Canvis

1031 bytes afegits ,  11:42 7 jul 2024
sense resum d'edició
Llínea 1: Llínea 1: −
[[Image:Iglesia de Sant Joan del Mercat per darrere.jpg|thumb|right|300px|<center>Part de Darrere de Sant Joan del Mercat</center>]]
+
[[File:Iglesia de los Santos Juanes (28427818789).jpg|thumb|right|300px|<center>Part de darrere i lateral de Sant Joan del Mercat</center>]]
[[Image:Itlesia de Sant Joan del Mercat per davant.jpg|thumb|right|300px|<center>Part de davant de Sant Joan del Mercat</center>]]
+
[[File:Iglesia de los Santos Juanes 02.jpg|thumb|right|300px|<center>Part de davant de Sant Joan del Mercat</center>]]
La '''Iglésia''' de '''Sant Joan del Mercat''' és una iglésia situada en la ciutat de [[Valéncia]], front a la [[Llonja de la Seda]], i al costat del [[Mercat Central]], construida damunt de l'antiga mesquita en l'any [[1240]].
+
La '''Iglésia''' de '''Sant Joan del Mercat''' o dels Sants Joans, és una iglésia situada en la ciutat de [[Valéncia]], front a la [[Llonja de la Seda]], i al costat del [[Mercat Central]], construïda damunt de l'antiga mesquita en l'any [[1240]].
   −
L'iglésia se titula Real, des de l'any [[1858]], per decret d'[[Isabel II]] que la visità el 2 de [[juny]] del mateix any, com abans ho feren [[Carles III]], en [[1706]], i els reis de [[Sicília]], Francesc i la seua esposa en [[1823]] i en [[1902]] ho va fer l'Infanta Isabel de Borbó, ex Princesa d'Astúries.
+
L'iglésia se titula Real, des de l'any [[1858]], per decret d'[[Isabel II]] que la visità el [[2 de juny]] del mateix any, com abans ho feren [[Carles III]], en l'any [[1706]], i els reis de [[Sicília]], Francesc i la seua esposa en [[1823]] i en [[1902]] ho va fer l'Infanta Isabel de Borbó, ex Princesa d'Astúries.
   −
Està catalogat com a ''Monument Històric Artístic Nacional'' des del 21 de [[Febrer]] de [[1947]].
+
Està catalogat com a ''Monument Històric Artístic Nacional'' des del [[21 de Febrer]] de [[1947]].
   −
D'orige [[Art gòtic|gòtic]], pero reedificant-se en els sigles [[sigle XIV|XIV]] i [[sigle XVI|XVI]] a causa dels incendis.
+
D'orige [[gòtic valencià]], pero reedificant-se en els sigles [[sigle XIV|XIV]] i [[sigle XVI|XVI]] a causa dels incendis.
    
Serà en el [[sigle XVII]] i escomençaments del [[sigle XVIII]] quan finalment adquirirà el seu aspecte definitiu, en una fisonomia barroca.
 
Serà en el [[sigle XVII]] i escomençaments del [[sigle XVIII]] quan finalment adquirirà el seu aspecte definitiu, en una fisonomia barroca.
Llínea 15: Llínea 15:  
De la frontera que dona a la [[plaça del Mercat]] destaca l'escultura central de la Verge del Rosari, obra de Jacopo Bertesi. Sobre ella es troba la torre del rellonge, flanquejada pels dos Sants Joans i la veleta disposta en lo alt de la frontera, coneguda com el pardal de Sant Joan.
 
De la frontera que dona a la [[plaça del Mercat]] destaca l'escultura central de la Verge del Rosari, obra de Jacopo Bertesi. Sobre ella es troba la torre del rellonge, flanquejada pels dos Sants Joans i la veleta disposta en lo alt de la frontera, coneguda com el pardal de Sant Joan.
   −
Antonio Palomino deixà una resta notable en Valéncia. Fon este edifici precísament el motiu de la seua arribada a Valéncia en [[1697]]. La clerecia de la parròquia havia encarregat una nova decoració despuix dels incendis patits per l'edifici. Carles II envià al seu pintor, qui corroborà l'impressió de les capellanes, va vore el gran espai que es posava en les seues mans i aceptà el repte. S'eliminà lo fet i pintà el presbiteri i totes les revoltes de l'iglésia en els últims anys del [[sigle XVII]].
+
Antonio Palomino deixà una resta notable en Valéncia. Fon este edifici precísament el motiu de la seua arribada a Valéncia en l'any [[1697]]. La clerecia de la parròquia havia encarregat una nova decoració despuix dels incendis patits per l'edifici. Carles II envià al seu pintor, qui corroborà l'impressió de les capellanes, va vore el gran espai que es posava en les seues mans i aceptà el repte. S'eliminà lo fet i pintà el presbiteri i totes les revoltes de l'iglésia en els últims anys del [[sigle XVII]].
    
Durant la II república espanyola fon incendiat i les seues restes encara perduren.
 
Durant la II república espanyola fon incendiat i les seues restes encara perduren.
 
+
 
 
== Vore també ==
 
== Vore també ==
 
* [[Valéncia]]
 
* [[Valéncia]]
 
* [[Regne de Valéncia]]
 
* [[Regne de Valéncia]]
 +
 
 +
== Referències ==
 +
* [https://eduwp.edu.gva.es/patrimonio-cultural/ficha-inmueble.php?id=1403 Inventari General del Patrimoni Cultural Valencià]
 +
* [https://www.lasprovincias.es/culturas/fundacion-hortensia-herrero-restaurara-iglesia-santos-juanes-valencia-20190118090555-nt.html La Fundación Hortensia Herrero restaurará la Iglesia de los Santos Juanes de Valencia. Las Provincias]
 +
* [https://www.lasprovincias.es/culturas/santos-juanes-aguarda-20210302193926-nt.html#vca=modulos&vso=lasprovincias&vmc=noticias-rel-1-cmp&vli=culturas Los Santos Juanes aguarda su reforma. Las Provincias]
 +
* [https://mentavalencia.com/visita/santos-juanes Santos Juanes. Descubre el Barroco Valenciano]
 +
 +
== Bibliografia ==
 +
* Mira i Casterà, Joan Francesc. Valéncia per a veïns i visitants. Segona edició. Alzira: Bromera, 2007
 +
* Sanchis Guarner, Manuel: La Ciutat de Valéncia. Ajuntament de Valéncia, Valéncia. Edició 1989
 +
 +
== Enllaços externs ==
 +
{{Commonscat|Church of Sant Joan del Mercat (Valencia)}}
    
{{Monuments de Valéncia}}
 
{{Monuments de Valéncia}}
154 035

edicions