Diferència entre les revisions de "Cristòfol Colon"

 
(No es mostren 15 edicions intermiges d'3 usuaris)
Llínea 4: Llínea 4:
'''Cristòfol Colon''' (provablement [[Regne de Valéncia]], c. [[1436]]/[[1446]]<ref name=Sentandreu>Juan García Sentandreu. (2024). El Origen de Cristóbal Colón Código Valencia. Nou Valencianisme (2ºed).</ref> - † [[Valladolit]], [[1506]]) fon un navegant, cartógraf, [[almirant]], [[virrei]] i [[governador general]] de les [[Amèrica|Índies]] al servici dels [[Reis Catòlics]] que realisà el descobriment d'[[Amèrica]] el [[12 d'octubre]] de [[1492]]. És conegut internacionalment en el llinage llatinisat de '''Columbus''', o adaptat a les diferents llengües.  
'''Cristòfol Colon''' (provablement [[Regne de Valéncia]], c. [[1436]]/[[1446]]<ref name=Sentandreu>Juan García Sentandreu. (2024). El Origen de Cristóbal Colón Código Valencia. Nou Valencianisme (2ºed).</ref> - † [[Valladolit]], [[1506]]) fon un navegant, cartógraf, [[almirant]], [[virrei]] i [[governador general]] de les [[Amèrica|Índies]] al servici dels [[Reis Catòlics]] que realisà el descobriment d'[[Amèrica]] el [[12 d'octubre]] de [[1492]]. És conegut internacionalment en el llinage llatinisat de '''Columbus''', o adaptat a les diferents llengües.  


{{Cita|Mai vas a poder creuar l'oceà fins que tingues el corage de deixar de vore la costa.|Cristòfol Colon}}
{{Cita|Ací n'hi ha lloc per a fer canyars, per a fer quintals de sucre cada any, atres tants de cotó finíssim, i no manco d'arròs, si ací estigueren els llauradors de Valéncia.|Cristòfol Colon. <br>Carta de giner de 1494 sobre l'illa de l'Espanyola.}}
 
==L'Orige de Colon: proves que recolcen la seua valencianitat==
El primer en investigar l'orige valencià de Cristòfol Colon ha segut el valencià, d'[[Alcira]], [[Joan Antoni Pérez Herrero]] qui arreplegà els resultats dels seus descobriments en el llibre ''En Jhoan Critòfol Berthomeu i Colom, Queloleny Edicions, 1992 (ISBN 8488092008)''. Prèviament, havia donat una confèrencia en el [[Grup d'Acció Valencianista]] el dia 29 de setembre de 1987 a on havia expost la seua tesis sobre l'orige valencià de Colon, situant el seu naiximent en la zona del riu [[Xúquer]] prop de [[Xàtiva]] i possiblement en la localitat d'[[Énova]]. A partir d'ací, l'advocat i escritor [[Juan Garcia Sentandreu]], president del [[Centre d'Estudis Colombins de la Comunitat Valenciana]], qui ya estava estudiant al valencià [[Lluís de Santàngel]], continuà les investigacions sobre la valencianitat de Cristòfol Colon i publicà en octubre de [[2019]] el seu llibre ''L'orige de Cristòfol Colon. Còdic Valéncia''.       
 
Per atra banda, en [[Catalunya]] posteriorment a la publicació del llibre de Joan Antoni Pérez Herrero i la difusió de la teoria valenciana, l'investigador [[Francesc Albardaner]] qui havia defés l'orige barcelonés i català de Colon, canvià de pareixer i se sumà a la tesis de l'orige valencià de Colon. No obstant, ho feu sense reconéixer el treball previ fet per Juan Antonio Pérez Herrero i difòs per les institucions culturals valencianes i en l'intenció de fer passar l'orige valencià de Colon com si fora part d'una (falsa) [[Països Catalans|gran Catalunya]] que no existix ni ha existit mai. Est autor [[pancatalanisme|pancatalaniste]] malintencionadament tracta novament de furtar les senyes valecnianes fent-les passar per catalanes, com ocorre en el cas de la [[llengua valenciana]] i endur-se un mèrit que no li correspon.
 
L'orige de Critòfol Colon ha segut des del primer moment font de manipulació i tergiversació intencionada, pel propi almirant, dels seus descendents, per part dels funcionaris de [[Corona de Castella|Castella]], per part del enemics d'Espanya i per tots aquells que volien apropiar-se de l'orige d'una de les figures més importats - si no la major - de l'història de l'humanintat.


