Terremot de Concepció de 1835
El terremot de Concepció de 1835 va ser un sisme de 8,5 MS que va afectar a dita ciutat de Chile a les 11:30 del 20 de febrer de 1835. El tsunami posterior va arrasar la zona centre-sur del país, específicament entre els rius Cachapoal i Valdivia.[1] Va destruir per complet la majoria de les grans ciutats de la zona centre-sur del país, entre elles Concepció, Chillán i Talca, entre unes atres.
En el cas de la ciutat de Chillán, en resultar destruïda, el president de l'época Joaquín Prieto, va manar a refundar l'en el seu actual emplaçament, ocasionant que els habitants de l'actual urbs, hui en dia, diferencien a Chillán del Chillán Vell.[2]
És famós per haver segut documentat per Charles Darwin i aportar una quota sobre l'efecte dels canvis geològics a les teories d'este científic, les que posteriorment plasmaria en la seua obra Observacions geològiques en Amèrica del Sur de 1844. Si ben el terremot va afectar fortament l'actual Regió del Biobío, provablement es va sentir en tot el territori de Chile centre-sur, ya que Darwin ho va percebre estant en la ciutat de Valdivia com a part de la tripulació del segon viage de el HMS Beagle.[3]
Característiques
[editar | editar còdic]Darwin va arreplegar senyes de pobladors que afirmaven que el territori s'havia alçat, deixant al descobert roques abans sumergides. Afortunadament el terremot va ser en una hora benigna (11:00 del matí), quan poques persones estaven en l'interior de les cases i el territori afectat tenia poca densitat de població. Respecte a la cantitat de víctimes, els informes són incomplets i contradictoris, contabilisant entre 30 i 120 morts, pero centenars de ferits.
El maremoto va ser advertit per la població al percatarse que s'havia retirat la mar; estant encara vixc el recort del terremot de 1751, la gent va fugir de la costa. El maremoto va deixar moltes embarcacions en l'interior del territori i mils de peixos, com és usual. Encara que és interessant la descripció de que les aigües marines es varen posar negres en una olor sulfuroso.cita requerida Ademés de produir-se una chorrada vertical d'aigua similar a la columna que alça una ballena en el centre de la baïa de Sant Vicente.[1]
Referències
[editar | editar còdic]- ↑ 1,0 1,1 Erro en la cita: L'element
<ref>no és vàlit; puix no n'hi ha una referència en text nomenadaterremot - ↑ «». Consultat el 9 de juliol de 2021.
- ↑ 3,0 3,1 «Terremot en Chile de 1835 va ajudar a Darwin a crear teoria de l'evolució». El Mostrador. Archivat des d'el original, el 22 de març de 2010. Consultat el 21 de març de 2010.
- Este artícul conté una traducció derivada de «Terremoto de Concepción de 1835» de Wikipedia en castellà publicada baix la Llicència de documentació lliure de GNU i la Llicència Creative Commons Reconeiximent-CompartirIgual 4.0 Internacional.