Anar al contingut

Pedra rúnica de Kingittorsuaq

De L'Enciclopèdia, la wikipedia en valencià
Erro al crear miniatura:
Pedra rúnica de Kingittorsuaq

Plantilla:Coord/display/title</noinclude>


La pedra rúnica de Kingittorsuaq (antigament Kingigtorssuaq) és una pedra rúnica que va ser trobada en Kingittorsuaq, una illa del archipèlec de Upernavik al noroest de Groenlàndia. Està catalogada com GR 1 en la Rundata.

Descripció

[editar | editar còdic]

La pedra va ser trobada en 1824 en un grup de tres cairns que formaven un triàngul equilátero en el cim d'una montanya de la chicoteta illa de Kingittorsuaq. La pedra es troba actualment en el Museu Nacional de Dinamarca en Copenhague.

L'orige de la pedra s'ha datat cap a l'Edat Mija. La Enciclopèdia Catòlica cita com a data el 25 d'abril de 1135. No obstant, William Thalbitzer el ha datat cap a 1314 usant còdics pentádicos. Uns atres han calculat entre 1250 i 1333.[1]

L'última part de l'inscripció rúnica no s'ha pogut dessifrar i aparentment és un grup de símbols sense sentit, pero es creu que pot contindre un mensage secret.

Inscripció

[editar | editar còdic]
  • En caràcters llatins:
÷ el=likr * sikuaþs : baix=n:r * ok * baan=ne : coca=r són : ¶ ÷ ok enriþi * vos són : laukardakin : fyrir * gakndag ¶ hloþo * ua=rda et * ok rydu : ??????[2]
Erlingur Sigvaðs sonur og baarne Þorðarson og enriði ás són, laugardagin fyrir gakndag hloðo varða thessa og ryðo..
  • Traducció en espanyol:
Erling Sigvatsson, Bjarne Thordarson i Enride Oddson, el dia de llavat [dissabte] abans de les rogacions [25 d'abril] varen alçar este montícul i aclarint [referit al rebuge del terreny](?)

Referències

[editar | editar còdic]
  1. Enterline, James Robert, Erikson, Eskimos & Columbus: Medieval European Knowledge of America, JHU Press, 2002, ISBN 0-8018-6660-X pp. 127–129.
  2. Project Samnordisk Runtextdatabas Svensk - Rundata entrada per a GR 1.


Referències

[editar | editar còdic]