Vanguardisme

De L'Enciclopèdia, la wikipedia en valencià
Revisió de 20:26 9 dec 2013 per Chabi (Discussió | contribucions) (Pàgina nova, en el contingut: «L{{'}}'''vanguardisme''' és la tendència, en una obra d'art qualsevol, o d'un artista, a introduir elements innovadors respecte de les formes tradicional...».)
(difs.) ← Revisió anterior | Revisió actual (difs.) | Revisió següent → (difs.)
Anar a la navegació Anar a la busca

L'vanguardisme és la tendència, en una obra d'art qualsevol, o d'un artista, a introduir elements innovadors respecte de les formes tradicionals o convencionals. També s'entén com excessiva preocupació per desplegar recursos que trenquen o distorsionen els sistemes més acceptats de representació o expressió, al teatre, pintura, lliteratura, cine, etc. Té en general un us pijoratiu, tot i que també s'utilisa per designar els moviments artístics renovadors, i en general dogmàtics, que es van produir a Europa durant les primeres décades del segle XX, i que són agrupats sota els noms genèrics de vanguarda o vanguardes.

Context històric

En el moment en qué van sorgir les vanguardes artístiques, Europa vivia una profunda crisis, que va desencadenar la Primera Guerra Mundial, i va posar en evidència els llímits del sistema capitalista. Si be fins el 1914 els socialistes són els únics que parlen de "l'enfonament del capitalisme", com senyala Arnold Hauser, també atres sectors havien percebut abans els llímits d'un model de vida que privilegiava els diners, la producció i els valors de canvi per davant de l'home.

El resultat d'això va ser la pobrea i l'encasellament artístic contra els que van reaccionar ja al 1905, Pablo Picasso i Georges Braque en les seues exposicions cubistes, i el futurisme el qual al 1909 llança el seu primer manifest d'aposta de futur i rebuig a tot l'anterior, enlluernat pels avanços de la modernitat científica i tecnològica: és coneguda la frase de Marinetti: "Un automòvil de carrera és més bell que la Victòria de Samotràcia".

Així es donen els primers passos de la vanguarda, encara que el moment d'explosió definitiva coincidix, llògicament, en la Primera Guerra Mundial, en la consciència de l'absurt sacrifici que suponia, i en la promesa d'una vida diferent alletada pel triumf de la revolució socialista a Rússia.

Corrien els dies de 1916 quan a Zúrich (territori neutral durant la guerra), Tristan Tzara un poeta i filòsof rumà, pròfuc de les seues obligacions militars, va decidir fundar el "Cabaret Voltaire". Esta acta de fundació del dadaisme, explosió nihilista que propassava el rebuig total:

"El sistema DD us farà lliures, trenqueu-ho tot. Sou els amos de tot allò que trenqueu. Les lleis, les morals, les estètiques, s'han fet perqué respecteu les coses fràgils. Allò que és fràgil està destinat a ser trencat. Proveu la vostra força un sol cop: us desafiu a que després continueu. Allò que no trenqueu us trencarà, serà el vostre amo."
(Louis Aragon, poeta francés).

Este desig de destrucció de tot l'establet va portar als dadaistes, per tal de ser coherents, a rebujar-se a si mateixos: la pròpia destrucció.

Alguns dels partidaris de Dadà, dirigits per André Breton, van pensar que les circumstàncies exigien no sols l'anarquia i la destrucció sino també la proposta; és així que s'aparten de Tzara (cosa que va donar punt final al moviment dadaista) i inicien l'aventura surrealista.

La fúria Dadà havia estat el pas primer i indispensable, pero havia arribat als seus llímits. Bretón i els surrealistes (es a dir: superrealistes) unixen la sentència d'Arthur Rimbaud (que en Charles Baudelaire, Comte de Lautréamont, Alfred Jarry, Van Gogh i atres artistes del segle XIX seran reconeguts pels surrealistes com els seus "pares"): "s'ha de canviar la vida", en aquella de Karl Marx: "s'ha de transformar el món". Sorgix aixina el surrealisme al servici de la revolució que pretenia recuperar allò que a l'home de la societat, els seus condicionaments i repressions l'havien fet ocultar: la seua essència més pura, el seu Yo bàsic i autèntic.

