Notice: Unexpected clearActionName after getActionName already called in /var/www/lenciclopedia.org/w/includes/context/RequestContext.php on line 318
Mena (mineria) - L'Enciclopèdia, la wikipedia en valencià Anar al contingut

Mena (mineria)

De L'Enciclopèdia, la wikipedia en valencià
(Redirigit des de «Mineral de mena»)
Archiu:Banded iron formation.png
Mena (mineria)
Archiu:Banderz badgrund hg.jpg
Mena d'una veta de l'antiga mina de Bad Grund, Harz, Alemània constituïda per galena (grisa molt obscur - negre) i esfalerita (marró obscur) com minerals de mena principals i per calcita i atres carbonat com ganga (colors clars)
Archiu:Huaron rhodochrosite sl proust caps block 0 4crop.jpg
Mena típica d'una veta del jaciment polimetálico d'Huarón (Perú). Els minerals de mena són esfalerita (grisa obscur), tetraedrita (gris obscur) i proustita (punts rojos). El mineral de ganga principal és rodocrosita (taronja)
Archiu:Anglesite-Galena-249200.jpg
Mena de plom constituïda per galena i anglesita (tamany: 4.8 × 4.0 × 3.0 cm)
Archiu:Jaspilite banded iron formation (Soudan Iron-Formation, Neoarchean, ~2.69 Ga; Stuntz Bay Road outcrop, Soudan Underground State Park, Soudan, Minnesota, caps block 1 ) 20 (19219005412).jpg
Formació de ferro bandeado (BIF) en Minnesota. Les bandes de color gris plateado estan constituïdes principalment per magnetita, les de color roig per cuarzo micro-cristalí en cantitats menors d'hematita i les de color clar per cuarzo micro-cristalí. En Minnesota roques com esta són explotades com menas de ferro, a on la magnetita és el mineral de mena principal i el cuarzo mineral de ganga. En este cas la majoria de la hematita no es podrà recuperar per estar intercrecida en el cuarzo. En atres casos la hematita és un valiós mineral de mena
Archiu:CassiteriteU caps block 3 .jpg
Cassiterita, principal mineral de mena d'estany
Archiu:Mineral Cinabrio caps block 4 .jpg
Cinabre, mineral de mena del mercuri
Archiu:Calcite-Galena-elm56c.jpg
Galena, principal mineral de mena del plom
Archiu:Pyrite-elba hg.jpg
Pirita és una mineral de ganga en la majoria dels jaciments minerals; en alguns casos s'extrau sofre de la pirita i per lo tant es pot considerar també com mineral de mena de sofre
Archiu:Mineral Silvina caps block 5 .jpg
Silvina, principal mena de potassi
Archiu:BauxiteU caps block 6 .jpg
Bauxita (polida), mena d'alumini. La bauxita està principalment constituïda per boehmita, gibbsita i diasporo

Mena és el material natural del que es poden extraure mineralés o metalés en benefici econòmic,[1][2][3][4] i en mineralurgia,[5] un mineral o una roca del com es pot extraure un element químic, generalment un metal, perque ho conté en cantitat suficient per a poder aprofitar-ho en benefici econòmic.

Mena, minerals de mena, minerals de ganga

[editar | editar còdic]
Vore també: Mena polimetálica

La mena està constituïda per minerals l'extracció de les quals produïx un benefici econòmic i per minerals que carixen de valor econòmic o l'aprofitament del qual seria massa costós. Als primers se'ls denomina minerals de mena i als segons minerals de ganga.[6][2][3][4] Aixina, per eixemple, una mena d'un jaciment de Zn-Pb-Cu pot estar constituïda principalment pels minerals de mena esfalerita (ZnS), galena (PbS) i calcopirita (CuFeS2) i els minerals de ganga cuarzo (SiO2) i calcita (CaCO3).

Els minerals de mena, és dir els que tenen interés econòmic, se separen dels minerals de ganga per mig de processos de mineralurgia per mig dels quals s'obtenen concentrats de minerals de mena. Aixina. per eixemple, en un jaciment polimetálico de Zn-Pb-(Cu-Ag), s'obtindrà en general un concentrat de zinc i un atre de plom. El concentrat de zinc està típicament constituït per esfalerita i cantitats menors de galena, calcopirita, minerals de ganga i atres minerals. El de plom està constituït típicament per galena i cantitats menors de tetraedrita - tennantita, esfalerita, calcopirita, minerals de ganga i atres minerals. Els concentrats són després enviats per lo general a fundició o atres instalacions industrials d'a on s'extrauen els metals. Per eixemple, del concentrat de zinc s'extraurà zinc, pero també poden extraure's cantitats menors d'atres metals (Pb, Cu, Bi, Ge, Cd, In, ...). Del concentrat de plom també es podrà a sovint extraure argent (continguda principalment en tetraedrita - tennantita) entre atres metals.

Per lo tant la "mena" és el material natural, la roca o sediment, que pot estar format per un o varis minerals en composicions a voltes complexes. Una mena de coure és una roca o sediment que conté un o varis minerals rics en coure (per eixemple calcopirita, calcosita, bornita), junt a atres minerals de composició diversa. La mena de les formacions de ferro bandeado (BIF), la font principal de ferro en el món, està constituïda principalment pels minerals de mena magnetita i hematita i el mineral de ganga cuarzo.

Associat al concepte de mena, està el de ganga. Es diu aixina al conjunt de minerals de ganga, és dir els sense interés econòmic, que també constituïxen la mena. Com s'indica dalt, els minerals de ganga se separen dels minerals de mena per mig del procés de concentració metalúrgica. ya que la mena, llevat rara excepció, conté minerals de ganga, la llei del metal en la mena és més baixa que el contingut del metal en els minerals de mena. Aixina per eixemple, la llei de la mena del gran jaciment de coure de Chuquicamata és de menys de 1% de Cu (i cantitats molt menors de Mo i Au) baix la forma principalment dels minerals de mena calcopirita i bornita. El més de 99% restant està constituït per la ganga, sent cuarzo, pirita, feldespat i micas els minerals principals de ganga.

El concepte de ganga no es deu confondre en el de roca estèril ("waste" en anglés) que és la roca no o pobremente mineralizada que deu ser extreta per a poder explotar la mena. Per eixemple en una mina a cel obert freqüentment fins a centenes de metros de desmonte poden tindre que ser extrets fins a aplegar a la mena que es vol explotar.


Referències

[editar | editar còdic]
  1. Real Acadèmia de Ciències Exactes, Físiques i Naturals. «mena». Vocabulari Científic i Tècnic. Accés 4 d'abril de 2021.
  2. 2,0 2,1 Amstutz, G. C. (1971). Glossary of Mining Geology, in English, Spanish, French and German. Stuttgart: Ferdinand Enke Verlag. pp 65
  3. 3,0 3,1 Neuendorf, K.K.E., Mehl, J.P., Jr., and Jackson, J.A., eds., 2011, Glossary of Geology: American Geological Institute, 799 p.
  4. 4,0 4,1 Rodríguez Álvarez, R. «Generalitats de depòsits minerals». Consultat el 3 d'abril de 2021
  5. Introducció a la mineralurgia
  6. Canet, M. i Camprubí, A. (2006) Jaciments minerals: Els tesors de la Terra. Fondo de Cultura Econòmica, Mèxic, 232 p.