==Biografia==
==Biografia==
===Context històric===
===Context històric===


Llínea 16: Llínea 24:


===El descobriment d'Amèrica===
===El descobriment d'Amèrica===
{{Cita|Mai vas a poder creuar l'oceà fins que tingues el corage de deixar de vore la costa.|Cristòfol Colon}}


==Colon amant de l'Horta de Valéncia==
==Colon amant de l'Horta de Valéncia==


==Probes que recolcen la valencianitat de Colon==
== Lluís de Santàngel ==
El primer en investigar l'orige valencià de Critòfol Colon ha segut el valencià [[Joan Antoni Pérez Herrero]] qui arreplegà els resultats dels seus descobriments en el llibre ''En Jhoan Critòfol Berthomeu i Colom, Queloleny Edicions, 1992 (ISBN 8488092008)''. Prèviament, havia donat una confèrencia en el [[Grup d'Acció Valencianista]] el dia 29 de setembre de 1987 a on havia expost la seua tesis sobre l'orige valencià de Colon, situant el seu naiximent en la zona del riu [[Xúquer]] prop de [[Xàtiva]] i possiblement en la localitat d'[[Énova]]. A partir d'ací, l'advocat i escritor [[Juan Garcia Sentandreu]], president del [[Centre d'Estudis Colombins de la Comunitat Valenciana]], qui ya estava estudiant al valencià [[Lluís de Santàngel]], continuà les investigacions sobre la valencianitat de Cristòfol Colon i publicà en octubre de [[2019]] el seu llibre ''L'orige de Cristòfol Colon. Còdic Valéncia''.      
[[File:Luis de Santangel.jpg|thumb|250 px|Lluís de Santàngel]]
{{AP|Lluís de Santàngel}}
Lluís de Santàngel, el valencià que feu possible el viage de Colon. Pocs ho saben, pero la conquista d'Amèrica no hauria segut possible sense un judeu convers valencià: [[Lluís de Santàngel]].
 
Este home, naixcut en la ciutat de Valéncia a mitan del [[sigle XV]], era Escrivà de Ració del Reis Catòlics -una figura clau en l'administració del regne- i fon qui alvançà els diners necessaris per a finançar l'expedició de Cristòfol Colon en 1492.
 
Quan molts rebujaven el proyecte del navegant, Santàngel confià en ell, va convèncer a Isabel la Catòlica i entregà del seu propi patrimoni els fondos que farien salpar les caraveles rumbo a lo desconegut.


Per atra banda, en [[Catalunya]] posteriorment a la publicació del llibre de Joan Antoni Pérez Herrero i la difusió de la teoria valenciana, l'investigador [[Francesc Albardaner]] qui havia defés l'orige barcelonés i català de Colon, canvià de pareixer i se sumà a la tesis de l'orige valencià de Colon. No obstant, ho feu sense reconéixer el treball previ fet per Juan Antonio Pérez Herrero i difòs per les institucions culturals valencianes i en l'intenció de fer passar l'orige valencià de Colon com si fora part d'una (falsa) [[Països Catalans|gran Catalunya]] que no existix ni ha existit mai. Est autor [[pancatalanisme|pancatalaniste]] malintencionat tracta novament de furtar les senyes valecnianes fent-les passar per catalanes, com ocorre en el cas de la [[llengua valenciana]].
El seu respal no solament fon econòmic, també fon diplomàtic i polític. Sense la seua mediació, el viage de Colon potser mai s'hauria realisat.


==Investigacions sobre el ADN de Colon==
==Investigacions sobre el ADN de Colon==
Llínea 71: Llínea 87:
== Enllaços externs ==
== Enllaços externs ==
{{Commonscat|Christopher Columbus}}
{{Commonscat|Christopher Columbus}}
* [https://www.levante-emv.com/cultura/2024/10/13/cristobal-colon-judio-origen-mediterraneo-109256810.html El ADN de Colón apunta a que era judío y pertenecía a una familia de tejedores de seda de Valéncia - ''Levante-EMV'']
* [https://efe.com/cultura/2024-10-13/cristobal-colon-era-un-judio-sefardita-espanol-y-no-genoves-segun-un-documental/ Cristóbal Colón era un judío sefardita español y no genovés, según un documental - EFE]
=== Vídeos ===
* [https://www.rtve.es/play/videos/somos-cine/colon-adn-verdadero-origen/16281015/ Documental "Colón ADN. Su verdadero origen" - TVE]
* [https://www.rtve.es/play/videos/somos-cine/colon-adn-verdadero-origen/16281015/ Documental "Colón ADN. Su verdadero origen" - TVE]
* [https://www.levante-emv.com/cultura/2024/10/13/cristobal-colon-judio-origen-mediterraneo-109256810.html El ADN de Colón apunta a que era judío y pertenecía a una familia de tejedores de seda de València - ''Levante-EMV'']
* [https://www.youtube.com/watch?v=NgGcLb_w4go DESTROZA el “Colón catalán” de RTVE: el negocio millonario de la mentira nacionalista - [[Cristina Seguí]] - YouTube]
* [https://efe.com/cultura/2024-10-13/cristobal-colon-era-un-judio-sefardita-espanol-y-no-genoves-segun-un-documental/ Cristóbal Colón era un judío sefardita español y no genovés, según un documental - EFE]


[[Categoria:Biografies]]
[[Categoria:Biografies]]