Método racional (hidrologia)
Aparència
El método racional s'utilisa en hidrologia per a determinar el Cabal Instantàneu Màxim de descàrrega d'una conca hidrogràfica.
La fòrmula bàsica del método racional és:
| Símbol | Nom | Unitat |
|---|---|---|
| Cabal màxim | m3 / s | |
| Coeficient de escurrimiento (o coeficient de escorrentía) vore taula en valors numèrics en eixe artícul principal | ||
| Intensitat de la precipitació concentrada en un periodo igual al temps de concentració tc | m / s | |
| Àrea de la conca hidrogràfica | m2 |
| Símbol | Nom | Unitat |
|---|---|---|
| Intensitat de la precipitació concentrada en un periodo igual al temps de concentració tc | ||
| Intensitat de la precipitació | m / s | |
| Temps de concentració | s | |
| Temps durant el que es va medir l'Intensitat de la precipitació | s |
Esta fòrmula empírica, per la seua simplicitat, és encara utilisada per al càlcul d'aigüeres, galeries d'aigües pluvials, estructures de drenage de chicotetes àrees, a pesar de presentar alguns inconvenients, superats per procediments de càlcul més complexos. També s'usa en ingenieria de carreteres per al càlcul de cabals vertents de la conca a la carretera, i aixina poder dimensionar les obres de drenage necessàries, sempre que la conca vertent tinga un temps de concentració no superior a 6 hores.
Referències
[editar | editar còdic]- Este artícul conté una traducció derivada de «Método racional (hidrología)» de Wikipedia en castellà publicada baix la Llicència de documentació lliure de GNU i la Llicència Creative Commons Reconeiximent-CompartirIgual 4.0 Internacional.