A través de la recuperació de l'inconscient, dels somis (són els dies de Sigmund Freud i dels orígens de la sicoanàlisis), de deixar-li el pas lliure a les passions i els desijos, de l'escritura automàtica (que més tart qüestionarien com a tècnica), de l'humor negre, intenten marchar cap a una societat nova en la que l'home puga viure en plenitut (la utopia surrealista). En este ple eixercici de la llibertat que va significar l'actitut surrealista, tres paraules s'unixen en un sol significat: amor, poesia i llibertat.

Corrents del vanguardisme

Dins del vanguardisme els -ismes (i atres moviments o grups trencadors sense un -isme al nom) van sorgir contra una corrent envellida i van propondre innovacions radicals de contingut, llenguage i actitut vital. Entre ells destaquen:

  • Impressionisme: reacciona contra els excessos del realisme, concentrant el seu interés en el procés mental d'un personage quan s'enfronta a alguna situació. Es caracterisa per traslladar a l'obra la verdader existència radicada en els processos mentals, la intuïció i la desvinculació d'un personage, així com pel maneig de personages a través de les associacions sicològiques.
  • Cubisme: va aparéixer a França, encapçalat per Guillaume Apollinaire. Les seues principals característiques consistixen en l'associació d'elements impossibles de concretar, desdoblament de l'autor, disposició gràfica de les paraules, substitució del sentimental per l'humor i l'alegria, i el retrat de la realitat a través de diversos enfocaments.
  • Futurisme italià: sorgix a Milà fundat per Filippo Tommaso Marinetti el 1909. Este moviment trencava en la sintaxis, el ritme i els signes convencionals de puntuació. Considerava com a elements principals de la poesia el valor, l'audàcia i la revolució, ya que pregonava el moviment agressiu, l'insomni febril, el passat gimnàstic, el salt perillós i la galtada. Tenia com a postulats: l'exaltació del sensual, el nacional i guerrer, l'adoració de la màquina, el retrat de la realitat en moviment, l'objectiu del lliterari i la disposició especial de l'escrit en la fi de donar-li una expressió plàstica. És un dels pocs moviments en qué el manifest programàtic (de Marinetti, que era escritor) precedix l'expressió plàstica.
  • Futurisme soviètic: (futurisme rus, futurisme ucranià, etc.)
  • Dadaisme: va aparéixer a Zúrich entre el 1916 i el 1922, en Tristan Tzara com a fundador. Va ser una oposició al passat violent de la guerra mundial. El poema dadaista acostuma a ser una successió de paraules i sons, el que fa difícil trobar-li la llògica. Es distinguix per la inclinació cap al dubtós, terrorisme, mort i nihilisme, el fantasiós, busca renovar l'expressió per mig de l'us de materials inusuals o manejant plans de pensament abans no barrejadissos, i té una tònica general de rebelia o destrucció.
  • Surrealisme: va sorgir a França en André Breton, qui seguint Sigmund Freud es va interessar en descobrir els mecanismes de l'inconscient i sobrepassar el real per mijà de l'imaginari i l'irracional. Es caracterisa per pretendre crear un home nou, recórrer a la crueltat i l'humor negre en el fi de destruir tots els matisos sentimentals i perqué, a pesar de ser constructius, els aspectes de la conducta moral humana i les manifestacions no són del seu interés.
  • Estridentisme: va sorgir a Mèxic i naix de la barreja de diversos "ismes" naixcuts a la vanguarda europea. Va florir entre el 1922 i el 1927, i es va caracterisar per la modernitat, el cosmopolitisme i l'urbà, així com per l'inconformisme, l'humor negre, l'esnobisme, la irreverència i el rebuig de tot el passat. El seu representant principal va ser Manuel Maples Arce.
  • Neorrealisme: es relaciona en l'existencialisme, exagera el problema de l'angoixa, ya que transforma l'escritor de mals irreversibles, que semblen no tenir solució.
  • Superrealisme: moviment que es va recolzar en els treballs de Sigmund Freud. Consistix en la captació de la coincidència-realitat sorgida en un personage, quan viu un fet que li provoca recorts recòndits. El seu representant va ser Miguel Ángel Asturias.

Vejau també

Referències