ==
''Erica arborea'' fon descrita per [[Carles Linneo]] que la va incloure en *Species Plantarum* (1753).  
''Erica arborea'' fon descrita per [[Carles Linneo]] que la va incloure en ''Species Plantarum'' ([[1753]]).  


== Etimologia ==
== Etimologia ==
* '''Erica''': nom llatí llatinisat del grec *ereíkē*, usat per a designar els brucs arbòrics.
* '''Erica''': nom [[llatí]] llatinisat del [[grec]] ''ereíkē'', usat per a designar els brucs arbòrics.
* '''arborea''': ‘arboreu’, per la seua capacitat de créixer com a arbust elevat o arbre chicotet.
* '''arborea''': ‘arboreu’, per la seua capacitat de créixer com a arbust elevat o arbre chicotet.


== Usos ==
== Usos ==
La fusta nodulosa i cerosa de la soca —de gran durea i color roig fosc— ha sigut tradicionalment usada per a fer pipes de fumar, conegudes com bruc de pipes, especialment apreciades per ser resistents al foc i a la calor.
La [[fusta]] nodulosa i cerosa de la soca —de gran durea i color [[roig]] fosc— ha sigut tradicionalment usada per a fer pipes de fumar, conegudes com bruc de pipes, especialment apreciades per ser resistents al [[foc]] i a la calor.


Les branques fines també s'han usat per a fer graneres artesanals. És planta melífera: les abelles fan mel monofloral de bruc molt aromàtica i valorada.
Les branques fines també s'han usat per a fer [[Granera|graneres]] artesanals. És planta melífera: les [[Abella|abelles]] fan [[mel]] monofloral de bruc molt aromàtica i valorada.


== Conservació ==
== Conservació ==
No es considera amenaçada globalment. En regions locals ha disminuït per sobreexplotació de la soca, canvi d'ús del sòl i recolecció abusiva. És una espècie regeneradora després d'incendis naturals.
No es considera amenaçada globalment. En regions locals ha disminuït per sobreexplotació de la soca, canvi d'ús del sòl i recolecció abusiva. És una espècie regeneradora despuix d'incendis naturals.


== Refrayns valencians ==
== Refrayns valencians ==
Llínea 61: Llínea 61:
* [https://es.wikipedia.org/wiki/Erica_arborea ''Erica arborea'' en Wikipedia castellana]  
* [https://es.wikipedia.org/wiki/Erica_arborea ''Erica arborea'' en Wikipedia castellana]  
https://diccionari.llenguavalenciana.com/general/consulta/bruc
https://diccionari.llenguavalenciana.com/general/consulta/bruc